Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til overtagelse af butik

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 29. Jan 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har brug for hjælp til nogle spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på herinde.

Jeg overvejer at købe en butik, hvor jeg selvfølgelig skal betale for varelageret. Jeg ved at en del af varene er indkøbt med en rabat på min. 5%. Men betaler jeg fuld indkøbspris ex. moms og minus 5%?

Jeg har ved hovedleverandøren fået en aftale om lang kredit og er derfor ikke interesseret i, at købe et for stort varelager hos den nuværende ejer som skal betales med det samme. Han kan sende en stor del af varene retur, men så vil jeg pålægge leverandøren en masse arb, som gør at han nok ikke er så hjælpsom overfor mig fremover. Desuden har jeg givet et meget lav bud på forretningen, og sagt at han så hurtigt kan komme derfra. Er der nogle gode ideer til en evt. forhandling om varelageret?

Han forslå at vi kan lave en samlet pris på varelager og inventar. Vil det være en fordel ell. ulempe i forhold til lån i banken, skat, moms ell. regnskab?

Håber på hurtig og brugbar hjælp :-)

Ps. Hvis der er nogle ting, jeg skal være særlig opmærksom på, må I meget gerne oplyse det.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 22:12

Hej

Normalt vil et varelager blive alders fordelt, og i langt de fleste handler kan man ikke forvente at få fuld indkøbspris ved salg.

Men det er lidt svært at gi et konket svar da dette kan være forskelligt fra branche. Men indenfor tøj, sko og andet beslægtet får man sjældent kostprisen igen ved ejerskifte.

HDam

Fra Vejle
Tilmeldt 29. Jan 10
Skrevet kl. 22:25

Tak for hurtig svar. Det drejer sig om en vinhandel. Så det er lidt svær da der ikke rigtig er mode osv at tænke på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:48

Jeg syntes du skal sætte dig ned og se på hvad er smertegrænsen, hvad vil det koste at du får samme lager som det du kan overtage?
og så skal du ikek være bange for at tage diskussionen og blot agumentere for det er jo klart at den tidligere ejer ikke skal tjene på salg af varelager til mere end indkøbsprisen, for sender han det retur så får han jo også kun markedsprisen.

evt. aftal med leverandøren at tidligere ejer skal sende leverandøren en opgørelse over hvad der sendes retur, og så forhandel med leverandøren, evt. mod et tillæg med ekstra procenter for at varelageret bliver stående, og dermed spare ham for bøvl, da du jo har en lang kredit som du skriver, hvorfor om du skal give 500 eller 1000 kr. ekstra vil jo være penuts.

Når der er lavet en opgørelse med firmanavn og cvr-nummer samt dato er  det ligeså gyldig bevis for banken da dette jo er din lagerbeholdning og dermed viser du ikke blot har brugt pengene på tant og fjas.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 14:17

Riva13:

Han forslå at vi kan lave en samlet pris på varelager og inventar. Vil det være en fordel ell. ulempe i forhold til lån i banken, skat, moms ell. regnskab?

Af skattemæssige årsager skal disse to ting være opdelt.

mvh
Michael

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 15:42

Hej igen

Noget andet er, at du kan foreslå at du betaler varelageret over 3 eller 4 rater, således får du lidt mindre pres på kassebeholdningen.

HDam

Fra Vejle
Tilmeldt 29. Jan 10
Skrevet kl. 11:10

Tak for jeres svar. Vi er blevet enige om at jeg køber hele varerlageret til minus 15%. Så kommer han af med det hele på en gang, og jeg kan smide nogle ting ud som jeg måske ikke kan sælge.

Hvis I har flere gode forslag, til hvad jeg skal være opmæksom på og tage højde for ang. overtagelse, vil jeg meget gerne høre det.  

God weekend.

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 11:17

Halløjsa 

INDEN du smider alt for meget ud - som du selv skriver du ikke kan sælge - så smid lige en mail på : kennbo.grafik@gmail.com

Kan godt være interesseret i dette til en god pris !

Kenn Bo

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 29. Jan 10
Skrevet kl. 19:55

Jeg overtager først butikken om ca ½ år. Men jeg gemmer din mail, så kan jeg se om du stadig er interesseret til den tid.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)