Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret og fragtudgifter

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi oplever desværre at kunder til tider vælger at "spekulere" i fortrydelsesretten for fjernkøb.

Seneste eksempel en kunde køber to ens varer til samlet 550,00.  Inden han købte varene hos os, havde han oprettet en tråd på et online forum hvor han efterspørger om nogen kender til steder hvor varen kan handles billigere.

Efter ca. en uge opdager kunden at nogen har svaret ham, og henviser til ebay.de hvor en tilsyneladende identisk vare kan købes for næsten halv pris af det han betale hos os. (ikke samme kvalitetsmærke men uden tvivl en vare med samme funktion)

Nu vælger kunden under fortrydelsesretten at annullere handlen, og vi skal dermed tilbagebetale det fulde beløb kunden har betalt inkl. leveringsomkostninger. Hvilket indebærer at vi som sælger får et direkte tab på fragtomkostninger for leveringen,(vi benytter kurerservice til alle leveringer) plus emballage og administrtionsomkostninger. 

Alt i alt medfører denne "Handel" min forretning udgifter for ca. 135,00 kr ex. moms.

Kunden sender varen tilbage i den emballage vi sendte ud.  Det koster kunden 36,00 kr i porto send som alm post.  Dermed har det været en god forretning for kunden at benytte fortrydelsesretten.  Havde kunden skulle betale for fragten ud, er det næsten helt sikkert at kunden havde valgt ikke at anvende fortrydelsesretten.

En urimelig situation, men sådan er loven, og det kan vi ikke ændre.  Eller kan vi? for jeg fik en ide. Dog er jeg ikke sikker på den holder juridisk, for kan en kunde vælge at stille sig ringere end loven foreskriver?

Hvis vi siger at vi for nærværende beregner 100,00 kr i fragt som standard.   Dette ændrer vi til 200,00 kr som standard, med den option, at kunden under check-out, kan vælge at få fragten til ½ pris (100,00 kr)  mod at fraskrive sig retten til at få fragtomkostningerne retur ved evt. benyttelse af fortrydelsesretten.

Ville den holde i retten, eller ville den i det mindste stille kunden med en ringere klagesag ved forbrugerstyrelsen,  hvis nu en kunde der havde fravalg retten ved købet, aligevel ville forsøge at gennemtvinge at få fragtomkostningerne refunderet?

NB!  kommentarer om "kundeservice" og "Cost of doing business"  frabedes! 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 05:35

Du kan ikke stille kunden ringere end loven siger om 14 dages fortrydelsesret. Selv om kunden evt. "vælger" i din webshop vil kunden alligevel altid kunne gøre 14 dages retten gældende.

Har bemærket at nogle webshops i stedet for "fragtomkostninger" bruger betegnelsen "ekspeditionsomkostninger". Ved brug af fortrydelsesretten - skal ekspeditionsomkostninger da også tilbagebetales?

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 07:19

Kunden har ret til at få det fulde beløb tilbage. Uanset, hvad man kalder diverse gebyrer og omkostninger.

Og som Ispind korrekt siger, kan man ikke stille kunden dårligere end loven.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 6. Feb 10
Skrevet kl. 11:23

Benytter kunden fortrydelsesretten, skal kunden have det fulde beløb retur, som kunden har betalt.

Men her taler vi om at kunden har fået en rabat mod at fraskrive sig retten til at få fragtomkostingerne tilbagebetalt..

Eksempel 1)

En kunde køber en vare til 300,00 kr.  Kunde vælger standard fragtomkostning som tillægges alle ordrer, på beløbet 200,00 kr.

Total 500,00 kr.

Det koster sælger 100,00 kr at sende varen til køber.

Køber vælger at benytte fortrydelsesrettenm og får alle 500,00 kr retur. 

Fragtomkostning for sælger er dermed neutral.

Eksempel 2

En kunde køber en vare til 300,00 kr.  Kunde vælger at få 50% rabat på standard fragtomkostning, ved at acceptere at fraskrive sig retten til at får fragtbeløbet tilbagebetalt ved evt. benyttelse af fortrydelsesretten. Der tillægges 100,00 for levering.

Total 400,00 kr.

Det koster sælger 100,00 kr at sende varen til køber. 

Køber vælger at benytte fortrydelsesretten, og får 300,00 kr retur. 

Fragtomkostning for sælger er dermed neutral.

Min forventning vil være, at op mod 100% af alle kunder vil vælge at tage rabatten på 50% af fragtomkostningerne, da med "rent mel i posen" ikke har noget at vinde ved at lade være.

Det er klart at de skal præsenteres ordentligt under check-out, men det lader sig gøre..

Mit spørgsmål går på, hvis nu en kunde som har fravalgt sig retten, og benytter fortrydelsesretten, alligevel kræver at få fragtomkostningerne tilbagebetalt, vil have en sag..

Man kunne jo argumentere, at kunden så skal tilbagebetale til sælger, den rabat på 100,00 kr han så "uretmæssigt" har tilegnet sig, ved at acceptere at fraskrive sig retten.

Dermed går det igen i nul.

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej PK4270,

Jeg forstår din frustration og dit ønske om at vælte de omkostninger over på forbrugeren, som forbrugeren påfører dig ved udnyttelse af fortrydelsesretten.

Jeg er desværre bange for, at din løsning ikke holder:

For det første er ordlyden i forbrugeraftalelovens § 21, stk. 2:

"Har forbrugeren helt eller delvist betalt for varen eller tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen."

Ved "når forbrugeren træder tilbage fra aftalen" forstås, at forbrugeren udnytter fortrydelsesretten - det er klart, når man læser bestemmelsen i sammenhæng med resten af loven. Du skal altså "tilbagebetale det modtagne" uanset om du modtager kr. 100 eller kr. 200 for transport.

Som allerede skrevet i tråden, så kan forbrugeraftaleloven ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. forbrugeraftalelovens § 28, så selvom forbrugeren har valgt "rabatten" vil forbrugeren stadig kunne forlange transportomkostningerne refunderet.

For det andet er det, som du kalder en "rabat", ikke en rabat. Det er i virkeligheden et gebyr, som du afkræver de forbrugere, der ikke vil give (delvist) afkald på deres rettigheder i henhold til forbrugeraftaleloven (i dette tilfælde retten til at få refunderet transportomkostninger). Du forlanger altså, at forbrugeren skal betale for de rettigheder, som forbrugeraftaleloven tillægger forbrugeren.

Det følger klart af forbrugerombudsmandens vejledning, der er udformet i samarbejde med erhvervslivet, at det ikke er tilladt at opkræve "fortrydelsesgebyr eller lignende" (se http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Kampagner-om-markedsfoering/fortrydelsesretvejl/tilbagebetaling). Forbrugeren vil have alle sine rettigheder også selvom han fravælger gebyret.

For det tredje har de danske domstole en tendens til at se lige igennem aftalemæssige konstruktioner, som ikke har hold i de bagvedliggende realiteter.

I dette tilfælde vil domstolen konstatere, at du faktisk kun har transportomkostninger på kr. 100, hvorfor opkrævningen af kr. 200 og tilbuddet om en "rabat" på kr. 100 i bedste fald er et forsøg på delvist at omgå forbrugerens fortrydelsesret.

Som en side bemærkning skal du være opmærksom på, at overtrædelser af forbrugeraftaleloven er strafbelagt. Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men jeg vil ikke udelukke, at et sådant skjult gebyr vil kunne medføre påtale eller bøde.

Afslutningsvist vil jeg for en god ordens skyld også nævne, hvad din (eneste) løsning er. Du skal indregne disse forgæves transportomkostninger, når du beregner varens pris.

Det er alle danske netbutikker nødt til, hvis de er underlagt reglerne om fortrydelsesret. Det stiller selvsagt danske netbutikker dårligere i konkurrencen med udenlandske netbuttikker, men det har de danske politikere nu engang besluttet. Nej, det er ikke rimeligt - det er politik.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 15:08

Hej

Jeg er ikke 100% sikker på om det jeg skriver her er korrekt, men det er måden vi behandler vores kunder på og jeg mener det er korrekt.

Hvis kunden fortryder købet før varen er afsendt skal hele beløbet incl. forsendelse refunderes men så har der heller ikke været udgifter for dig.

Hvis varen er afsendt skal forsendelsesbeløbet ikke refunderes, hvilket jeg er næsten 100% sikker på jeg har læst et sted på forbrug.dk

Under alle omstændigheder er det denne model vi bruger hos Bærbar.com

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:21
Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 15:22

Notebookonline.dk:

Hvis varen er afsendt skal forsendelsesbeløbet ikke refunderes, hvilket jeg er næsten 100% sikker på jeg har læst et sted på forbrug.dk

Du har nok misforstået det med, at brugeren selv skal betale RETURFFRAGTEN!

Jeres praksis er faktisk ulovlig:

http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelsesret-ved-ehandel

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 6. Feb 10
Skrevet kl. 15:23

@Fair Advokat

Mange tak for uddybende svar.  Jeg kan godt se at din forklaring afspejler realiteterne.

Dog mener jeg ikke at det med den relle omkostning for fragten har relevans, idet jeg vil kunne påpege at det ikke gælder for mange varer.   Vi tager meget ofte langt mindre i standard fragtgebyr end det reelt koster at sende varen.  Dette er også et stort problem.  

Det står så vidt jeg er orienteret ingen steder i loven at et fragtgebyr skal afspejle den reelle omkostning?

I forbindelse med at en kunde skal returnere en vare under fortrydelseretten,  har man da som sælger (forudsat at det er en del af handlesbetingelserne)  ret til at kræve, at vi som sælger arrangerer at få varen sendt retur?   Vi vælger transportform ud, så kan vi vel også vælge hjem? 

Med andre ord, står det nogen steder, at det skal være kunden frit at vælge transportform retur ved brug af fortrydelsesretten.

Jeg spørger fordi en kunde under fortrydelsesretten har ret til at nægte modtagelse. I de tilfælde går varen retur i samme transportsystem som den blev send ud i.   Her er spørgsmålet, om vi må pålægge kunden de relle returomkostninger vi bliver pålagt. 

Vi har oplevet et konkret tilfælde hvor en kunde nægtede modtagelse af en stor voluminøs vare.  Vi hade afregnet standard fragt gebyr for at sende ud, , men det relle gebyr for at få varen både ud og retur, var mere end  seks gange gebyret.  Her stod vi så med en stor omkostningen uden nogen steder at sende regningen hen.

angående din ide med at pålægge de forventet samlede  fragtudgifter på varens pris, er det ikke realistisk i en globaliseret verden , hvor vi allerede står med ringere vilkår (moms, skatter og afgifter) her i Danmrk ift. udlandet.  Det eneste sted man kan lægge denne udgift uden at spolere det alt for meget for sig selv, er på fragtgebyret..

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 15:27

Carsten Straaberg:

Notebookonline.dk:

Du har nok misforstået det med, at brugeren selv skal betale RETURFFRAGTEN!

Jeres praksis er faktisk ulovlig:

http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelsesret-ved-ehandel

I det link står der jo netop at det er kunden der betaler returfragt.

xxx

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)