Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udbytte fra aktier hvor der i depotet er trukket udbytteskat.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne debat er nu aktuel for mit ApS i regnskabsåret 2020, hvor jeg nu skal lave Årsrapport og indberette Oplysningsskema (hed tidligere selvangivelse).

Helt konkret har mit ApS (simplificeret) kun haft følgende aktivitet:

Diverse omkostninger: 1.000 kr.

Aktieudbytte udbetalt: 448 kr.

Udbytteskat trukket: -98,56 kr.

Jeg er kommet frem til, at mit regnskab skal se således ud:

__________________________________

RESULTATOPGØRELSE:

Omsætning: 0 kr.

Administrationsomkostninger: -1.000 kr.

Aktieudbytte: 448kr.

Resultat før skat: -552 kr.

__________________________________

BALANCEAKTIVER

Værdipapirer: 27.000 kr.

Likvide beholdninger: 12.349,44 kr.

Aktiver: 39.349,44 Kr.

__________________________________

BALANCE / PASSIVER

Registreret kapital: 40.000 kr.

Årets resultat: -552

Egenkapital: 39.448 kr.

Skyldig selskabsskat: -98,56 kr.

Passiver: 39.349,44 Kr.

__________________________________

Spørgsmål:

(1) Ser regnskabet korrekt ud?

(2) Skal jeg oplyse på Oplysningsskemaet (selvangivelsen), at den skattepligtige indkomst er 0 kr.?

(3) Jeg antager, at mit ApS skal have 98,56 kr. refunderet fra SKAT? Er det korrekt forstået? ApS'et skal vel ikke betale skat, når der er underskud.

(4) Hvis svaret på spørgsmål 3 er "Ja" hvordan finder SKAT så ud af, at der skal refunderes 98,56 kr.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har ikke med oplysingsskema / selvangivelse at gøre - det er selskabets årsrapport og så selskabsselvangivelse - ikke din personlige

Den trukne udbytteskat er foreløbig reelt med 27% - værdien af de papirer selskabet åbenbart besidder skal ind med indgående værdi og udgående 31/12 værdi og en stigning eller et fald påvirker resultat, da man lagerbeskattes.

1 nej mangelfuldt som nævnt først - der er ikke angivet forskel mellem startværdi af værdipapirer og 31/12 og beregnet overskud/underskud i lagerbeskatning af disse. - men som du ser i resten - kan dit ikke bruges
2 du skal udfylde selskabsselvangivelse og ikke oplysingskema og det på basis af korrekt årsrappaort
3 nej du får ikke penge fra skat ved underskud men underskud fremføres og fratrækkes i kommende års overskud
4 det finder de ud af på basis af din korrekte selskabselvangivelse og via "underskudsregister" men du får ikke penge ud - det fremskrives
Ud fra dine tal kunne det se ud som om du måske ikke har den for direktøren lovpligtige arbejdsskadeforsikring - men måske en gratis erhvervskonto - eller i alle fald meget billig en af slagsen, men det er måske bare eksempel tal du giver. Mere for at du ikke skal få en stor bod for mangler

Jeg ville nu nok overveje at få en bogholder eller revisor til at hjælpe, så du ikke sidder med problemer - husk også skema for kontrollerede transaktioner personligt skal udfyldes via nettet (eller blanket indsendes personligt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er nogle gode ting i det du har opstillet, men du mangler at lave værdiregulering af de værdipapirer du har (lagerbeskatning) og dermed er det stadig et åbent spørgsmål hvad skatten egentlig skal være.

Med 2020 skal du også være opmærksom på et krav om i en note at oplyse om dagsværdi-regulering af værdipapirer.

Som nævnt er det ikke sikkert at du skal have 98 kr udbetalt fra skat, men det er i oplysningsskemaet at man skriver hvilken udbytteskat selskabet har betalt.

Jeg har tidligere i denne tråd nævnt vores regnskabsprogram der kan disse ting med værdipapirer, skat og årsrapport, så hop gerne ind og prøv ganske gratis. Det hedder nu www.multiregnskab.dk. Om ikke andet så er der i hjælpen et par dokumenter om netop disse ting.

vh

Steffen

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Enig i flere af de ting du skriver, men ....

Det er ikke alle steder Skattestyrelsen har fået det ændret, men det hedder faktisk "oplysningsskema" for selskaber - eller helt præcist "oplysningsskema for selskaber og fonde"

Indeholdt udbytteskat vil man få udbetalt af Skattestyrelsen hvis selskabet ikke skal betale skat.

Når der bliver indeholdt udbytteskat af et DK udbytte der udbetales til et selskab, så skal der være indeholdt 22% skat.

vh

Steffen

Tilmeldt 4. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Steffen, jeg vil kigge nærmere på det system, du henviser til!

For lige at fjerne forvirring:

- Jeg er helt med på, at det IKKE er min personlige selvangivelse jeg skal indberette noget i.
- For ApS hedder det nu Oplysningsskemaet. Det hed tidligere selvangivelse. Det er ApS'ets Oplysningsskemaet jeg vil indberette.
- Der er automatisk trukket 22% i udbytteskat (22% af 448 kr. er 98,56 kr.). Det er disse penge, jeg tænker skal refunderes, da firmaet jo ikke skal betale skat pga. underskud.
- Jeg er faktisk med på, at der skal laves værdiregulering. Det har jeg også gjort. Jeg har bare skrallet nogle ting ud af mit regnskabseksempel, for at fokusere på mit spørgsmål.
- Jeg har ændret lidt i tallene, bl.a. Diverse omkostninger, så I kan ikke helt regne med størrelsen.


Så jeg står nu med disse ekstraspørgsmål:

(1) Jeg er stadig forvirret om udbytteskatten på 98,56 kr. refunderes (som Steffen skriver), eller de fremskrives (som John skriver). Er meningen, at disse penge overføres til firmakontoen i 2021?

(2) I Felt-nr 076 (Skattepligtig indkomst før fradrag af underskud fra tidligere indkomstår) har jeg oplyst -552 kr. Er det korrekt?
Men i hvilket Felt-nr i Oplysningsskemaet skal udbytteskatten på 98,56 kr, som er trukket, indberettes? Jeg synes ikke jeg kan finde et felt til det.

Mvh
Peter

Tilmeldt 4. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 06:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet dette felt på på Oplysningsskemaet, hvor har jeg udfyldt 448 kr:

Felt 192: Erhvervet dansk udbytte (brutto) med indeholdelse af 22 % udbytteskat i indkomståret

 

Så nu er jeg spændt på, om de 98,56 kr. udbetales.

 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du og Skattestyrelsen er enige om at der ingen skattepligtig indkomst er og tallene i øvrigt er indberettet korrekt, så vil du få dansk indeholdt udbytteskat udbetalt i forbindelse med årsopgørelsen i efteråret.

vh Steffen 

Tilmeldt 25. Nov 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

I ovenstående indlæg konkluderes det at driftsudgifter i et almindeligt ApS kan modregnes i udbytter fra almindelige aktier i skattemæssig henseende (den trukne udbytteskat bliver refunderet af skat).

Er der nogen der ved, om finansielle tab kan modregnes i almindelige udbytter fra børsnoterede aktier? (i skattemæssig henseende). (ApS’et anvender lagerprincippet).

Her tænkes på

1. kurstab på skattepligtige børsnoterede portefølgeaktier
2. tab på børsnoterede finansielle kontrakter
3. tab på værdi af fast ejendom

Mvh
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville undre mig enormt meget hvis ikke tab på børsnoterede aktiver skal indgå i den skattepligtige indkomst.

Der er dog ganske mange kringelkroge i skattelovgivningen :-)

Tilmeldt 25. Nov 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for hurtigt svar, men jeg er ikke blevet klogere...

Der er ingen tvivl om at tab på børsnoterede aktier kan/skal indgå i en eller anden skattepligtig indkomst.Der er heller ingen tvivl om at skattelovgivningen har mange kringelkroge; derfor mit spørgsmål.

Udbytte og kurstab/gevinst på børsnoterede aktier er forskellige indkomsttyper. Spørgsmålet er om disse indkomsttyper kan modregnes i et ApS?

Mvh
Side 2 ud af 3 (22 indlæg)