Når jeg ikke leger iværksætter, studerer jeg til dagligt produktdesign på AAU, hvilket er min helt store pation. Det betyder samtidigt at jeg ikke lade være med at bide mærke i en masse detaljer omkring mine oplevelser, når jeg har et nyt produkt mellem hænderne. Denne gang gik det ud over min ny indkøbte Nokia X3-02 Touch & Type, der har vist sig at være en kæmpe skuffelse allerede inden brug og jeg ser det som en klar indikator på hvorfor Nokia halter gevaldigt bagud de seneste år. Men mere om det til sidst.
Åbner pakken: Fin indpakning og der er det hele med, men hvad f* er det nu? En finsk brugsvejlednign! Den kan jeg ikke bruge til en fløjtende fis og når man spørger forhandleren, så er det åbenbart den eneste trykte manual Nokia har til den model. Hvor overhovedet sende sådan en manual med når det formegentligt kun er en promille af befolkningen, der kan bare to ord finsk? Nå, det gode gamle udtryk “rigtige mænd har ikke brug for en manual” må komme på en lidt ufrivillig prøve. Første indtryk: Virkelig flot mobil! Krampagtigt svært at nå knapperne, der er tæt på tommelfingeren, men ellers et rigtig flot design. Er specielt glad for formatet, der passer perfekt i lommen i modsætning til de, efter min mening, alt for store smartphones. Rent æstetisk er der altså ikke meget at komme efter og det var primært derfor jeg købte lige denne model. Flyt kontaktbog: Kan ikke lade sig gøre! Nokia har ikke gjort telefonen iSync-kompatibel (for mac brugere) og derfor kan man ikke flytte andre kontakter, end dem der kan være på sim-kortet. Heldigvis kan man, hvis man er lidt nørdet, finde et hacket plugin til iSync, der gør det muligt alligevel - men tvivler på at en gennemsnitsbruger kunne løse problemet uden hjælp. Hvorfor lader Nokia alle Mac brugerne i stikken med så vigtig en funktion? Apple computere udgør efterhånden 11% af det vestlige markedet, så det er ikke ligefrem få brugere vi taler tale om. Billeder: 5 megapixel lyder umiddelbart godt, men min 4 år gamle sony erricsson er faktisk bedre! Det er mangel på flash og autofokus, som gør at billederne bliver ret dårlige, hvis de altså ikke er lyst helt perfekt op. Endnu en skuffelse. Musik: Nu vil man jo gerne have noget musik over på sin nye mobil, der angiveligt skulle være en god mp3-afspiller. Da Bluetooth ikke fungerede ret godt (blev ved med at lave fejl efter at have overført de første to numre) søgte jeg lidt og fandt ud af, at man åbenbart skal have “Ovi player” for at overføre musik. Godt så, så søger jeg lidt på nettet efter det program, men gæt engang om der findes en mac version? NEJ.... hmmm Efter noget søgen på diverse forumer finder jeg ud af at man skal have et andet program ved navn Nokia Media Transfer. Det henter jeg så ned og fuld af forhåbninger åbner jeg det op, kun for at blive frustreret over en windows95-agtig kludret opstart. Det viser sig nu at min mobil ikke er understøttet af denne software (lavet af nokia) og det derfor heller ikke kan løse problemet! Nu vil jeg naturligvis gerne fjerne programmet igen, men det viser sig at det automatisk bliver sat til at kører i baggrunden efter det ellers er lukket - det gør at man kun kan slette det, hvis man genstarter eller er en smule nørdet og lukker det ned via aktivitetsmonitoren. Så eneste løsning må være at anskaffe sig en læse til microSD-læser og så smide musikken over på den måde. Men det skulle ikke undre mig, hvis det heller ikke virker. Konklusion: Nokia er, i mine øjne, for mobiltelefoner hvad Microsoft er for computere: Et firma, der på mirakuløs vis har fået gjort deres sløsede produkter til standarden for brugere verden over. De rider højt på at være “default choic”e, skider på brugeroplevelsen og formå ikke at sammensætte et fuldendt produkt. Punktum. Det var min oplevelse af de første 2 timer med min første og sidste Nokia telefon. Er utrolig skuffet over den elendige brugeroplevelse og jeg har endnu ikke engang skrevet min første sms med den! Som min overskrift hentyder til, så mener jeg at dette produkt afslører, hvorfor Nokia taber markedsandele i disse år. Nogle vil måske mene at det er meget at tolke udfra en enkelt mobil, men Nokia afslører altså deres sløsede designmetoder ved at sende en telefon på markedet, der er så elendig som denne. Det føles som om Nokia’s designere kun har brugt energi på æstetik og slet ikke har prøvet at bruge telefonen! Slut på min lille opsang til denne sørgelige mobilgigant :)
mvh René W.
|
Wellejus:Slut på min lille opsang til denne sørgelige mobilgigant :)
Måske du skulle undersøge markedet og lade være med at købe noget andre generelt ikke køber
Havde du istedet købt Nokia (hvis det er mærket du vil have) N8 - så havde du nok fået en anden oplevelse.
Jeg lavede samme fejl da jeg købte SE X10 Mini Pro - den siger mig ingenting, men tastaturet tiltalte mig, nu skal den snart sælges og så er det N8, IPhone4, eller HTC der bliver valgt i stedet.