Hej alle. Jeg har brug for hjælp til nogle spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på herinde. Jeg overvejer at købe en butik, hvor jeg selvfølgelig skal betale for varelageret. Jeg ved at en del af varene er indkøbt med en rabat på min. 5%. Men betaler jeg fuld indkøbspris ex. moms og minus 5%? Jeg har ved hovedleverandøren fået en aftale om lang kredit og er derfor ikke interesseret i, at købe et for stort varelager hos den nuværende ejer som skal betales med det samme. Han kan sende en stor del af varene retur, men så vil jeg pålægge leverandøren en masse arb, som gør at han nok ikke er så hjælpsom overfor mig fremover. Desuden har jeg givet et meget lav bud på forretningen, og sagt at han så hurtigt kan komme derfra. Er der nogle gode ideer til en evt. forhandling om varelageret? Han forslå at vi kan lave en samlet pris på varelager og inventar. Vil det være en fordel ell. ulempe i forhold til lån i banken, skat, moms ell. regnskab? Håber på hurtig og brugbar hjælp :-) Ps. Hvis der er nogle ting, jeg skal være særlig opmærksom på, må I meget gerne oplyse det.
|
Hej
Normalt vil et varelager blive alders fordelt, og i langt de fleste handler kan man ikke forvente at få fuld indkøbspris ved salg.
Men det er lidt svært at gi et konket svar da dette kan være forskelligt fra branche. Men indenfor tøj, sko og andet beslægtet får man sjældent kostprisen igen ved ejerskifte.
HDam