Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurts kassekladde eller Saldi?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed - på fritidsbasis, vil I så mene, at det er overkill at kaste sig over dobbelt bogføring i Saldi? (eller et hvilket som helst andet program?)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg på regnskabsskolen.dk har læst, at man lige så godt kan starte op med et ordentligt bogføringsprogram, da man hurtigt vil vokse ud af et excel-ark. (såsom Kurts kassekladde fra startvaekst.dk).

Men jeg vil med stor sandsynlighed kun skulle købe varer en gang om måneden, og så engang imellem fakturere nogle timer. "Kurts kassekladde" holder jo så styr på momsen - hvis man bruger de rigtige bogføringskonti - så det burde jo ikke være "rocket science" at lave momsangivelse og selvangivelse ud fra det få antal poster.

Men er der andet der taler for at bruge eksempelvis Saldi - eller et andet bogføringsprogram?

Det eneste jeg har selv har kunne komme på er, at så får jeg et gratis faktura-program, men er det besværet værd - i forhold til at skulle kaste sig over dobbelt bogføring?

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:37

Hej Allan,

Jeg synes at Excel er et ganske fint program at starte op i, hvis man er en lille iværksætter, som ikke har behov for at få bogført mange bilag.

Derudover vil jeg tilføje, at mange iværksættere vil få mere ud af at købe en freelance bogholder til at bogføre sine få bilag, frem for at købe/leje et bogføringssystem til 150 kr. om måneden, som man ofte ser det.

Det er 1.800 kr. om året, og det kan man altså købe 5-7 timer hos en bogholder for. På den tid kan der bogføres rigtig mange bilag, og det er helt uden at iværksætteren skal gøre andet end at sende bilagene afsted.

Jeg vil tro, at hvis man har under 250-350 bilag om året, så kan det ikke betale sig at bogføre det selv.

Og hvis det skal kunne betale sig, så skal man også selv lave årsregnskab og skatteopgørelse ud fra den bogføring man har gjort. Det vil de færreste iværksættere selv kunne gøre helt korrekt.

Så start op med en gratis løsning i Excel, og skift så til en bogholder, når det bliver for uoverskueligt for dig selv at gøre det.

Et årsregnskab inkl. bogføring, resultatopgørelse og balance, hvor der tages højde for skattefradragene, kan sagtens laves af en bogholder for et sted imellem 1.500 kr. og 3.500 kr. årligt, hvis du har en lille virksomhed.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:11

Martin E. Jensen:
Og hvis det skal kunne betale sig, så skal man også selv lave årsregnskab og skatteopgørelse ud fra den bogføring man har gjort. Det vil de færreste iværksættere selv kunne gøre helt korrekt

Nåh, det vil jeg da ikke give dig ret i. Der er temmelig mange iværksættere, som har helt styr på det skattemæssige regnskab og selvangivelsen, og for de, som har en omsætning under 300.000 kr., er selvangivelsen oven i købet meget simpel.

Hent en kopi af den udvidede selvangivelse for 2010 her.

Allan spørger til SALDI, som jo netop ikke koster 150 kr. om året, så dine beregninger holder ikke helt, og til fremtidig reference: Det er ikke mange bogholdere, du kan få 7 timers assistance for 1.800 kr. hos.

Jeg mener netop, det er en god plan at bogføre selv i starten, og så sende ud til bogholder, når man får så travlt, at der 1. er økonomi til at købe hjælp og 2. man allerede har styr på det grundlæggende omkring, hvordan en virksomheds økonomi, herunder bogføringen, fungerer.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:04

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Martin E. Jensen:
Og hvis det skal kunne betale sig, så skal man også selv lave årsregnskab og skatteopgørelse ud fra den bogføring man har gjort. Det vil de færreste iværksættere selv kunne gøre helt korrekt

Nåh, det vil jeg da ikke give dig ret i. Der er temmelig mange iværksættere, som har helt styr på det skattemæssige regnskab og selvangivelsen, og for de, som har en omsætning under 300.000 kr., er selvangivelsen oven i købet meget simpel.

Vi er ikke enige.

Du har ret i, at det kan læres, men det er de færreste iværksættere, som kan sætte sig ned og gøre det uden at modtage hjælp nogen steder fra.

Hvis man ikke kender til forskellige momsregler og skatteregler, så gør man næsten med sikkerhed noget forkert.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener, at mere end 50% af iværksætterne kan gøre dette på egen hånd.

Du plejer at være meget fornuftig, men her er jeg altså ikke enig med dig Wink 

Allan spørger til SALDI, som jo netop ikke koster 150 kr. om året, så dine beregninger holder ikke helt, og til fremtidig reference: Det er ikke mange bogholdere, du kan få 7 timers assistance for 1.800 kr. hos.

Det er en timeløn på 257 kr til 360 kr. i timen. Giver din kugleramme noget andet?

De fleste danske bogholdere ligger på omkring 350 kr. Hvis man benytter udenlandsk arbejdskraft kan det selvfølgelig gøres meget billigere.

Som du allerede ved, så tilbyder jeg bogføring til 250 kr. ved at benytte udenlandske revisorer.

Jeg mener netop, det er en god plan at bogføre selv i starten, og så sende ud til bogholder, når man får så travlt, at der 1. er økonomi til at købe hjælp og 2. man allerede har styr på det grundlæggende omkring, hvordan en virksomheds økonomi, herunder bogføringen, fungerer.

Her er vi 100% enige. Yes

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:35

Tak for jeres svar begge to Wink

Martin -> jeg tror du glemmer, at Saldi er gratis op til 300 posteringer pr. år.

Ellers koster det kr. 51,- pr. md. Det vil sige kr. 612,- pr. år.

Derfor var min tanke, at jeg ville få hjælp til de 5 - 10 mest almindelige dobbelte bogføringer - altså såsom:

Varekøb - Varesalg - Indskud i virks. - Hævet i virks. - fakturering af timer - Eget forbrug af varer - Markedsføring

Hvis man kan holde sig inden for disse - og evt. et par mere, så ville jeg godt kunne overskue at klare det i Saldi - men spørgsmålet er nærmere, er der nogen grund til det - i forhold til at bruge Excel, når jeg kun har ca. 3 posteringer om måneden?

Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at få en bogholder/revisor til at hjælpe med selvangivelsen.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:38

Hej Allan,

Jeg tror faktisk mest, at der er tale om misforståelser, og jeg fik åbenbart ikke formuleret mit første indlæg klart nok. Derudover havde jeg ikke opfattet, at du konkret ville have svar på SALDI, da du havde skrevet "eller hvilket som helst andet program".

Mine overvejelser går nemlig ikke konkret på SALDI, men på bogføringsprogrammer generelt. Jeg ved godt at SALDI koster 612 kr. i standardversionen, men der kommer hurtigt ekstra udgifter, når regnskabet udvides.

Nedenstående er for lige at rette op på misforståelser. Det er kun mine første to linier, som egentlig besvarer dit spørgsmål:

Martin E. Jensen:

Jeg synes at Excel er et ganske fint program at starte op i, hvis man er en lille iværksætter, som ikke har behov for at få bogført mange bilag.

Ovenstående mener jeg oprigtigt.

Excel er et ganske udmærket værktøj, hvis man kan finde ud af at bruge det rigtigt. Det er således muligt at bogføre 100.000-vis af bilag i Excel, uden at man mister overblikket, og det kan fungere lige så godt som de almindelige bogføringsprogrammer.

Det er dog bare ikke alle forundt, at kunne arbejde med Excel på den måde. Derfor har bogføringsprogrammerne absolut sin berettigelse for den ekspanderende iværksætter.

Efter mine første to linier laver jeg en generel betragtning, og det er den sætning jeg åbenbart ikke har kommunikeret tydeligt nok ud:

Martin E. Jensen:

Derudover vil jeg tilføje, at mange iværksættere vil få mere ud af at købe en freelance bogholder til at bogføre sine få bilag, frem for at købe/leje et bogføringssystem til 150 kr. om måneden, som man ofte ser det.

I denne sætning forklarer jeg, at det mest økonomisk fordelagtige for den lille iværksætter sjældent er at købe/leje et bogføringssystem.

Det vil ofte bedst kunne betale sig (rent økonomisk), at hyre en bogholder til at gøre arbejdet fra bunden. Hvis en bogholder/revisor skal ind og lave årsregnskab og rette i bilag, som er bogført forkert bagefter, så skal bogholderen/revisoren bruge meget mere tid på at stemme konti af, samt udføre årsregnskabet.

Allan I:

Derfor var min tanke, at jeg ville få hjælp til de 5 - 10 mest almindelige dobbelte bogføringer - altså såsom:

Varekøb - Varesalg - Indskud i virks. - Hævet i virks. - fakturering af timer - Eget forbrug af varer - Markedsføring

Hvis man kan holde sig inden for disse - og evt. et par mere, så ville jeg godt kunne overskue at klare det i Saldi - men spørgsmålet er nærmere, er der nogen grund til det - i forhold til at bruge Excel, når jeg kun har ca. 3 posteringer om måneden?

Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at få en bogholder/revisor til at hjælpe med selvangivelsen.  

Du tænker, at du vil bruge Excel til kun at afregne moms, og ikke bruge Excel til at bogføre dobbelt?

Hvad du bør gøre afhænger af, hvad du ønsker:
1) Hvis du ønsker at lære omkring regnskab
2) Hvis du ønsker den billigste løsning

Ad 1)
Her bør du vælge at anvende et gratis bogføringssystem, og så få tilknyttet en bogholder/revisor på sidelinien, som du kan spørge til råds, hvis der er noget du er i tvivl om.

På den måde får du startet op i et system, og den person som skal lave årsregnskabet kan "følge med over skulderen" på dig.

Du bør kun anvende Excel, hvis du er en haj til Excel. Det fornemmer jeg af din post, at du er... korrekt?

Ad 2)
Her bør du lægge det hele ud til en bogholder.

Din bogholder kan på den måde anvende sit eget system, og arbejder dermed mest effektivt. Din bogholder kan også starte fra bunden med at taste bilag ind, og skal efterfølgende ikke bruge særlig lang tid på at lave årsregnskab, da der ikke skal bruges tid på at lede efter fejl i bogføringen.

Det kan tage længere tid at tjekke og rette bilag for fejl, end det tager at taste dem ind fra bunden.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:52

Omkring Excel/økonomisystem er der så også den lille detalje, at regneark, herunder Excelløsninger, ikke opfylder bogføringslovens krav om kontrol- og transaktionsspor. Derfor er det kun velegnet til iværksættere med en meget begrænset bilagsmængde.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:19

Mener du, at loven siger, at det er lovligt for nogle iværksættere, men ulovligt for andre iværksættere at anvende Excel? Hvor mange bilag mener du, at loven siger at grænsen er?

Jeg kan ikke finde nogen punkter i bogføringsloven, som Excel ikke kan leve op til.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 10:30

Martin E. Jensen:

Hej Allan,

Jeg tror faktisk mest, at der er tale om misforståelser, og jeg fik åbenbart ikke formuleret mit første indlæg klart nok. Derudover havde jeg ikke opfattet, at du konkret ville have svar på SALDI, da du havde skrevet "eller hvilket som helst andet program".

Det var for at gøre spørgsmålet mere bredt, så andre også kunne bruge svaret til noget - men det kunne du selvfølgelig ikke vide. Smile

Jeg har brugt mange timer på at surfe rundt efter kassekladder, systemer etc. - og er kommet frem til, at det bliver en af de nævnte løsninger.

Jeg har hørt flere steder fra, at det i princippet er en god idé at lære dobbelt bogføring - og som nævnt, hvis man primært kan holde sig inden for de førnævnte 5 - 10 "standard-posteringer", så burde det ikke være et stort problem - og den ekstra bonus er så - i forhold til SALDI i hvert fald - at man også får et fakturaprogram oven i hatten.

Martin E. Jensen:

Mener du dermed, at man i så fald hverken behøver en Excel-kassekladde eller et bogføringsprogram?

Så skal man bare sørge for, at holde styr på sine fysiske bilag - og så klarer bogholderen resten - eller hvad?

Martin E. Jensen:

Du tænker, at du vil bruge Excel til kun at afregne moms, og ikke bruge Excel til at bogføre dobbelt?

Nej, jeg ville bruge "Kurts kassekladde?" Den regner jo både moms samt indtæger, udgifter, og beholdning primo/ultimo - jeg kan dog ikke lure, om det er "ægte" dobbelt bogføring, den benytter sig af.

Martin E. Jensen:

Du bør kun anvende Excel, hvis du er en haj til Excel. Det fornemmer jeg af din post, at du er... korrekt? 

Jeg kan godt lave formler og gennemskue de formler, som andre har lavet - men jeg vil ikke betragte mig selv som Excel-haj. Det håbede jeg heller ikke var nødvendigt, når man anvendte Kurts Kassekladde. Der er alle udregninger jo lagt ind.

Men lad mig lige se, om jeg har forstået dig korrekt:

Hvis jeg alligevel har tænkt mig at få en bogholder til at hjælpe mig med selvangivelsen (og derfor sørger for at holde styr på mine bilag) så burde Excel-metoden være rigeligt - forudsat at jeg holder mig på et beskedent antal bilag pr. måned?

Altså, som jeg forstår det, siger du jo i princippet, at jeg slet ikke behøver et system eller et Excel-ark - men min tanke var, at ved at benytte Excel-arket, ville jeg selv kunne klare at indberette moms hvert kvartal - og så ville jeg gemme år-til-dato i Excel-arket, og tage med til bogholderen til udarbejdelse af selvangivelsen.

Er den gangbar? Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:51

Hej Allan,

Ja det er korrekt forstået. Du behøver ikke selv at indtaste noget, og du behøver ikke at anvende nogen systemer.

Du kan lade din bogholder klare det hele for dig. Ofte vil det ikke koste mere end 1.500 - 3.500 kr. årligt at have en bogholder til at taste dine bilag ind jævnligt, samt angive din moms for dig.

Du skal derfor kun sørge for at bogholderen får dine bilag.

Kurts Kassekladde (KK) er et forsimplet bogholderi, men anvender stadig princippet om det dobbelte bogholderi. Det tager udgangspunkt i at der er en transaktion på kassen eller i banken, hvorefter der er en modpostering på den relevante konto.

KK tager dog ikke højde for posteringer imellem to konti, hvor banken eller kassen ikke involveres.

Jeg vil derfor sige, at Kurts Kassekladde ikke er anvendeligt som bogføringssystem, men kan være ganske udmærket til at holde styr på momsen.

Men hvorfor ikke lade din bogholder følge med i løbet af året, og lade ham/hende om at afregne moms?

Alle bilag skal alligevel bogføres ved årets udgang, og så kan det jo lige så godt gøres løbende igennem året.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)