Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan ikke overskue det længere (Manglende koncentration)

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:

Modløshed, generelt koncentrationsbesvær, manglende energi & oplevelse af, at man mister kontrollen over tingene, kan være tegn på stress (måske over familielivet) eller en mild depression.

Måske der ville være ræson i at få udelukket den mulighed ved at tale med din læge?

Dine punkter er jo nøjagtigt sådan, jeg oplever mig selv flere gange om dagen, og især den opgivenhed jeg hele tiden har er ved at bringe mit pis i kog, især når jeg aldrig har oplevet sådanne ting før.

Jeg havde også selv i tankerne at kontakte min læge, for netop at få afklaret om der skal gøres noget ved problemet.

Tak for dine råd også.

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1772
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 23:38

Tag en snak med en psykolog eller din læge og hør deres vurdering af dig.

Lyder i mine øre som tegn på stress og lidt uro.

Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 23:46

Jacob R:

Jeg kunne forestille mig at der er en masse ting du føler du "bør", men kan ikke overskue det og følgende får ikke gjort noget af det, hvilket resultere i at du i endnu højere grad føler du "bør" få lavet det ene og det andet.

Hvis det er rigtigt gættet, så vil det nok være en god ide at rydde op i dit liv og simpelthen droppe eller ligge de ting væk der dræner energi og blive realistisk omkring hvad du har lyst til og rent faktisk kan lave lige pt. (ellers ender det bare som regulær stress)

Alt efter om det fortrinsvis er på det personlige eller forretningsmæssige plan, kunne det nok vær en god ide at finde en coach eller terapeut e.lign at sparre med, så du kan få fjernet alt det der "støjer" i dit liv og få noget ro på igen til at fokusere på det du har lyst til (hvilket du måske ikke kan mærke lige pt.)

Jeg gætter lidt her, men synes din situation lyder meget bekendt.

Hej Jacob.

Til at starte med kan jeg da inforemere dig om, at du har gættet ganske rigtig.

Jeg har blandt andet et par fag i min uddannelse hvor jeg er en del bagud, i forhold til hvad jeg mine partnere er. Jeg føler hver gang vi har overstået faget, at jeg er blevet 100 gangere dummere, og bilder mig selv ind at jeg nok aldrig lærer det.
Det resultere i at jeg resten af dagen er irrieteret over det, og derfor heller ikke formår - selvom jeg lover mig selv det - at gå hjem og forbedre mine ting i de forskellige fag. Og det er jo netop fordi jeg bliver ved at sige til mig selv, at jeg bør gøre dit og jeg bør gøre dat, jeg kan bare ikke overskue noget af det.

Jeg har selv forsøgt at rydde op i mit liv, det har da til dels også hjulpet, men sandsynligvis ikke nok. Jeg frygter i øjeblikket at forretningen bliver den næste ting der skal sløjfes, selvom jeg føler det er mit håb i øjeblikket - Men jeg tror det er for meget både at fokusere på uddannelse/arbejde og så samtidig opbygge firmaet på ny. Man skal vel også have tid hvor man overhovedet ikke bruger tid på hverken firma, skole, familie el.lign?

Men på baggrund af at jeg har tid nok til både at nå arbejdet og dertilhørende lektier, og så firmaet, så vurdere jeg at jeg hellere vil kæmpe for at få begge ting til at lykkeds istedet for at sløjfe den ene nu - For hvem ved om det overhovedet er der problemet er?

Jeg mangler konsentrationen, og den må jeg jo vinde tilbage på den ene eller anden måde.

Tak for din tid også. Jeg værdtsætter virkelig jeres hjælp meget højt!

Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 23:51

LinkCentralen.dk:

Tag en snak med en psykolog eller din læge og hør deres vurdering af dig.

Lyder i mine øre som tegn på stress og lidt uro.

Jepper. Tiden er allerede bestilt hos min egen læge.

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 00:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg vil umiddelbart give Kasper B. ret i, at du mangler en partner for en periode. I form af en sparrings/samarbejdspartner eller coach. Læge og psykolog kan selvfølgelig være en god hjælp, hvis problemet er dybt, men de kan ikke give dig den samme slags motivation som en coach eller partner kan. De vil ikk ringe eller skrive en SMS i ny og næ osv. Kan godt være du ikke føler, at du søger en partner/hjælper men det kan være meget sundt, at have en nær sig som er der til at hjælpe og motivere osv. Jeg har heldigvis en del motivatorer i mit netværk og takket være dem har jeg opnået store ting, sat store mål og været utrolig ambitiøs. Jeg har også engang stået i din situation, tog det som et bump på vejen som man bare skulle forbi :)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Idéen om coach, læge eller psykolog støtter jeg helt klart - det virker som om der er noget dybereliggende, som du bør arbejde med. 

Jeg har dog et lidt lavpraktisk forslag, som hjælper mig med at holde fokus på konkrete opgaver i en arbejdsdag, hvor jeg meget ofte afbrydes af kolleger og kunder. 

Sjoegaard:

Har du prøvet at lave en liste med hvad du skal have ordnet i løbet af dagen, ugen, el. måneden?

Så er det nemmere mere overskueligt, og så kan man krydse de forskellige opgaver af efterhånden som de bliver klaret.

Kombiner en liste over opgaver med Pomodoro-teknikken, hvor du bruger et minutur eller et lille program på din PC. Sæt timeren til 25 minutter, arbejd på én opgave koncentreret, når de 25 minutter er gået holder du fem minutters pause, og så tager du næste opgave (eller arbejder videre på den foregående). Hold en længere pause (15 - 20 minutter) hver fjerde gang du holder pause. 

Fordelen er, at 25 minutter er et overskueligt tidsrum at fokusere i. Langt de fleste opgaver kan løses på 25 minutter, og ellers må de deles op, og i løbet af de 25 minutter har du en pause at se frem til. 

Det er vigtigt, at du så vidt muligt ikke afbrydes i de små opgaver, så læs mails og foretag opkald i dine pauser - eller læg det ind som en selvstændig opgave. 

Tilmeldt 25. Jun 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 10:18

Syntes også du bør kontakte din læge, det er mange tegn der peger i retning af en depression, der findes gode behandlingsmuligheder.

Masser af motion skulle også have en god virkning, men tror det er vigtigt med noget hjælp nu og her.

Har oplevet nøjagtigt det samme som dig.

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 10:20

Hej bb1234

Jeg er hverken uddannet coach eller psykolog - men jeg har dog en model, der har virket for mig, som jeg gerne vil dele.

Det går i korte træk ud på, at motivationen skabes af fem områder.

Retning - ved man hvor man er på vej hen? Kan det mærkes i hverdagen?

Resultater - har du opstillet noget målbart, der tydeligt viser dig, om du lever op til dit ambitionsniveau eller ej? Hvis ikke du "er lidt ovenpå" i forhold til målsætningen, så overvej, om overlæggeren skal sænkes lidt.

Fysik - en banal faktor, men nok den vigtigste, omhandelende: søvn, kost, motion, pauser i arbejdet

Anerkendelse - ros, løn, mulighed for at fortælle om dine resultater, feedback, fritid

"Få det gjort" - egen indstilling til at få tingene gjort. Det kan være motiverende at bestemme sig for mindre målsætninger som f.eks. "pak og udsend 100 salgsbreve", hvorefter belønningen er at man får lov til at sætte sig og slappe af en time eller to, spise en stor kage, eller hvad man nu har lyst til. 

Jeg plejer at kigge på de områder, hvis det i perioder har været galt med motivationen - hvor man så kan starte fra en ende af med der, hvor det halter mest :-)

Håber det kan inspirere lidt

Venlig Hilsen

Allan

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 12:31

Du har fået mange gode råd, så der er noget at gå i gang med. Du får lige et par mere. Måske er der tale om en let vinterdepression, hvilet vist er ret udbredt. En lysterapi-lampe kan gøre underværker - måske værd at prøve. Desuden mangler mange danskere D-vitaminer, der influerer på mange af kroppens funktioner. Endelig kan dine symptomer tyde på belastning af elektrosmog - prøs at læse mere på www.basishelse.dk, hvilket helt tilfældigt er min webside, hvor der en side om elektrosmog. Det er et hurtigt stigende problem, idet alt helst skal være trådløst.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 12:35

Én ting er at få støtte til at nå sine mål, som mange foreslår her, en anden er at få fred til at finde ud af om man er på rette spor og ryddet op i sit liv. Måske skal du bare motiveres til at få uddannelse og/eller forretning op i et fornuftigt gear, men det kan også være at du skulle give dig selv en tiltrængt pause fra det hele.

Det lyder umiddelbart ikke som om du specielt brænder for hverken det ene eller det andet lige pt. og det vil være synd at brænde dig selv ud for at nå et mål, du dybest set ikke vil finde tilfredshed i (hvis det er sådan du i virkeligheden har det).

Tag orlov fra studiet og lad forretningen hvile (eller sælg den, og start noget nyt op en anden gang) - hvis der er problemer rent økonomisk, så prøv at se på om noget kan ændres på alle mulige fronter (så det ikke ender med at du skal arbejde endnu mere). At skulle sælge bilen eller flytte i noget billigere eller leje et værelse ud eller whatever, er altid prisen værd hvis det betyder at du får fred til at få det godt igen.

Nogle gange kan sådan en 3-6 måneders tænkepause virkeligt være en øjenåbner der gør man får set sit liv lidt på afstand.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)