Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække husleje fra - helt lavpraktisk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er en nystartet erhversdrivende (enkeltmandsvirksomhed) ved siden af mit normale job. Som jeg forstår det, skal jeg bogføre over- og underskud på den udvidede selvangivelse under rubrikkerne: 221 og 435.

Jeg skal til at leje nogle lokaler samt lease noget udstyr.  Begge skulle efter min bedste overbevisning være fuldt fradragsberrettiget. Men hvordan gøres det rent praktisk ? Er det på årsregnskabet at jeg påfører de udgifter - eller kan jeg påføre dem på min forskudsopgørelse allerede nu, og få det løbende fradrag med det samme ?

Altså, lad os sige min husleje er på 6.000 per måned - kan jeg så allerede nu, skrive udgifter på 12 x 6.000,- som udgitfer / underskud i min forskudsopgørelse og dermed udnytte fradraget med det samme... og så bare rette min årsopgørelse til når året er omme, således at det hele stemmer med både udgifter og indtægter ?

Det jeg er ude efter er at slippe for at betale den skat, jeg alligevel "skal have tilbage" når året er omme, i første omgang.

Håber nogen kan uddybe - det eneste jeg har kunne finde ved søgning er reglerne omkring at trække noget af ens husleje fra hvis man har hjemme kontor ;-)

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:42

Hej

Det du skal selvangive er - som du skriver - overskud eller underskud af din virksomhed, dvs. nettobeløbet mellem dine indtægter og dine omkostninger i din virksomhed.

Du skal derfor ikke selvangive (eller forskudsregistrere) dine husleje- og leasingudgifter særskilt.  Det ændrer ikke på at leje af fuldt erhvervsmæssige lokaler og leasing af fuldt ud erhvervsmæssigt anvendt udstyr er fradragsberettigede, for det er de, men kun som fradrag i din virksomhedsindkomst.

I stedet skal du ifm. forskudsregistreringen for 2011 i stedet vurdere på hvor meget dit overskud (eller underskud, hvis du forventer dét) vil være for 2011 og så angive dette i din forskudsregistrering, så skatten kommer til at passe.

Såfremt du forskudsregistrerer et overskud, vil det betyde, at dit månedsfradrag på din lønindtægt reduceres, så skatten trækkes via din A-skat. Arbejdsmarkedsbidraget (8%) af dit forventede overskud vil blive opkrævet særskilt på girokort el. betalingsservice.

Såfremt du forskudsregistrere et underskud, vil det betyde, at dit månedsfradrag på din lønindtægt forøges, så du betaler mindre A-skat i løbet af 2011.

Jeg håber dette kaster lidt mere lys over sagen.

Mvh. Ole

Tilmeldt 3. Jan 11
Skrevet kl. 18:55

Hej Ole,

tak for dit svar - kan det forstås som at der er ikke noget forkert i at indtaste et underskud svarende til mine udgifter (ud fra den tese at jeg ikke har nogen indtjening i 2011) på min forskudsopgørelse; og dermed opnå højere fradrag - og så, når jeg laver min årsopgørelse reducere underskuddet med min indtjening (eller ligefrem indtaste overskud hvis det går så godt ;-) ) - og så selvfølgelig modsvare den reelle skat på det tidspunkt ?

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:12

Hej

Ja, det har du forstået helt rigtigt. Sådan kan du godt gøre det.

Jeg håber dog ikke at det går så slemt - der skulle da gerne blive lidt indtjening til dig Smile

Mvh.

Ole

Tilmeldt 3. Jan 11
Skrevet kl. 22:20

Fantastiskt - tak for hjælpen igen ;-)

Og ja, I sidste ende skulle jeg jo gerne helst ende med at skulle af med lidt kroner i Skatten - det ér jo hele formålet med øvelsen ;-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)