Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvilken tidsperiode en faktura hører til

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt i tvivl om hvilken MOMS-periode og regnskabsår nogle af mine faktura hører hjemme i.

Ved salg i apples App Store ved jeg først hvor meget jeg tjener for en givet måned lidt over en måned efter. Så salget i november kunne jeg først skrive en faktura for her i går og salget for december kan jeg først fakturere i starten af februar.

Hvis jeg skal lade faktura tilhøre den måned salget omhandler ryger der faktura med dato i 2011 i mit 2010 årsregnskab og det virker som noget rod. Omvendt virker det heller ikke idéelt at mine salg i november og december 2010 tæller som indtægter for året 2011. Vedrørende MOMS-perioder har jeg selvfølgelig tilsvarende problem.

Hvad er det korrekte at gøre?

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 20:06

Du skal først beslutte dig for hvilken type regnskab du ønsker at bruge.
Altså om du vil bogfører når penge er kommet ind på din konto (kontant regnskab) 
eller om du vil have et periodiseret regnskab.

Det mest rigtige er et periodiseret regnskab (syntes jeg), hvor du bogfører fakturaerne for den periode som salget vedrører. Dvs. hvis du i december har solgt nogle ting skal du også fakturerer fakturaen i denne periode.

Du kan sagtens skrive en faktura i februar med dato i december.Dermed går du ikke ind og forveksler 2 forskellige regnskaber med hinanden. Du skal bare være opmørksom på at bogfører indbetalingen i februar, så du kan afstemme din bank rigtigt.

Ellers vil jeg foreslå dig at få en bogholder/revisor til at bogfører for dig.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 21:07

Som udgangspunkt skal indtægter og udgifter bogføres i de måneder de vedr.

I dit konkrete tilfælde er jeg tildels enig med Camilla, men også kun til dels.

Det er korrekt at det "periodiske" regnskab er det bedste og vel også sådan som det bør være. Men jeg er ikke enig at det der skal laves faktura i februar vedr. december. Jeg ville personligt være træt af at modtage en faktura så sent efter udført arbejde. Det jeg ville gøre var at jeg løbende ville optage beløbet som "igangværende arbejde" uden moms i den periode indtægten vedr. Og så fakturere beløbet på det tidspunkt at grundlaget er klart. Det svarer så også på dit momsspørgsmål.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:24

Camilla Grønberg:

Du kan sagtens skrive en faktura i februar med dato i december.

Dem der laver månedsregnskab har for længst afsluttet måneden, og en hel del, der ønsker et hurtigt årsregnskab har længe inden februar afleveret deres bilag for foregående år. Så at lave en faktura i februar dateret i december vil kun give problemer.

mvh
Michael

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:37

Hej Anders

Du skal lave faktura med den dato du fakturer og så også afregne moms i den mdr.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:40

Momsmæssigt er det faktura datoen som bestemmer.

Regnskabsmæssigt er det perioden den dækker.

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:49

Mange tak for alle svarene. Nu er jeg klogere på sagen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)