Jeg tror, at der er stor forskel på om du vil arbejde eller skabe dig til tops!
Hvis du vil "skabe" din egen virksomhed og blive direktør, så er det nok godt at have en innovativ baggrund som f.eks. Ingeniør. Martin Thorborg m.fl. vil nok argumentere for, at uddanelse er en hæmsko.
Hvis du vil "arbejde" dig til tops, så kan du nå langt på mange uddanelser ved at være flittig, dygtig og målrettet. Men, jeg vil gerne komme med den påstand, at vil du være topleder, så er du nød til at have en teoretisk ballast, ellers vil du blive stoppet på et vist "level".
Husk på - at det handler ikke kun om, hvad du lærer på en vidregående uddanelse (stoffet) men også hele den akademiske tankegang og arbejdsmåde.
Hvis man skal sætte uddanelserne meget groft op, i forhold til den teoretiske ballast det tager at nå langt:
-Advokater: Bestyrrelsesformænd
-Økonomer: Direktører
Generalisering: Bachelor kan du ikke bruge til noget (ved godt det er en generalisering).
Så er der mange fede CBS linier, som sikkert kan tage dig langt:
Cand.Merc.Sol (strategi og ledelse)
Cand.Merc.Fir (Finansiering)
Er i min verden de to linier, hvor folk når langt. Måske har det også noget med mentaliteten, på de folk der vælger disse linier.
Cand.Merc.Dat (It) datalogerne, kender jeg også mange der har drevet det vidt inden for IT verdenen. Mange får fedt betalte konsulentjob, og rykker videre ud og får ansvar når de ikke kan holde længere.
Cand.Merc.Com og EMF kan komme langt i reklamebranchen f.eks.
Blot en grov generalisering, jeg tror drive betyder mest og målrettethed. Det skal være noget der interessere dig og du har en passion for. Men omvendt, vil der være teoretiske krav til topledere.
Husk på der er rekrutteringsbereauer, der scorer millioner af kroner på at headhunte de rette profiler.
OBS: Bemærk at indlægget er skrevet med lidt ironi, og meget firkantet. Det er ikke for at hakke ned på nogle, men inspireret af egne erfaringer og et stort netværk med kandidat baggrund.
Jeg er salv Ingeniør og CBSer.