Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør? - Hvad uddannelse?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved godt det er lidt ''wierd'' 

Men jeg har tænkt længe over hvad for en uddannelse der ville være god hvis man sku være ''direktør''/''leder'' 

- Mange har sagt CBS? men hvad giver de?

- Vil gerne høre jeres mening s:?

Fra Holstebro
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 18:04

Jeg læser selv HD, og der siger mange af vores lærere at de underviser os med det formål at vi skal kunne lede større selskaber, så formentlig noget HD, HA, Cand.Merc.XXX kunne jeg forestille mig? Smile

Fra Hjørring
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 18:12

Lidt "weird" ja Big Smile

Det er der ikke noget entydigt svar på, det afhænger af mange faktorer.

Så alle de uddannelser du overhovedet kan komme i tanke om kvalificerer en til, at blive direktør/leder. Stick out tongue

Kortegaard

Tryk på tøj - Design dit eget tøj.- DesignShirt.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 539
Skrevet kl. 18:41

Mads:

Ved godt det er lidt ''wierd'' 

Men jeg har tænkt længe over hvad for en uddannelse der ville være god hvis man sku være ''direktør''/''leder'' 

- Mange har sagt CBS? men hvad giver de?

- Vil gerne høre jeres mening s:?

En MBA på CBS eller Niels Brock, må være noget i den rigtige retning. :-)

Fra Nørresundby
Tilmeldt 5. Sep 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:48

Hej Mads,

Personligt kan jeg ikke flage med et undandelsespapir, hvor der står MBA, Cand Merc eller en anden smart betegnelse.

Jeg kan kun prale af min niende klasse og en halvgjort handelsskole.

Hvis du vil være direktør, bliver du nok nødt til at finde ud af, hvilken branche du har lyst til at arbejde i inden du vælger uddannelse.

Vil du eks. være direktør for et teater, gå da på skuespiller skole -Vil du være direktør for et forsikringsselskab, uddan dig så til assurandør.

Men det kan aldrig skade at læse på en handelsfaglig uddannelse. Det er alle virksomheder sultne efter.

Bh

/Simon Løvstrøm 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads:

Alt efter hvilken type firma du ønsker at være direktør for, så er det faktisk ikke uddannelse der er mest afgørende. Det vigtigste er, at du kan det der skal til for at løse den konkrete udfordring - uanset, hvordan du så lige har lært det.

Jeg har selv været direktør for flere selskaber jeg selv har startet - alene eller med en eller flere partnere gennem de sidste 25 år, og har kun formelt set en 9. klasse fra 1981 :)

Fra Købenahvn
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 18:58

Jeg tror, at der er stor forskel på om du vil arbejde eller skabe dig til tops!

Hvis du vil "skabe" din egen virksomhed og blive direktør, så er det nok godt at have en innovativ baggrund som f.eks. Ingeniør. Martin Thorborg m.fl. vil nok argumentere for, at uddanelse er en hæmsko.

Hvis du vil "arbejde" dig til tops, så kan du nå langt på mange uddanelser ved at være flittig, dygtig og målrettet. Men, jeg vil gerne komme med den påstand, at vil du være topleder, så er du nød til at have en teoretisk ballast, ellers vil du blive stoppet på et vist "level".

Husk på - at det handler ikke kun om, hvad du lærer på en vidregående uddanelse (stoffet) men også hele den akademiske tankegang og arbejdsmåde.

Hvis man skal sætte uddanelserne meget groft op, i forhold til den teoretiske ballast det tager at nå langt:

-Advokater: Bestyrrelsesformænd
-Økonomer: Direktører

Generalisering: Bachelor kan du ikke bruge til noget (ved godt det er en generalisering).

Så er der mange fede CBS linier, som sikkert kan tage dig langt:

Cand.Merc.Sol (strategi og ledelse)
Cand.Merc.Fir (Finansiering)

Er i min verden de to linier, hvor folk når langt. Måske har det også noget med mentaliteten, på de folk der vælger disse linier.

Cand.Merc.Dat (It) datalogerne, kender jeg også mange der har drevet det vidt inden for IT verdenen. Mange får fedt betalte konsulentjob, og rykker videre ud og får ansvar når de ikke kan holde længere.

Cand.Merc.Com og EMF kan komme langt i reklamebranchen f.eks.

Blot en grov generalisering, jeg tror drive betyder mest og målrettethed. Det skal være noget der interessere dig og du har en passion for. Men omvendt, vil der være teoretiske krav til topledere.

Husk på der er rekrutteringsbereauer, der scorer millioner af kroner på at headhunte de rette profiler.

OBS: Bemærk at indlægget er skrevet med lidt ironi, og meget firkantet. Det er ikke for at hakke ned på nogle, men inspireret af egne erfaringer og et stort netværk med kandidat baggrund.

Jeg er salv Ingeniør og CBSer.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:20

Jeg har også kun en 9. klasse som det eneste papir Smile

Du skal ikke tage en uddannelse for papirets skyld, men vælge ud fra den viden, som uddannelsen kan give dig.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 19:45

Hej Mads

Så vidt jeg ved, er der ikke nogen uddannelse der har en relation til, at kunne kalde sig direktør. Hvor i mod skal man kunne kalde sig journalist skal man have en uddannelse.

At være leder/direktør er en stilling man får tilbud for sine kompetencer og erfaringer. Også kan det jo være meget forskelligt om det er i Fona eller A.P. Møller Mærsk, to fuldstændig forskellige virksomheder. 

Så jeg synes du skal finde ud af, hvad din drøm er, om det er noget indenfor økonomi, ledelse, handel m.m. også tage noget uddannelse/kurser indenfor det område. 

P.S. direktør kan alle blive :-) 

Godt nytår! 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:49

Thomas de Oliveira:
Hvor i mod skal man kunne kalde sig journalist skal man have en uddannelse.

Det er nu ikke helt rigtigt. Journalist er ikke en beskyttet titel - i modsætning til folkeskolelære, læge, advokat osv, som er det :)

Iøvrigt er en meget stor del af landets - og verdens - bedste journalister slet ikke uddannet som journalister. Jeg kender selv flere af slagsen.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)