Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunderne afbryder deres køb i tjek-ud fasen. Må jeg kontakte dem?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gør det! Netop fordi at der nogen gange er problemer med betalingen, de kunder jeg har kontaktet har ikke haft spor imod at blive serviceret. Der er selvfølgelig også nogen der ar måttet udskyder deres byggeprojekt eller måske lige ville se markedet an en ekstra gang. Men aldrig en sur mine fra nogen af dem.

Så du kan sagtens kontakte dem med henblik på kundeservice.
Men selvfølgelig skal du accepterer det, hvis de ikke ønsker at gennemfører købet.
Det kan være de kommer tilbage en anden gang. Smile 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:44

Inden du kaster dig ud i projektet, vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på Markedsføringslovens §6, samt Forbrugerombudsmandens spamvejledning. Sidstnævnte er Forbrugerombudsmandens fortolkning af markedsføringslovens §6, og afsnit 2 beskæftiger sig specifikt med hvornår §6 finder anvendelse. 

I det konkrete oplæg mener jeg, at du bevæger dig i en gråzone, som ikke er behandlet specifikt i hverken Markedsføringsloven eller spamvejledningen. E-mailen mener jeg kan sidestilles med andre service-e-mails, f.eks. en e-mail med track'n'trace-information for en afsendt pakke, men skal du bruge det argument, er det meget vigtigt, at e-mailen ikke på nogen måde reklamerer for andre produkter i din webshop. Du skal udelukkende fokusere på det konkrete køb, og hvordan det kan gennemføres. 

At indføre et punkt i dine forretningsbetingelser mener jeg ikke vil friholde dig for ansvar, hvis din e-mail er en overtrædelse af Markedsføringsloven. I forvejen arbejdes der med "informeret samtykke", altså at kunden tydeligt skal være informeret om hvad denne accepterer af bl.a. e-mail-henvendelser, og et punkt i forretningsbetingelserne mener jeg ikke kan betragtes som informerende. 

Forbrugerombudsmanden har mulighed for at give en forhåndsbesked, altså deres vurdering af hvorvidt et givent tiltag holder sig indenfor Markedsføringslovens rammer. Der er desværre op til tre ugers behandlingstid, men jeg tror det kan være ventetiden værd at få deres input. 

Held og lykke med projektet, og meld gerne tilbage hvad du ender med at gøre. :)

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:46

Nå ja, og lige for at fortælle lidt om alvoren i det: Der arbejdes med satsen 100 kr. pr. sendt e-mail, som overtræder Markedsføringsloven, dog minimum 10.000 kr. Det kan altså være en dyr fornøjelse ikke at have styr på det. 

Tilmeldt 23. Jun 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:26

@David

Mange tak for dit indspark - meget relevant og brugbart. 

Jeg har sendt en anmodning om forhåndsbesked til Forbrugersombudsmanden, som beskriver vores påtænkte tiltag. (som David gjorde opmærksom på, kan der gå op til 3 uger før man modtager svar, men jeg poster det i tråden, når jeg hører noget.)

Til alle de af jer, der har haft held med at bruge disse servicehenvendelser - har I nogle fif til fx formuleringer i mails eller indgangsvinkler til telefonsamtaler?

Og lige så vigtigt, har I gjort jer nogle erfaringer med, hvad der bestemt ikke fungerer?

På forhånd tak.

//Steffen

Tilmeldt 23. Jun 10
Skrevet kl. 15:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så kom der svar fra Forbrugerombudsmanden. En kort opsummering i hovedtræk til jer, der måtte være interesserede.

"I markedsføringsloven § 6, stk. 1 er der forbud imod, at erhvervsdrivende uanmodet sender e-mails til nogen med henblik på afsætning."

- I forlængelse af dette bliver det forklaret, at det ikke er i strid med forbuddet, hvis man som erhvervsdrivende henvender sig til forbrugere så længe det ikke er med afsætning for øje. Som eksempel gives, at det er i orden at henvende sig til forbrugere med henblik på at afklare eventuelle tekniske problemer eller fejl på websiden.
Dog skal det bemærkes, at der skal være tale om en begrundet mistanke om at der er sket en teknisk fejl el. lign.

Jeg havde inkluderet et udkast til en mail, som de ligeledes har taget stilling til. Mailens fokus var primært på god service over for kunden. Vurderingen af dette gik på, at den var i strid med forbuddet, da den indeholdte branding af virksomheden.

Det var i korte træk svaret fra Forbrugerombudsmanden.

//Steffen

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:43

SLunde:

@David

Mange tak for dit indspark - meget relevant og brugbart. 

Jeg har sendt en anmodning om forhåndsbesked til Forbrugersombudsmanden, som beskriver vores påtænkte tiltag. (som David gjorde opmærksom på, kan der gå op til 3 uger før man modtager svar, men jeg poster det i tråden, når jeg hører noget.)

Til alle de af jer, der har haft held med at bruge disse servicehenvendelser - har I nogle fif til fx formuleringer i mails eller indgangsvinkler til telefonsamtaler?

Og lige så vigtigt, har I gjort jer nogle erfaringer med, hvad der bestemt ikke fungerer?

På forhånd tak.

//Steffen

Jeg skriver til folk som ikke har fået gennemført deres betaling således:

Hej ...

Jeg kan se du har en uafsluttet ordre liggende i vores system.
Skal denne slettes eller vil du gerne have varen leveret?

Har ofte hørt tilbage fra kunderne at de bestemt gerne vil have leveret deres vare og at de godt nok undrede sig over hvorfor de ikke fik en ordrebekræftelse.

Dette sker især ved brug af Paypal på vores system.

Men jeg skriver altså først til folk når de har været igennem 3 ud af 4 trin i bestillingen.
Det er nemlig først her jeg kan se dem i mit system som værende uafsluttede ordre.
Altså hvor betalingen ikke er gået igennem.

Tilmeldt 23. Jun 10
Skrevet kl. 16:11

Hej Camilla

Tak for din feedback. Det er jo yderst aktuelt ift. den situation, vi står i. Vi oplever nemlig også, at kunderne afbryder deres køb i trin 4 af 5.

Vi har efterfølgende været vores betalingsmuligheder igennem og fundet et par fejl her, som kan have hindret kunderne i at gennemføre.

Jeg mener også, at dit udkast til mail overholder de retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden skitserer. 
Har du inkluderet nogen form for footer i din mail med signatur el. lign.?

//Steffen 

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Fra  Fatsak Skrevet kl. 16:40

SLunde:

Hej Camilla

Tak for din feedback. Det er jo yderst aktuelt ift. den situation, vi står i. Vi oplever nemlig også, at kunderne afbryder deres køb i trin 4 af 5.

Vi har efterfølgende været vores betalingsmuligheder igennem og fundet et par fejl her, som kan have hindret kunderne i at gennemføre.

Jeg mener også, at dit udkast til mail overholder de retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden skitserer. 
Har du inkluderet nogen form for footer i din mail med signatur el. lign.?

//Steffen 

Hej Steffen

Nej der står kun

med venlig hilsen

camilla grønberg
byg-til-lavpris.dk

Mener heller ikke der er tale om salg.

Tilmeldt 23. Jun 10
Skrevet kl. 10:16

Hej igen Camilla

Kom til at tænke på, om du har gjort dig nogle erfaringer med emnelinjer til dine mails?

Hvad bruger du selv? Og er der noget du kan fraråde at skrive?

//Steffen

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 10:21

Jeg har kontaktet udviklerne bag Hikashop til Joomla og de vil gå videre med denne funktion i en af deres nye updates.

Så til dem der bruger det system, er der noget at glæde sig til.

Har i andre systemer, kan i også anmode om denne funktion i nye updates, det skader ikke at prøve.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)