Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed - på fritidsbasis, vil I så mene, at det er overkill at kaste sig over dobbelt bogføring i Saldi? (eller et hvilket som helst andet program?) Grunden til at jeg spørger er, at jeg på regnskabsskolen.dk har læst, at man lige så godt kan starte op med et ordentligt bogføringsprogram, da man hurtigt vil vokse ud af et excel-ark. (såsom Kurts kassekladde fra startvaekst.dk). Men jeg vil med stor sandsynlighed kun skulle købe varer en gang om måneden, og så engang imellem fakturere nogle timer. "Kurts kassekladde" holder jo så styr på momsen - hvis man bruger de rigtige bogføringskonti - så det burde jo ikke være "rocket science" at lave momsangivelse og selvangivelse ud fra det få antal poster. Men er der andet der taler for at bruge eksempelvis Saldi - eller et andet bogføringsprogram? Det eneste jeg har selv har kunne komme på er, at så får jeg et gratis faktura-program, men er det besværet værd - i forhold til at skulle kaste sig over dobbelt bogføring?
|
Hej Allan,
Jeg synes at Excel er et ganske fint program at starte op i, hvis man er en lille iværksætter, som ikke har behov for at få bogført mange bilag.
Derudover vil jeg tilføje, at mange iværksættere vil få mere ud af at købe en freelance bogholder til at bogføre sine få bilag, frem for at købe/leje et bogføringssystem til 150 kr. om måneden, som man ofte ser det.
Det er 1.800 kr. om året, og det kan man altså købe 5-7 timer hos en bogholder for. På den tid kan der bogføres rigtig mange bilag, og det er helt uden at iværksætteren skal gøre andet end at sende bilagene afsted.
Jeg vil tro, at hvis man har under 250-350 bilag om året, så kan det ikke betale sig at bogføre det selv.
Og hvis det skal kunne betale sig, så skal man også selv lave årsregnskab og skatteopgørelse ud fra den bogføring man har gjort. Det vil de færreste iværksættere selv kunne gøre helt korrekt.
Så start op med en gratis løsning i Excel, og skift så til en bogholder, når det bliver for uoverskueligt for dig selv at gøre det.
Et årsregnskab inkl. bogføring, resultatopgørelse og balance, hvor der tages højde for skattefradragene, kan sagtens laves af en bogholder for et sted imellem 1.500 kr. og 3.500 kr. årligt, hvis du har en lille virksomhed.