Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det betale sig.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop gået på dagpenge og får derfor svært ved at finansiere min HD uddannelse i fremtiden. Kan det betale sig at starte min egen virksomhed og så trække uddannelsen fra i skat

• Er der regler for hvor meget man som min. skal indtjene før, man kan drive en virksomhed?
  • Må man starte en virksomhed når man er på dagpenge?
  • Er der et max. beløb man må trække fra i skat når man er selvstændig?
  • Hvad må man trække fra i skat?

På forhånd tak.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 13:16

Hej

Jeg er ikke revisor men kan nok give svare på et par af dem.

1) Jeg tror en omsætning på 50.000 er en god start ellers skal du ikke momsregistreres.

2) Ja spørgsmålet er om du får dagpenge efter du har stiftet den og det ville jeg ikke regne med. Du bør tjekke det med din A kasse. Jeg er rimelig sikker på de smækker kassen i.

3) Nej! Du skal dog set over en længere periode have et overskud eller kunne se frem til et i hvert fald.

4) Alt hvad dit firma har brug for og har af udgifter til at drive forretningen. Det er i hvert fald tommelfingerreglen. Jeg tror godt de fleste ved cirka hvor denne grænse går.

Som sagt så er jeg ikke revisor men jeg tror det er cirka sådan det er.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Hej.

Du vil næppe kunne trække dit HD-studie fra i et evt. firma.

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Jan 11
Skrevet kl. 13:21

Hej og tak for svar. Hvis vi nu antager det scenarie, at jeg slet ikke omsætter noget, kan jeg så trække HD uddannelsen fra?

Tilmeldt 14. Jan 11
Skrevet kl. 13:23

Ok Peter, jeg nåede at stille spørgsmålet inden du svarede... men mit gamle arbejde, de betalte da min uddannelse og kunne trække den fra i skat.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:23

Nope....du får ikke fradrag for dit HD-studie.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

Yes...de var også arbejdsgiver...men du vil betragtes som selvstændig erhvervsdrivende/

ejer af virksomheden.

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Jan 11
Skrevet kl. 13:27

Hej igen Petyer.

Så selvstændig er ikke et synonym for at være arbejdsgiver for een selv.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43

Nope.

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:54

Man kan ikke trække videregående uddannelse eller andre uddannelser som giver nye kompetencer fra i sin virksomhed.

Der er kun fradragsret for at opretholde sin nuværende kompetence. Dvs. hvis du er færdiguddannet HD'er og skal købe faglitteratur, som er relevant/nødvendig for din virksomheds eksistensberetiigelse, og for at du kan bibeholde din viden fra din uddannelse, så kan du trække disse bøger fra.

Men den går altså ikke endnu.

Der er ingen minimumskrav til indtjening i en virksomhed, men hvis den drives med underskud, så kan du roligt regne med at SKAT vil betegne din virksomhed som en hobbyaktivitet, hvor der alktså ikke er fradrag for noget som helst.

Du kan godt starte en virksomhed, når du er på dagpenge. Så vil du bare miste retten til dagpenge, mens du driver virksomhed.

Nej, der er ikke et maksimalt beløb for hvad der kan trækkes fra i skat, så længe de ting du trækker fra er fradragsberettiget.

Du må trække rigtig mange ting fra i skat, og det vil være for kompliceret at omtale det hele her. Der er skrevet bøger om emnet! Men videregående uddannelse, ny uddannelse eller faglitteratur til ny uddannelse kan ikke trækkes fra.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)