Jeg har fået mulighed for, at sælge nogle billeder af en tysk kunstner i danmark, men har lige lidt spørgsmål i den forbindelse. Da den tyske kunstner har et tysk firma, som han sælger billederne igennem, skal jeg oprette et dansk firma (galleri) for, at slippe for de 25% moms og kun betale 5% kunstner moms, er det ikke rigtigt? Jeg for provision pr solgte billede og kan derfor ikke finde ud af, hvilket beløb jeg skal beregne moms af. Et lille eksampel; Jeg sælger et billede til 2500kr inkl fragt. Fragten koster 150kr og skal trækkes fra da tyskeren betaler dette. Af de 2350kr for jeg så 235kr i provision. Hvordan skal min bogføring så se ud? Skal jeg skrive 2500kr eller 235kr på omsætning og af hvilket beløb skal jeg betale 5% moms? Mvh |
Hej
For at du kan handle med virksomheder uden moms, skal du være registreret som selvstændig erhvervsdrivende. Med hensyn til momsprocenten blander du 2 satser. Som provision sælger gælder de 25%. De 5% er gældende for salg af egne billeder. Du skal bruge ordningen, som hedder brugtmoms, dvs. man betaler moms af avancen og ikke af hele salget. Denne ordning bruges med fordel ved salg af kunst og anikviteter.
Din bogføring af salget på kr. 2500 skal se således ud:
Omsætning kr. 2.500
Betaling til den tyske virksomhed kr. 2.265 = varekøb