Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

følger mig snydt, røvrendt, banket og efterladt

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Hej Skjødt - fedt at se at der er nogle jurister in spe der giver deres besyv med her på Amino - tak for det.

Hvorledes kommer du frem til at auktionshuset har handlet culpøst?

Hej Søren

Er helt enig med dig mht. at det kan være en rigtig svær omgang at få sit krav igennem, når man har handlet med/eller har handlet på en auktion. Ligeledes, at det er andre forhold man handler under når det foregår på auktion.

Det culpøse aspekt er ikke relevante når vi snakker mangler, idet det her er nok, at betingelserne i købelovens § 48 (køb på auktion) er opfyldt før en køber kan påberåbe sig, at det købte lider af en mangel. Herefter er det således et spørgsmål om, hvilke mangelsbeføjelser køber kan gøre gældende.. herunder fx væsentligheden af manglen, i forhold til hvorvidt køber kan kræve at hæve købet.

Da genstandene er købt på auktion, er der ikke mulighed for omlevering, og afhjælpning lyder heller ikke som en mulighed. Dermed står man tilbage med enten, afslag i prisen eller at hæve købet.

Med hensyn til om der er handlet culpøst, er en helt anden sag. Her snakker vi om købers mulighed for at kræve erstatning. Det er selvfølgelig også en mulighed man kan kigge på, men det kræver, som du også skriver at sælger (auktionshuset) har handlet culpøst og at køber faktisk har lidt et tab. 

Her vil det dog være mere relevant at for køber, at prøve at hæve købet, ud fra det forhold, at genstanden ikke svarer til den betegnelse, under hvilken den er solgt (kbl § 48) - hvis dette kan bevises. Selvfølgelig kræves det også, at manglen må anses for værende væsentlig - hvilket er en vurdering fra genstand til genstand.   

Ja vi håber det ender lykkeligt.

Skjødt

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 191
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 16:46

Hejza igen..

Ja nu er det lidt tid siden men tiden går hurtig og der er gang i min lille klinik! ;) og det er dejligt.

Men sagen er afsluttet og der er ikke kommet noget "godt " ud af det da jeg stadig har de her maskiner der ikke virker og ikke kan gøre noget ved og jeg har haft en advokat på sagen og der er bare ikke noget at gøre desværre.

Mange tak for alle svar

Heidi :)

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 03:18

Hej Heidi

Super træls med de maskiner men dejligt at der er gang i din klinik.

- og tak for opfølgningen det ville være fedt om flere tråde kunne få en konklusion.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)