Ja, netop, det er måske det Notebookonline har forvekslet med, at kunden ikke skal have fragt den oprindelige fragt retur ved returnering. (Det var nok lidt hurtigt skrevet)
|
Jeg var ikke opmærksom på, at vi diskuterede fordelingen af omkostninger ved varens returnering. Det spurgte trådstarter ikke om. Jeg er dog enig i, at kunden skal betale returomkostningerne, medmindre du som erhvervsdrivende har påtaget dig at hente varen (det bør fremgå af dine forretningsbetingelser, at forbrugeren skal sørge for returneringen). Hvis noget i mine tidligere indlæg kunne misforstås, så beklager jeg.
PK4270:Det står så vidt jeg er orienteret ingen steder i loven at et fragtgebyr skal afspejle den reelle omkostning?
Enig.
Pointen i mit første indlæg var også i højere grad, at jeres omkostninger jo ikke påvirkes af, om forbrugeren vælger "rabatten", hvilket jeg tror, at en domstol vil slå ned på.
PK4270:I forbindelse med at en kunde skal returnere en vare under fortrydelseretten, har man da som sælger (forudsat at det er en del af handlesbetingelserne) ret til at kræve, at vi som sælger arrangerer at få varen sendt retur? Vi vælger transportform ud, så kan vi vel også vælge hjem?
Godt spørgsmål. Det kan jeg ikke umiddelbart finde et svar på (og jeg har desværre ikke tid til at undersøge det nærmere lige nu).
Forbrugeraftalens § 19, stk. 2:
"Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. [...]"
Mit bedste bud er, at forbrugeren er frit stillet mht. hvordan varen returneres. Jeg tror ikke, at du kan forlange, at varen returneres med en bestemt fragtmand - især ikke, hvis det er dyrere for forbrugeren på den måde.
Men igen, jeg har ikke umiddelbart kunnet finde svar på dette. Jeg foreslår, at du ringer til Dansk Erhverv, hvis du vil have et mere endeligt svar.