Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beskatning af aktier i et selvskab...HJÆLP

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der en som kan hjælpe mig..:)

Jeg går med tanken om køb af nogle aktier. Og vil gerne om et par år starte en lille virksomhed. Kan jeg starte et firma nu og købe aktier igennem det. Og så undgå beskatning? For hvis de giver et plus skulle pengene gerne bruges til køb af virksomhed.. Kan man det??

Håber der nogle som kan hjælpe:)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:13

Hvis du stifter et selskab (ApS/A/S), så vil du naturligvis skulle betale skat af den avance du får heri - medmindre der er tale om datterselskabsaktier (at du ejer mindst 10% af et andet selskab)

Du bliver dog kun beskattet med selskabsskat, som i øjeblikket ligger på 25%.

Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 22:22

Tak for dit svar.

Læste noget om at hvis man havde aktier i et selvskab i over 3 år skal man ik betale skat.. ved det ikke gælder privat personer mere, men hva med et firma..?? tror det her var fra 2008.

Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:29

Jeg mener også at have hørt at hvis man har aktierne i min. 3 år skal du ikke betale skat af beløbet Smile

Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 22:30

Reglerne er blevet lavet om fra indkomståret 2010, så nu skal du eje mindst 10% af aktierne i et selskab før du kan sælge uden beskatning - der er altså tale om at dit ApS/A/S skal eje mindst 10% af aktierne i et andet selskab - og hvis de så realiseres kan du slippe for beskatning af gevinsten.

Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 22:40

Tak igen..

Du taler om beskatning også selvom man ik tager pengene ud af firmaet ik? for de skal jo bruges til andre invisteringer i firmaet. men man undgår det ik alligevel eller? (beskatning)

Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeps - du betaler 25% skat af din avance på de aktier dit selskab ejer. Du skal også lige være opmærksom på, at de nye regler samtidig betyder, at man løbende skal betale skat (lagerprincippet). Du skal altså med andre ord betale skat af din kursregulering på aktierne, selvom du endnu ikke har solgt dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14

Hej.

3 års-reglen er helt afskaffet.

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:12

Hej

Jeg ville ikke længere starte et selskab for at købe aktier. Som der rigtig nok bliver sagt er der ikke længere en 3 års regel og gevinsten bliver "lagerbeskattet". Da de nye regler blev lavet var der meget kritik i medierne af, at man vil kunne komme til at betale mere i skat end man har tjent på aktierne.

Et eksempel på dette kan være at man har nogle aktier der stiger fra 100 til 160, hvor de er den. 31. december. Det er de 160-100 = 60 som selskabet skal beskattes af. Problemet er bare, at de færreste har lavet deres selvangivelse og indbetalt skatten pr. 1 januar. Skatten bliver måske betalt i marts. I mellemtiden falder aktierne fra 160 til 100, men der skal stadig betales skat af de 60! Det giver jo i sagens natur en situation hvor du bliver nød til at sælge dine aktier til samme kurs hvor du anskaffede dem for, at betale skat af en gevinst du ikke har haft!

Uretfærdigt? JA :-).

Mvh

Emil Linde

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)