Jeg håber der er en venlig sjæl der kan skære det lidt ud i pap for mig, jeg er lidt i vildrede med hvad jeg gør. Sagen kort: Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som jeg startede sidste forår, ideløbende med et "normalt" lønmodtagerjob, i november stoppede jeg denne stilling og beskæftiger mig nu kun med egen virksomhed. Planen var at sætte en revisor på sagen, men desværre tillader økonomien ikke det i øjeblikket å jeg må forsøge selv. Jeg er netop ved at have styr på årsregnskabet men er lidt i tvivl om hvordan jeg forholder mig med indbetaling af skat. Siden jeg startede op har jeg ikke udbetalt mig selv nogen løn men investeret overskudet i firmaet og kommet ud af året med et beskedent overskud. Skal jeg betale skat af overskudet på firmakontoen? Skal jeg trække pengene ud og betale skat samt arbejdsmarkedsbidrag? jeg har modtaget en række girokort fra SKAT til indbetaling af B-skat, jeg går ud fra at de er udregnet efter min forventede indtægt på selvangivelen?? kan dise kort ændres ved afvigeler i løbet af året? |
Du skal selvfølgelig betale skat af overskudet i virksomheden - uanset om du har hævet pengene eller ej.
Med hensyn til B-skat, så er det jo den løbende skatteindbetaling i forhold til dit forventede overskud i virksomheden. Hvis dette skal laves om, kan du kontakte SKAT.
Det kunne nu godt være, at det var værd at finde et regnskabsfirma til at assistere, da den udgift jo kan trækkes fra i dit regnskab og du dermed undgår "at gå helt forkert i byen". Man kan også få svar på rigtig mange ting på SKAT's hjemmeside, den er dog ikke så "let at gå til".
Jeg kan jo f.eks. anbefale DFO Regnskab - www.dforegnskab.dk. Sådan nogen som os er jo en del billigere end en registreret/statsaut. revisor.