Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holde alm. løn som nystart selvstændig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan opretholdes min løn som ansat, nu hvor jeg i stedet skal fakturere andre virksomheder.

Min nuværende løn er 120 kr./timen + feriepenge.

Hvis jeg ønsker at opretholde samme løn som selvstændig, vil min timesats uden moms så skulle være 135 kr. (120 * 12,5%)? 

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 08:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du bliver nødt til at se på det over en længere periode, nogle af flg. forhold kan gøre sig gældende..

- Får du hos din arbejdsgiver løn, hvis du bliver syg, og ikke kan arbejde?

- Er du forsikret gennem arbejdsgiver?

- Får du udbetalt pension?

- Har du betalt sommerferie?

- Firmabil / internet?

- Hvor lang tid skal du bruge på at sælge + administration, som du ikke kan fakturere?

- og sikkert en række andre forhold..

Venlig Hilsen

Allan

Fra Vejen
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  Medarbejderferie Skrevet kl. 09:08

Hej Michael

Jeg plejer at bruge en tommelfingerregel der siger at en medarbejder koster hans løn plus 50% for virksomheden.

Hvis der kun er dig der er ansat i virksomheden skal du få lavet et budget med alle dine forventede udgifter. Husk at få dem alle med også den løn du forventer at trække ud + feriepenge forsikringer etc som skal være iorden når du er selvstændig.

Budgettet vil vise hvad du skal have i indtjening pr. år for at dække dine omkostninger. Den nødvendige indtjening skal du så dividere med det antal timer du forventer at kunne arbejde for dine kunder. Husk at fratrække den tid du skal bruge på regnskab, kurser, tilbudsskrivning og anden administration.

Det skulle give dig den timepris du skal forlange hos dine kunder for at du får den løn du forventer. 

Hvis du har en god revisor kan de hjælpe og de har sikkert også en hurtig model du kan bruge.

God fornøjelse med dit projekt.

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Skrevet kl. 10:00

Tak for svar begge. Jeg tror det er mere simpelt end i gør det, da jeg blot er studentermedhjælper i en mindre selskab, hvor der kun er ejern og jeg ansat. Der er ingen løn under sygdom, tvivler på der er forsikringer tilknyttet mig, ingen pension, ikke betalt sommerferie, ingen internet, bil, mobil etc.

Jeg er ansat som timelønnet nu, men da jeg har fået mit eget selskab, hvor jeg har fået andre kunder, så faktuerer jeg min løn i stedet for at få den udbetalt som normalt. Så der er ikke ekstra omkostninger forbundet i forbindelse hermed i forbindelse med salg, adm. m.m.

Så da det blot er et skifte fra at være lønansat til at blive fakturende virksomhed, kan det så ikke gøres mere simpelt som nuværende løn + feriepenge?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:19

Og så er det måske alligevel ikke så simpelt... Smile

Det lyder til at du vil blive betragtet som honorarmodtager i skattemæssig forstand. Dvs. at du ikke driver virksomhed, selvom du udskriver faktura til din tidligere arbejdsgiver.

Læs evt. denne side fra SKAT.dk om honorarmodtagere:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716017&vId=201738&i=8#i1716017

EDIT: Så lige informationen om, at du også har andre kunder, end din tidligere arbejdsgiver. Så vil du måske nok alligevel ikke betragtes som honorarmodtager. Det kommer meget an på, hvilke kunder du ellers har i virksomheden, og om der er forbundet en økonomisk risiko med at du driver virksomheden.

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Skrevet kl. 17:35

Tak for dit svar.

Din edit siger det jeg netop skulle til at skrive. De andre kunder er både andre iværksættere, store virksomheder, og så det er flere forskellige typer af virksomhed. Hvorvidt jeg løber en økonomisk risiko er svært at sige, da de udgifter vi har er rejse, småanskaffelser, og andre typiske konsulenteromkostninger mv., så den økonomsike risiko består vel i at vi kan blive sagsøgt i tilfælde af vores rådgivning er for dårlig. (ved ikke om det er en reel risiko)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)