Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg blevet taget med bukserne nede?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Da krisen buldrede i 2009 blev jeg arbejdsløs og var dette i 6 måneder indtil jeg så "drømmejobbet".

Jeg søgte på en stilling som produktionschef i den grafiske branche og kom til samtale.
Inden dagen for samtalen, skriver jeg en mail til chefen, hvor jeg tilbyder at arbejde de første 3 måneder til en løn svarende til dagpengesatsen (ca. 16.000 kr.) og at jeg meget gerne vil starte en måned før den anførte startdato.
Vi snakker løn og jeg lægger ud med at jeg kommer fra en lignende stilling med 29.000 kr. + 8% pension, bredbånd og firmatelefon. De siger, at det også er deromkring de liggen i deres lønudspil. 
Dagen kommer og jeg får jobbet. :)

Da jeg så kommer igen og skal skrive kontrakten under, så hedder stillingen ikke længere produktionschef, men de vakler imellem produktionsansvarlig eller produktionkoordinator.
Der kommer til at stå koordinator.
Tilbudet om at starte før tid, synes de lyder godt, men da de ikke har tid til at ansætte en nu med indkøring af ny ansat pga. af ferier og messer, så holder de fast i at ansætte pr. 1. maj.
Det med de 16.000 kr. synes de ikke er helt fair, så de foreslår istedet en løn på 25.000 kr. og i kontrakten står der lønnen forhandles igen inden 1/1-2011.

Det har nu været den 1/1-2011 og jeg har konfronteret chefen med at vi skal forhandle, men nu kan de ikke se problemet i at lønnen hedder 25.000 kr. da det var ment som endelige niveau og at de faktisk har lønstop i virksomheden.
Men der bliver alligevel ansat flere (sælgere, receptionister m.v.).

Jeg har knoklet til både kl. 20 og 22 i travle perioder, da jeg har det sidste ansvar for, at der er arbejde til produktionspersonalet næste morgen. Og jeg har indført flere rutiner, som sparer virksomheden for 100.000+ kr. på årsbasis.
Overarbejde skal bare afspadseres 1 til 1 i mindre travle perioder.

Har jeg ikke krav på mit lønudspil efter d. 1/1 eller er jeg blevet "fuppet" med at tilbyde dem denne startløn på 16.000 kr., som de bruger til at holde min løn nede.
Receptionister (blæksprutter) får 23-25.000 kr.

Jeg så denne udregning i mit hoved, da jeg skrev kontrakten under.
3 x 16.000 kr. + 5 x 30.000 kr. divederet med 8 måneder (indtil 1/1-2011) = 24.750 kr.
Efter d. 1/1-2011 ville der være udsigt til 29-30.000 kr.

Hvad synes I?

Med venlig hilsen
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21

Lazyboy:
lønnen forhandles igen inden 1/1-2011.

Du har solgt dig for billigt.  Virksomheden har overholdt sig del og haft en lønforhandling for dig.

Jeg kan godt forstå din skuffelse når virksomheden tidligere har tilkendegivet at I lå på samme niveau. Jeg ville slå på dette plus at det ikke nødvendigvis er titlen men arbejdets indhold, der skal afspejle sig i lønnen.

/Henrik

Tilmeldt 26. Jan 11
Skrevet kl. 22:43

Ja! Jeg har nok solgt mig for billigt i gerningsøjeblikket. :(
Jeg har været forblændet over jobtilbudet, og er reddet med på alle deres efterfølgende lønudspil.

Og når alt kommer til alt, så har min tidligere chef skiftet til anden afdeling, så nu skal jeg referere direkte til direktøren, som dog også var med til min ansættelsessamtale, men ikke kender til min arbejdsindsats i det forgangne år.

Tror du/I jeg, at jeg kan hive den hjem igen, ved at være hård og slå i bordet?
Overvejer at gå til ham og sige at jeg finder 32.000 kr. rimeligt p.g.a. af... og så nævner jeg mine argumenter overfor ham. Så kan vi måske mødes på 30-31.000.

Jeg vil heller ikke virke grov og urimelig, men jeg ved at andre med lignende ansvar i firmaet får 30K+ samt diverse goder.
Tror I, at direktøren vil undre sig over, at jeg vil presse lønnen 5-7K op? Og vil anse mig for grådig eller at jeg ser lønnen som eneste motivation for at arbejde i firmaet.

Jeg er meget tilfreds med mit arbejde, men på den anden side, så vil jeg også gerne kunne give mig selv den løn jeg fortjener for min indsats.

Lars,

Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 23:01

Hej Lars

Hvis ikke I har skrevet i kontrakten, at der skulle være ekstraordinær lønstigning inden 1/1 2011, så er der nok ikke rigtigt så meget at komme efter, tror jeg.

Eller - jo, det er der jo. For du kan jo blive ved med at konfrontere ledelsen med det, og måske endda kræve det. Men det eneste du har at forhandle med, er jo din arbejdskraft. Forstået på den måde, at du selvfølgelig godt kan sige, at du vil rejse, hvis ikke du får den lønforhøjelse. Men det er også et gigant-sats at kaste sig ud i.

Jeg tror du måske har gjort dig selv en bjørnetjeneste ved at tilbyde din arbejdskraft for 16.000. Jeg har KÆMPE respekt for den ide, og at du vælger at tilbyde dig til den lave løn - for det vidner om et menneske, der gerne vil investere i sit arbejde og sin karriere. Men uanset hvor kanon et initiativ det er, så kan det også bide dig i nummeren - fordi den slags så nemt kan blive "udnyttet". Og det tror jeg desværre er sket.

Det lyder til at virksomheden har besluttet sig for dit nuværende lønniveau, og ikke har tænkt sig at efterleve din forventning om den stigning til 29.000. Og når nu du ved det, så kan du kun gøre én ting:
Sæt dig ned med et pænt glas med noget godt i - og overvej lønnen (og jobbet) er god nok i forhold til de alternative muligheder, du har. Og så tag dit eget valg.

Hvis det var mig, så ville jeg se det som en investering. Vær den BEDSTE medarbejder, de nogensinde har haft. Giv dem røde ører over din gigantiske indsats kontra den skuffende løn, og gør samtidig dig selv til en firma-perle. Når du så skal forhandle løn næste gang, så sidder du med nogle kanon-stærke kort:-)

Held og lykke med det.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 23:02

Hej Lars.

Du skal passe meget på med at komme med "trusler" eller slå hårdt i bordet. Det kan kun betragtes som et "angreb", og den person der står overfor dig, vil pr. natur gå i deffensiv og lukke af overfor alle saglige argumentationer.

Spil dine kort rigtig, og spørg ind til direktøren om hvad han synes eller hvad hans indtryk er, vedrørende dig som medarbejder og din arbejdsindsats.

Hvis ikke han kender til din rolle i virksomheden eller de konkrete arbejdsopgaver, så tal i løsninger. Dvs. fremhæv de resultater din arbejdsindsats har leveret.

Det kan være at produktionen er stabil, deadlines er overholdt, pressede situationer er blevet løst, hvilket er positive ting der falder tilbage på dig.

Et kliché der dog stadig er særdeles magtfuldt, er sætningen: "hvad skal der til".... for at få en løn på kr. x??

Med denne sætning, kaster du bolden videre til direktøren, der faktisk bliver "presset" til at komme med et svar der ofte er løsningsorienteret.

Hvis der er indført et lønstop, og direktøren fastholder dette, må du gøre dine overvejelser om du vil blive i stillingen. Du kan evt. gå stille med dørene og diskret søge andet arbejde. Det er altid en fordel at søge andet job, når man sidder i uopsagt stilling.

Håber du finder en tilfredsstillende løsning..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 26. Jan 11
Skrevet kl. 13:43

Tak for jeres sympati. :)

Jeg tager jeres gode råd til mig, og vil udtænke en strategi for hvordan jeg skal gribe situationen an i det videre forløb.

Er det en seriøs måde, hvis jeg skriver en pæn mail til direktøren, hvor jeg klarlægger mine synspunkter på sagen og kommer med følgende udmeldinger.

- Nyt lønforslag fra min side
- Hvorfor jeg misforstod lønnen på de 25.000 kr.
- Mine tiltag i firmaet/besparelser
- Ansvarsområder m.v.
- Arbejdstider

Hvis jeg kæder dette inde i en naturlig skrevet mail, så vil han få gode tid til at overveje min sag og handle udfra dette.
Og måske få ham til at indse, at jeg er en skuffet medarbejder pakket ind i en for lav løningspose og at der måske skulle overvejes om der skal nurses lidt mere om mine kvaliteter.

Eller... Er det bare en mail med at jeg gerne vil indkalde til et møde omkring lønnen,
og så forsøge at få sagt det hele der face-to-face.

Lars,

Tilmeldt 19. Aug 10
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:56

Lønforhandlinger burde altid blive ordnet face-to-face i min verden.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:10

Jeg ville ikke slå hårdt i bordet hvis jeg var dig men jeg ville se mig om efter en anden stilling der lever op til dine forventninger mht. løn. Det bedste ville være hvis du havde et tilbud fra en andet firma så ville du kunne gå til din chef og sige at han kan beholde dig hvis sådan og sådan. Se det fra deres side. Hvis de kan få dig til at arbejde for den løn så har de jo et større overskud og du er jo det værd folk vil betale for dig. De har ikke gjort noget juridisk forkert og hvis du bliver ved at arbejde til den løn så er den jo bare god fin for dem.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 14:17

Hvad du forstod/misforstod må du lægge bag dig.

Vil du have mere i løn må du tænke fremadrettet og så bruge de gode råd om lønforhandling som der er at finde på nettet. Jeg synes ikke du skal spille på "falske forudsætninger" for det er hvad du gør hvis du nævner ansættelsen.

Jeg har en god ven, som siger til sine ansatte; "du har bedt om løn som fortjent, - det vil jeg overveje. Jeg forventer så at du respekterer min belutning, også selvom jeg måske sætter din løn ned."

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)