Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1/2 lønmodt. - resten selvst. - hvad gør man med A-kasse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Meget ny her - men spændende indlæg.

Vil høre om nogen kan hjælpe mig .

Jeg vil næste år starte e-handel virksomhed. Jeg forestiller mig at jeg skal have et kl. 7-12.00 job - og resten skal så være som selvstændig - med salgnettet.

Har nogen erfaring med at arbejde på denne måde ?? Hvordan står man med a-kassen hvis nu man bliver arbejdsløs på 1/2 tids jobbet ?? Bliver man trukket for det man nu tjener på e-handel ??

Jeg er med i Danske Sælgere - har endnu ikke talt med dem - men andre kan måske give gode råd ??

Tak - syntes denne side kan give mig rigtigt meget..

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:23

Hvis du starter din virksomhed, mens du stadig er på fuld tid, har du mulighed for at få den registreret som selvstændigt bi-erhverv, hvilket betyder, at du kan få dagpenge, hvis du bliver ledig - men så må du helst ikke rigtig tjene noget på din virksomhed i den tid. Der findes forskellige regler for, hvordan den tid, du bruger på virksomheden, bliver opgjort i fh.t. dagpengene.

Held og Lykke

mvh Hans
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 19:32

Hej Hans

Er du sikker på at man kan få dagpenge hvis man er 1/2 lønmodtager og resten af tiden selvstændig og iøvrigt bliver arbejdsløs i sit lønmodtagerjob?

Mit spørgsmål begrundes i at man som arbejdsløs og dagpengemodtager skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet - og det gør man vel næppe hvis man er selvstændig uanset hvilken definition man er selvstændig under!

Det kunne være rart at få afdækket dette problem, fordi ret mange iværksættere kunne have et deltidsjob ved siden af, og med dagpenge ville de jo få statsstøtte til deres virksomhed:-)

Med venlig hilsen

Lars C
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 22:46

Godaften i stuen

Her er lidt generelt, om selvstændig virksomhed kontra dagpengeregler.

Du skal være opmærksom på, at du er omfattet af en begrænset dagpengeret på 78 uger, så længe at du udfører selvstændigt bierhverv.
Du forbruger af perioden/klippekortet på 78 uger, når du får udbetalt en ydelse i form af dagpenge, feriedagpenge mv.fra a-kassen.
Når de 78 uger er opbrugt, kan du ikke længere modtage dagpenge eller andre ydelser. Du skal derfor enten ophøre med din virksomhed elle konvertere den til hovederhverv. Hvis du vælger, at ophører, skal a-kassen have dokumentation i form af en afmelding fra told & skat.

Når man har selvstændigt bierhverv, skal alle arbejdstimer opgives til a-kassen, herunder blandt andet administration, transport og med videre. 

Hvis du ophører med den selvstændige bibeskæftigelse, vil du normalt indtræde i dagpengeretten efter de almindelige regler om at modtage dagpenge. Du kan også generhverve retten til nye 78 uger med dagpenge ved ustøttet arbejde - dvs. arbejde hvortil der ikke er offentligt løntilskud - svarende til 26 ugers fuldtidsbeskæftigelse inden for de seneste 18 måneder.

Arbejdet ved den selvstændige virksomhed kan ikke tælle med til arbejdskravet, og timerne kan heller ikke bruges til generhvervelse af en ny periode med ret til 78 uger med dagpenge. Du kan således ikke opnå ny ret til dagpenge på baggrund af selvstændig bibeskæftigelse.

Endvidere, skal du også være opmærksom på, at du til hver en tid skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet 37 timer om ugen. Derfor kan det være et problem, at du vælger kun at have ordinært arbejde 5 timer dagligt.

Det vil besværliggøre din dagpengesag, i forhold til dit bierhverv, da du ikke kan bevise overfor a-kassen, at du kan varetage og overtage 37 timers arbejde med dags varsel.

Hvis du kan godtgøre, at du har haft fuldtidsbeskæftigelse samtidig med dit bierhverv, er der som udgangspunkt ikke noget problem i at modtage dagpenge i tilfælde af ledighed. Dog skal du igen være opmærksom på din indtjening.

Det er vigtigt at bemærke, at du skal igennem en undersøgelse hvor a-kassen vil vurdere hvorvidt der er tale om bierhverv elle hovederhverv. Dette gøres ved, at vurdere din indtjening både den du har tjent og den du forventer at tjene.

Vurderingen er baseret på:

arten og omfanget af din virksomhed,
om der er ansat arbejdskraft,
om din egen og evt. ægtefælles/medejers arbejdsindsats i virksomheden,
og om evt. fast arbejdsdeling ægtefællerne/medejerne imellem og endelig
om virksomhedens omsætning og indtjening.

Forudsætningen for, at den selvstændige virksomhed kan anses for en bibeskæftigelse, er:

at virksomheden ikke må være din hovedbeskæftigelse
at virksomheden ikke er eller umiddelbart har været dit forsikringsgrundlag.

Jeg vil anbefale dig, at kontakte din a-kasse snarest muligt før du starter din virksomhed op. Det kan blive en grim affære, hvis du ikke får kontaktet din a-kasse førend du starter.

Mvh . Ole & Kone
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:18

Som Ole skriver, skal de forbrugte timer registreres.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at dokumentere mine timer for at få supplerende dagpenge oven i min selvstændige bibeskæftigelse.
Det er noget værre rod. Man må ikke have som mål at komme ud af sin ledighed ved at køre virksomheden op til fuld tid.

Jeg kan kun bifalde Oles anbefaling om at snakke med a-kassen på forhånd.

Venlig hilsen

Hans
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:44

Kære Ole & Kone

Det var dejligt at se en så dybdeborende og detaljeret analysering af dagpengeproblemet som 1/2 lønmodtager og resten som selvstændig, som du/I har præsteret her.

Dermed mener jeg dog også der er lagt op til at andre der har haft problematikken helt inde på livet, at de kommer med deres egne betragtninger som f.eks Hans har gjort - det øger forståelsen for hvordan man håndtere situationen, ved at se direkte eksempler fra det pulveriserende liv, synes jeg.

Med venlig hilsen

Lars C
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:16

Stones,

Vent med at gå ned på halv tid før du har noget omsætning i biksen. Det tager tid at opbygge en god og rentabel webshop. De penge du tjener 12-16 kan du jo bruge på markedsføring

Kører du projektet på hobbyplan i starten har du nok heller ikke problemer med A-kassen...

mvh Carsten
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 00:33

Hej Lars , tak for de pæne ord.

Lidt mere info:

Det er et godt råd, at vente med at gå ned på halv tid førend der er omsætning i biksen.

For at optjene ret til dagpenge, skal du have haft 1924 timers arbejde indenfor 3 år.

Carsten råder til,at starte med at køre virksomheden på hobbyplan. Forudsat, at du er ledig på opstartstidspunktet er det er meget svært, at påvise overfor a-kassen, at man kører netop denne form for  selvstændig virksomhed på hobbyplan, idet du netop er aktiv med både annoncering og markedsføring, under opstart (som oftest) eller bruger meget tid på det.

Hvis du er i beskæftigelse, er der intet problem i at køre det som hobby til at starte med.

Hobby/fritidsaktiviteter er ikke omfattet af reglerne om selvstændig bibeskæftigelse. Er din beskæftigelse/ aktivitet imidlertid tilrettelagt som en erhvervsvirksomhed med f.eks. annoncering, markedsføring, momsregistrering, skattemæssig angivelse af overskud/underskud eller skattemæssige afskrivninger, er der ikke tale om en hobby/fritidsaktivitet i relation til arbejdsløshedsforsikringsloven.

Her et eksempel fra den virkelige verden:

En ledig dagpengemodtager, maler kunst i sin fritid imellem jobsøgning og div. kurser.
A-kassen er ikke underrettet herom, idet hun ikke maler med salg for øje.
Efter et besøg på den lokale café, ser hun, at hun kan få enkelte af sine værker udstillet i cafén for en periode på 14 dage. café ejeren er interesseret og siger ja.

Hendes billeder hænger i de 14 dage. under hver billed står der hvem der har malet og et telefonnummer, ingen priser.
Hun bliver kimet ned, fra kunder der ønsker at købe hendes kunst, hun sælger et par stykker, men bliver advaret af en bekendt der beder hende ringe til a-kassen og rådføre sig, i forhold til salget.

Hun ringer til sin a-kasse og spørger om det er okay at sælge.
Svaret er NEJ.... Det er markedsføring, at der har været et telefonnummer under billederne og man vurderer derfor, at hun må tilbagebetale x antal kr. i dagpenge, idet hun har malet og markedsført med salg for øje.

A-kassens vurdering: Vores veninde udfører selvstændig bibeskæftigelse.

Et andet eksempel:

Han arbejder fuldtid, er desuden aktiv fodboldtræner for lilleputterne i byen. Han træner fra kl. 15:00 til 18:00, mandag, onsdag og torsdag. Han modtager, fra klubben nogle kørselspenge, i forbindelse med stævner. Han bliver pludselig ledig og fortæller a-kassen om ovenstående.  aktivitet.

A-kassens vurdering: Dette er hobbyvirksomhed, og ok. Han kan modtage fulde dagpenge. Dette på trods af, at han netop IKKE er til rådighed ml. klokken 15 og 16. Men da han har udført normalt arbejde på fuldtid ved siden af, ser a-kassen ikke denne aktivitet som et problem. 

Som du kan se, er det svært at vurdere hvad der er hobby og hvad der er beskæftigelse.

Og igen... Det er alfa og omega, at køre sin virksomhed i opstarten ved siden af et fuldtidsjob, kun på den måde, kan du redegøre overfor a-kassen, at du i tilfælde af ledighed kan overtage arbejde på fuldtid med dags varsel, samtidig med at du har selvstændig bibeskæftigelse. også selvom, at du vil blive fanget i 78- ugers reglen.

Mvh. Ole & kone
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)