Et problem kan ikke afdebatteres ved at føre andre problemer ind i debatten.
Nu er det jo sådan set ikke et nyt problem jeg fører ind i debatten - kærnen i problemet er jo, netop hvor der skal skæres ned i sygehusvæsenet, hvis der skal det.
Og her vil jeg så tillade mig at mene, at fertilitetsbehandling måske ikke er det klogeste sted at skære, alt den stund, at vi har brug for FLERE børn - ikke færre. Og jeg tror alt andet lige, at der vil komme færre børn til verden uden den gratis fertilitetsbehandling. Så det er i første omgang en ren strategisk betragtning.
Men jeg synes faktisk at den her regering laver den slags underlige omvendte løsninger meget tit. Vi skal have en bedre Folkeskole - og så skæres der i økonomien. Vi skal have flere iværksættere - og så laver de en iværksætterskat. Vi skal have større mobilitet på arbejdsmarkedet - og så vil de sænke kørselsfradraget. Det hænger sgu ikke rigtig sammen :)
Der hvor der er brug for at spare på sygehusvæsenet er IKKE i de gratis behandlinger der udbydes. Der hvor der bør spares er det samme sted som i mange andre offentlige institutioner: På de administrative omkostninger og på det kæmpe spild der er i dårlig udnyttelse af de dyre faciliteter og specialudstyr.
Politikerne har snakket om regelforenkling og afbureaukratisering hele mit liv - både de røde og de blå. Men begge sider af salen har konsekvent øget mængden af love, administrative lag, administrative rutiner og byrder år for år. Den offentlige sektor er forsumpet i kolde hænder - ikke i reelle arbejdsopgaver.
Jeg plejer at sige til mine kunder, at de ikke skal bruge flere penge på at analysere deres marked end de kan tjene på det. Det er åndssvagt at bruge 2 kronr på at analysere hver gang man tjener 1 krone. Ikke desto mindre er det lige præcis det, som det offentlige gør i dag! For hver eneste times service borgerne får - f.eks. fra en sygeplejerske, skolelærer, eller skraldemand går der flere timer på administrative ligegyldigheder.
Ja, det er da klart at hvis man stopper med den overdrevne micro management og analysering af ALT der kan analyseres, så ender man måske med lidt mindre detaljeret indsigt, styrringsværktøjer osv. Og ja, måske er der så et par promille mere, der kan snyde lidt eller dovne den hvor de ikke burde. Men so what? Det er da bundlinien det handler om - og lige nu fiser alle pengene ud af kassen, på at analysere alting i hoved og røv. Det er satme for åndssvagt!
Hvis man skar 50% ned på alle de kolde hænder - alle dem der ikke udfører et af de håndværk vi som borgere reelt set oplever som service, så ville der være MASSER af penge til både fertilitetsbehandling, flyveører og fedtsugninger. De eneste der ville lide under det er alle de DJØF'er og HK'er, som så skal ud og finde noget andet at lave. Men det er nu nok meget sundt.