Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Java applikation og SEO

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej gutter...

Jeg overvejer at lave et projekt i java, hvor slut resultatet er 100% javascript hos brugeren.

Jeg ved godt at man helst skal vise det samme for søgemaskiner, som man gør for brugeren.
Men bærer google f.eks. over med en, hvis intet normalt kan læses af dem?
Muligvis kunne vigtig tekst ligges i skjulte div's, så det alligevel kan indexeres.

Det er jo ikke for at snyde google, men for at byde google velkommen.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 09:58

macodox:

Hej gutter...

Jeg overvejer at lave et projekt i java, hvor slut resultatet er 100% javascript hos brugeren.

Jeg ved godt at man helst skal vise det samme for søgemaskiner, som man gør for brugeren.
Muligvis kunne vigtig tekst ligges i skjulte div's, så det alligevel kan indexeres.

Så snart du begynder at skjule noget for brugerne men ikke for Google, og som du siger "Muligvis kunne vigtig tekst ligges i skjulte div's, så det alligevel kan indexeres." ja så løber du ind i Black Hat SEO. Og løber derfor en risiko for at siden bliver fjernet fra Google. Hvis du er villig til at løbe den risiko som er forbundet med det, ja så skal du da bare gøre det. Men vil du på et tidspunkt ændre mening, så skal du kæmpe endnu mere for at få de gode placeringer.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 10:10
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

macodox:

Hej gutter...

Hvis du gør det rigtigt, så er det intet problem.

Det du skal gøre er at sørge for at man kan naviger rundt på sitet uden Javascript, så skal google nok kunne indekse siden.

Jeg lavede for et årstid siden et proof of concept, hvor jeg brugte Javascript til at alter html koden så selve navigationen for brugeren var ligesom et almindeligt program (Dvs. siden reloadede aldrig, kun enkelte elementer blev ændret). Dette betød at når Google kom fordi, så ville de se siden som ren html, men et identisk indhold som det brugeren fik i hovedet.

Du skal dog være opmærksom på, at selve arkitektur designet for sådan en applikation betyder at man skal holde tungen lige i munden for at få det ønsket resultat i alle browsere.

Mads Madsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:25

Mads Madsen:
Hvis du gør det rigtigt, så er det intet problem

Det var nok dagens dårligste "gode råd" Tongue Tied

Faktum er, at uanset hvordan du gør, så vil et website i ren JavaScript (som i øvrigt ikke har noget at gøre med Java) give dig problemer i forhold til SEO.

Og det er ikke kun i forhold til SEO at det kan give problemer at lave et website i ren JavaScript. Det vil som regel også ende med at gøre det temmelig besværligt for brugerne - og mange vil slet ikke kunne bruge det.

Det store spørgsmål er: Hvorfor? Hvorfor vil du dog lave hele websitet i JavaScript? Er det fordi du tror det vil give bedre brugeroplevelse, bedre SEO og flere salg? For det tror jeg ikke du skal regne med at det gør :)

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:36

Det er fordi der findes nogle fede frameworks til java.
Men det er nok for farligt, medmindre det er et internt system.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:39

Jeg personligt ville ikke gøre det, jeg testede det engang, det med at skjule indhold, og blev fjernet fra Google, dog først efter et år med rigtig gode rankings.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 10:43

macodox:

Det er fordi der findes nogle fede frameworks til java.
Men det er nok for farligt, medmindre det er et internt system.

Java != JavaScript.

Du bliver nød til at være lidt konkret.

Hvilke frameworks snakker du om?

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 10:51

Mikkel deMib Svendsen:

Mads Madsen:
Hvis du gør det rigtigt, så er det intet problem

Det var nok dagens dårligste "gode råd" Tongue Tied

Faktum er, at uanset hvordan du gør, så vil et website i ren JavaScript (som i øvrigt ikke har noget at gøre med Java) give dig problemer i forhold til SEO.

Og det er ikke kun i forhold til SEO at det kan give problemer at lave et website i ren JavaScript. Det vil som regel også ende med at gøre det temmelig besværligt for brugerne - og mange vil slet ikke kunne bruge det.

Det store spørgsmål er: Hvorfor? Hvorfor vil du dog lave hele websitet i JavaScript? Er det fordi du tror det vil give bedre brugeroplevelse, bedre SEO og flere salg? For det tror jeg ikke du skal regne med at det gør :)

Tror Du/I misforstår hvad jeg skriver i mit indlæg, hele idéen med Javascript delen er usability.

Et eksempel kunne være ens Facebook profil, navigationen mellem ens Væg, Oplysninger, Billeder mm. ændre kun nogle få elementer på siden, men også visuelt URL'en. Brugeren oplever et mere smooth flow, men pga. URL'en visuelt også ændre sig gør at linking stadig virker.

Du kan selv teste ved at se hvilke requests der bliver fortaget mellem navigationer med musen, der hentes kun de nye elementer. Men hvis du skriver URL'en i stedet, så hentes alle elementerne i ét HTML dokument, mens efterfølgende navigation med musen igen kun henter elementer der skal ændres.

Eksempel - bruger med browser:
Initial HTML:

<body>
<div id="header">
    <div id="navigaion">
        <a href="/">Forside</a>
        <a href="/produkter">Produkter</a>
    </div>
</div>
<div id="content">
    Forside indhold
</div>
<div id="bottom">
    Copyright blah blah
</div>
</body>

Brugeren klikker på Produkter linket, Javascript fanger klikket, laver et request med XHR header på /produkter, /produkter returner selve indholdet (dvs. uden "header" og "bottom"), Javascript ændre indholdet i "content" med dataerne modtaget fra /produkter.

Eksempel - Google:
Initial HTML:

<body>
<div id="header">
    <div id="navigaion">
        <a href="/">Forside</a>
    </div>
</div>
<div id="content">
    Forside indhold
</div>
<div id="bottom">
    Copyright blah blah
</div>
</body>

Google fortsætter crawlingen til /produkter, men da crawleren ikke eksekver Javascript, laves der et request uden XHR headeren, så google modtager hele html dokumentet:

<body>
<div id="header">
    <div id="navigaion">
        <a href="/">Forside</a>
    </div>
</div>
<div id="content">
    Produkter indhold
</div>
<div id="bottom">
    Copyright blah blah
</div>
</body>

Så for brugeren er flowet smooth, men selve siden (og indholdet) er identiske for både google og brugeren, der er intet skjult indhold, det er kun selve metoden for fremvisningen af indholdet der er forskellige.

Håber det giver lidt mere mening.

Mads Madsen

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 10:55

macodox:

Den havde jeg lige overset, det er Google rigtig nok ikke glad for, og som de andre skriver så vil det få siden udelukket.

Men da jeg skrev, hvis det bliver gjort rigtigt, så er det intet problem, så mente jeg med den metode jeg har beskrevet ovenfor.

Mads Madsen

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:58

Mads Madsen:

macodox:

Den havde jeg lige overset, det er Google rigtig nok ikke glad for, og som de andre skriver så vil det få siden udelukket.

Men da jeg skrev, hvis det bliver gjort rigtigt, så er det intet problem, så mente jeg med den metode jeg har beskrevet ovenfor.

Vil den metode du har skrevet ovenfor ikke give Duplicate Content? Som jeg ser det er der nemlig ikke noget som forhindre Google i at følge eksempelvis produktlinket. Og hvis så det stadig er forsideindholdet som kan findes der, ja så er det jo Duplicate Content.

Har du evt et rigtigt eksempel som man kan se på og tjekke?

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)