Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til faktura og kreditnota udstedt henover nytår

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Vig
Tilmeldt 15. Jul 05
Indlæg ialt: 42
Fra  e-moms ApS Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, er der nogen derude der kan hjælpe mig med følgende scenarie?

Et firma udsteder en faktura på kr. 40.000 i december, og udsteder en kreditnota på samme beløb i januar.

1. Jeg går ud fra at firmaet skal betale momsen i december kvartal, og får tilbageført beløbet i marts kvartal.

2. Hvordan med omsætningen? Kan firmaet flytte de 40.000 fra omsætningen i december, og flytte til en hensættelseskonto for tab?

Normalt laver man jo først sin virksomheds årsregnskab lidt senere på forsommeren, og der er man jo klar over tingenes rette sammenhæng.

På forhånd tak for svar

Hilsen

Sean

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 23:39

Mht. momsen har du helt ret. Den følger fakturadatoen, så den må du lægge ud i tre måneder.

Da du ved udarbejdelsen af årsregnskabet er vidende om, at der kommer en kreditnota, bør den medtages. Det er dog ikke et tab, da tab ikke klares pr. kreditnota. En kreditnota skyldes returnering af varer, dekort pga. fejl osv. Du skal debitere omsætningskontoen og kreditere en konto, der kan være lidt forskellig afhængig af, hvad det drejer sig om. Hvis det er udført arbejde, der alligevel ikke skal faktureres, og derfor efterfølgende får en kreditnota, vil jeg bruge kontoen "Udført, ikke faktureret arbejde". Der er andre muligheder, men et mere konkret svar, kræver viden om, hvad det drejer sig om.

mvh
Michael

Fra Vig
Tilmeldt 15. Jul 05
Indlæg ialt: 42
Fra  e-moms ApS Skrevet kl. 12:40

Hej Michael,

Tak for det hurtige svar. Jeg er godt klar over at det ikke er et reelt tab, det var den forkerte måde at beskrive det på.

At omsætningskontoen skal debiteres er jeg med på, men hvorfor vil du ikke kreditere debitorkontoen ved samme ombæring?

Eller ville du lave en ekstra postering her?

Med venlig hilsen

Sean

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)