Der er et par ting jeg er i tvivl om (løn- feriemæssigt) mht., at jeg opstarter
selvstændigt, efter at havde været fastansat i 10 år.
Planen er at jeg opstarter selvstændigt pr. 1. marts 2011. Jeg har hos min nuværende arbejdsplads optjenet ferie og jeg har 15,5 dage tilbage af optjent ferie i dette
ferieår. (1. maj)
Ydermere her jeg vel en del optjent ferie til det næste ferie år. Hvad gør man
rent praktisk her?
Hvordan sikre jeg mig de penge? Og hvad gør man rent praktisk?
Du skal sørge for at afholde eller få udbetalt din ferie INDEN du starter op som selvstændig. Kan det ikke "lægges på" din opsigelsesdato, så du bare har 15 dage mere som ansat.
Det med feriepengene/feriedagpenge til næste år må du gerne lige informere om hvordan i har gjort der. Jeg fik at vide at mit var tabt den dag jeg startede selvstændig.
De 15,5 dage jeg "skulle" afholde inde 1. maj 2011 – kan jeg få dem udbetalt eller skal jeg afholde de 15,5 dages ferie inden 1. maj 2011. Jeg vil helst have dem udbetalt idet jeg gerne vil opstarte min virksomhed den 1. marts.
Og de ferie penge jeg har optjent fra 1. januar 2010 – 1. marts 2011 hvad skal jeg gøre her.
Er det ikke først fra 01/05/2011, man kan få udbetalt feriepenge optjent i 2010?
Og tillægsspørgsmålet: Husker jeg ret i, at man optjener feriepenge i kalenderår og udbetalingen sker så i perioden fra 1. maj og et år frem? Og vil det så ikke sige, at det kun er feriepengene optjent i 2010, jeg kan få udbetalt i år, mens dem, jeg har optjent i januar og februar i år først kan udbetales fra 01/05/2012? Eller er det anderledes, når man bliver selvstændig?