Hej Benny,
Inden der kan svares ordentligt på dit spørgsmål, så skal følgende spørgsmål som minimum afklares:
- Hvor mange bilag forventer du at få (giv et overslag)?
- Hvem skal lave dit årsregnskab og din skatteopgørelse?
Det er nemlig ikke sikkert, at det kan betale sig for dig at købe/leje et bogføringsprogram.
Hvis du ikke har ret mange bilag, så kan det sandsynligvis bedst betale sig at få en freelance bogholder til at gøre arbejdet.
Denne bogholder anvender selv et system, og det skal du ikke betale for. Hvis du køber/lejer et system til omkring 150 kr. om måneden, så koster det dig 1.800 kr. om året.
En freelance bogholder koster fra 250 kr. til 400 kr. i timen, og kan indtaste rigtig mange bilag på en time. Derudover bliver bogføringen gjort korrekt, og årsregnskabet bliver dermed meget hurtigere at afstemme.
Hvis du selv kan lave årsregnskab og skatteopgørelse, så er det jo selvfølgelig en fordel at bogføre selv. Hvis du skal have en bogholder eller revisor til at gøre arbejdet, så bliver det meget nemmere (=biligere), hvis der ikke er en masse rettelser til bogføringen.
Konklusion:
For de 1.800 kr. du sparer til et system årligt, kan du købe 5-7 timer hos en bogholder, og jeg vil påstå, at du mindst kan få bogført 50 bilag i timen, dvs. et sted imellem 250 og 350 bilag.
Hvis bogholderen også laver dit årsregnskab og skatteopgørelse, så kan det gøres på ganske få ekstra timer.
Så hvis du har en lille virksomhed med få bilag (under 350 bilag årligt) så kan det slet ikke betale sig at gøre arbejdet selv.
Du vil hos de fleste bogholdere kunne få lavet årets bogføring, momsangivelser, samt et årsregnskab og skatteregnskab for imellem 1.500 kr. og 3.500 kr.