Af: Thomas Bigum, Rådgiver i håndtering af Facebook
Der er ikke længere nogle smutveje folkens. Jeg kan skrive løs til en hel bog om emnet, men kan drysse lidt basal viden her.
Ingredienser:
1)
For at indtage sociale medier skal man have et socialt brand. Hvis ikke der er noget at snakke om - så glem facebook.
2)
Hav noget på hjerte. Tag som eksempel udgangspunkt i min facebookside om håndtering af facebook. Jeg har noget på hjerte... Ret meget faktisk. Jeg er også vild efter at dele ud af min viden. Vild med at svare på spørgsmål.. og vild med at få feedback fra mine fans.
På intet tidspunkt har jeg kørt en konkurrence, eller bedt tilfældige aminoer, venner eller familie om at gøre mig en tjeneste at hoppe ind for at deres venner skal høre om mig og min side.
... jeg samler KUN på folk den er relevant for... og det gør jeg for at den ikke blive en mærkelig ting med mange fans - og intet liv.
Jeg er meget taknemmelig for mine fans - uanset antallet. Jeg har knyttet et bånd til hver enkelt der er stærkt nok til at de bliver kunder en dag.. eller sågar tilbagevendende.
Det tog 2 måneder at nå 100 fans. 1 måned at nå 200, og en uge at nå 300. De første er de sværeste at få... tro ikke andet.
3)
Engager publikum - lad vær at send reklamer. Se første punkt: der skal være noget at snakke om... Det er der tit, men ejerne af siden kan ikke få hjernen til at tænke andet end reklamemulighed.... big mistake!
-------------------
Jeg viser udførligt hvordan man gør - senere på året
Jeg har instruktionsvideoer og videokursus på vej der kommer i dybden med de her emner, og også dykker i værktøjskassen for at få tingene til at ske.
I øjeblikket opbygger jeg en facebookside (om et tilfældigt, men brugbart emne) helt fra bunden, og jeg filmer og indtaler nogle kapitler undervejs - så man senere på foråret kapitel for kapitel kan se hvordan noget solidt bankes op fra bunden.... Det er hårdt arbejde - tag ikke fejl af det.
-------------------
Jordens største fejlantagelse om facebook:
.. Facebook er et sted man går ind og henter trafik til sit website / sin webshop.
Sådan forholder det sig ikke. Facebook beskrives bedre som et parallelt sted, hvor der er mindre fokus på reklame - og mere på at være social. Trafikken mellem de to steder - website og facebook - skal komme lidt af sig selv.. og det gør den også hvis man er god til at være social.
Trafikken skal den anden vej!
Gentagne gange har mine kunder set forundrede ud i hovedet, når jeg fortæller dem at de skal sende mere trafik fra website til facebook end de skal den anden vej... Men det er man nødt til i opbygningsfasen.
"Hej, du har handlet hos os"
"Hej du har læst en nyhed hos os"
... > kig forbi vores facebookside, hvor vi snakker mere om tingene. Hvor der er support, tips og tricks. Lidt instruktionsmateriale.. En gratis pjece.
Når facebooksiden er bygget op. Både i antal af fans og i kultur (her stiller vi spørgsmål, og forventer webshoppen giver support, eller forventer at andre fans giver deres gode råd).. så kan man begynde at lægge trafikken den anden vej.
Med en velfungeret og godt håndteret facebookside kan man sende folk fra Facebook lige durk ind i ens tilbud og rabatter. Gør man det for meget så spilder man alt det hårde arbejde på gulvet... Så der skal helst en strategi til.
-------------
Begynderfejlen er at ejere af facebooksider åbner siden og begynder at linke med reklamer og håber den vokser sig stor.... it aint gonna happen.
Ufravigeligt fakta:
... For at høre hjemme på sociale medier - skal man være social.
Du kan høre mere fra mig på min facebookside
.... lad vær at trykke synes godt om, hvis du aldrig nogensinde kunne finde på at stille mig et spørgsmål, trykke synes godt om - eller kontakte mig for rådgivning.
Jeg samler nemlig kun på relevante - og helst sociale fans.
