Hejsa Har læst omkring finansiering af Vækstfonden kan tilbyde iværksætterlån i samarbejde med forskellige pengeinstitutter. Det kombinerer en lånegaranti til iværksættere med tilbud om rådgivning i start og drift af egen virksomhed. Lånegarantien betyder, at staten stiller en delvis kaution for iværksætteren. Nogen her som har ansøgt og fået et sådan lån? Hvad er jeres erfaringer med denne form for finansiering og rådgivning? Er det brugbart? /Jakob |
Kom-i-gang-lån - erfaringer?
- 1
Iværksætter
|
Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl
Men blandt andet Nordea og Danske bank er også blandt de pengeinstitutter som er med på listen. Er der ikke nogen herinde som har erfaringer med denne type finansiering? /Jakob |
Iværksætter
Hej Jacob Denne tråd kunne være interesant for dig: http://www.amino.dk/forums/t/108923.aspx?PageIndex=1 |
Hej Jeg synes det er delvis ubrugeligt, da jeg ikke synes det løser behovet for risikovillig kapital. De stiller kun en kaution, dvs. de dækker 75% af tabet hvis DU ikke kan betale. Jeg bor i et hus og har friværdi, hvis jeg starter et firma der går ned, så skal jeg først betale med det jeg har i friværdi og hvis jeg derefter er personlig konkurs så dækker staten tabet op til 0 kr. Derfor har denne ordning primært værdi for personer der har meget små værdier, og er en lækkerbidsken for konkursryttere. Hvis staten siger de vil stille med risikovillig kapital, så skal de også tage en risiko. Hvis man har en god ide som bankens økonomer tror på, så tror jeg banken stiller lånet uanset om du har kaution. Kaution vil blot betyde, at banken kan tillade sig at lade dårligere projekter få lån, og så bliver det staten der står som taber. Det er mere en hjælp til bankerne end til iværksætteren, da de nu kan tilbyde lån og få en overrente uden at løbe nogen risiko. |
Hej Tak for svar. Spændende at læse den "gamle" tråd, og høre holdningerne til lånemetoden. /Jakob
|
Iværksætter