Hey alle, Vi er to kammerater, som arbejder på en god idé, og tiden er nu inde til at starte seriøst op, dog har vi lige et par spørgsmål som vi håber I kan hjælpe os med.... Vi skal have startet en virksomhed, vi havde regnet med et I/S, men udfordringen kom, da jeg talte med min fagforening. P.t er jeg speditørelev og har ca. 4 måneder tilbage af uddannelsen. Jeg har ikke mulighed for at forsætte hos min nuværende arbejdsgiver, efter de 4 måneder, så jeg vil højst sandsynlig stå uden job og min fagforening vil ikke udbetale dagpenge, hvis jeg er registeret med egen virksomhed. Derfor kan jeg ikke binde mig juridisk til firmaet, dog jeg synes heller ikke det er fair at min kammerat skal stå med hele ansvaret hvis noget går galt. Jeg har fundet frem til at man må tjene op til 50.000 kr. før man skal moms-registreres, men der kan man vel kun kører det på en persons B kort eller kan det gøres på en anden og bedre måde?? Hvad skal vi gøre? Vh Mikkel
|
Hvad fagforening har du?? Normalvis kan det godt lade sig gøre at have en virksomhed ved siden af (som bi-erhverv), dette skal du vurderes fra gang til gang. Er det sådan at du kan leve af virksomheden, vil a-kassen ikke udbetale dagpenge.
Med hensyn til momsregistreringen så kan du på ingen måde komme udover at hvis der er en omsætning over 50K, jamen så skal du momsregistreres.