Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Returret - hvornår må man sige nej?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Fra  Sundberg Grafik Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er indehaver af www.behair.dk der sælger hair-extensions. Og jeg er i tvivl om hvad jeg må og ikke må i forbindelse med returret. Nu er mine regler sådan at man selvfølgelig har de sædvanlige 14 dages returret på uåbnede varer. Og derudover er det tilladt at tage håret ud af plastemballagen for at tjekke kvalitet og farve m.m.

Men hvis man fjerner håret fra det bagpap det er hæftet fast på - så bortfalder returretten.
Dette gøres dels fordi jeg så ikke mere har kontrol over om kunden har brugt håret til en fest eller lign. (hvilket jeg indimellem har oplevet) men også fordi jeg jo ikke kan vide (groft overdrevet - jeg ved det) om kunden har lus. Men hår der har siddet i håret på en anden er jo ikke gensælgeligt - set med mine øjne.

Når jeg læser reglerne http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Bevar-fortrydelsesretten?tc=E6F6168F21434589B104CC9528789F9D

så er det jo lidt svært at gennemskue hvornår det er okay at sige stop - og hvornår det ikke er? Altså det er tilladt at prøve og returnere en kjole - men ikke underbukser. Men hvad med hår?

Hvordan sikrer man sig at det man gør er okay og ikke kan anfægtes?

Amino-hilsner
Berit

 

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er fint :)

Ubrudt emballage kan du ikke nægte at tage retur. Men brudt emballage kan du til hver en tid afvise at tage retur, da produktet så anses for at være taget i brug. Så bare det at pakken er åbnet, og det omtalte pap ikke er aftaget, vil du stadig kunne nægte retur.

Det er en FORTRYDELSESRET, ikke en "køb-og-prøv" ret :)

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok ikke så nemt at afgøre.

Når det er noget med hygiejne vil jeg sige "Nej" til dem hvor jeg er i tvivl. Varer som kommer retur skal kunne sælges igen og ikke have en væsentlig ringere værdi.

Man må f.eks. heller ikke returnere følgende hvis det har været brugt: Tandbørster og barbermaskiner. Samt findes der et utal af andre produkter man kan sige nej til hvis det ser brugt ud og dermed ikke kan sælges.

Omvendt, er det en god kunde som har handlet hos mig mange gange, så kan det ske jeg lemper lidt på reglerne.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Berit, det lyder somom du gør det helt rigtige. Desvære er der nok ingen der kan give dig en garanti for, at din praksis ikke på et tidspunkt kunne føre til en klage fra en sur kunde. Det kan ske uanset at det dur gør er 100% korrekt.

Den bedste måde at sikre dig mod det er nok, at du meget tydeligt beskriver hvor grænserne går, så dine kunder ved det INDEN de køber. Det vigtige er, at sådanne "sælige betingelser" fremgår meget tydeligt - at de er fremhævet i forhold til de mere generelle betingelser.

Held og lykke med forretningen :)

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lund.dk:

Ubrudt emballage kan du ikke nægte at tage retur. Men brudt emballage kan du til hver en tid afvise at tage retur, da produktet så anses for at være taget i brug. Så bare det at pakken er åbnet, og det omtalte pap ikke er aftaget, vil du stadig kunne nægte retur.

Det er en FORTRYDELSESRET, ikke en "køb-og-prøv" ret :)

For god ordens skyld: Det er netop hvad det er - en "køb-og-prøv"-ret. Fortrydelsesretten er indført fordi man ved online-køb ikke kan se og prøve produkterne, som man kan i en fysisk butik. Det er altså tilladt at åbne pakken, prøve produktet som du ville gøre det i en butik, og returnere det, hvis du ikke er tilfreds. 

I den konkrete situation vil jeg anbefale at kontakte Forbrugerombudsmanden, og få deres syn på sagen. Jeg ville kontakte dem via e-mail eller brev, så der er en art bevis for kontakten, og gemme svaret til fremtidig brug. Det er ikke en garanti for, at der ikke kan komme en sag ud af det på et tidspunkt, men det er nok det mest sikre kort du kan have på hånden.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

David Mc Nally:
For god ordens skyld: Det er netop hvad det er - en "køb-og-prøv"-ret. Fortrydelsesretten er indført fordi man ved online-køb ikke kan se og prøve produkterne, som man kan i en fysisk butik.

Det er jeg ikke enig i. Langt de fleste indpakkede produkter, og forbrugsvarer, kan du ikke prøve i en butik. Du kan blot se på pakken og vurdere det ud fra dette.

Prøv at gå ned i Matas (eller hvor de nu forhandler den slags) og tag en pakke hår-extensions frem og spørg om du må pakke dem ud og prøve dem på dit eget hår. Tror du, at du får lov til det? Det er jeg ret sikker på, du ikke får lov til.

Fortrydelsesretten ER en fortrydelsesret - det er ikke en køb-og-prøv ret.

 

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha - jeg fristes til at sprøge hvor stort er problemet egentligt for dig?

Er det i virkeligheden værd at gå i klinch med kunden/kunderne om? - Eller er det bare at tage den på tabskontoen/den risiko der er ved at handle over nettet?

Jeg tænker bare, at det kan give dig en hulans masse badwill, som på sigt kan betyde tab af kunder.. - Har du råd til det? - Og især når du handler over nettet skal du virkelig passe på, det er det nemmeste i hele verden for en sur kunde (måske berettiget!?) At lægge en hel masse dårligt ud på nettet omkring dig og din forretning..

Men det er en afvejning hvad tror du er dyrest for dig i længden? - Det er vel næsten 100% sikkert at de kunder du afviser, dem mister du under alle omstændigheder, - hjælper du dem, så er der stor sandsynlighed for at beholder dem - ihvertfald kan de ikke gå ud og sige noget dårligt om din forretning.

Selvfølgelig vil der være et fåtal som misbruger en lidt mere "lempelig" reklamtions- /byttepolitik - men hvor mange er det? Reelt set? Og spørgsmålet er vel om de "markedsføringskroner" i virkeligheden ikke er givet rigtig godt ud, istedet for at gå i "infight" med kunderne?

Det er kun dig der kender svaret!

vh/ Ulrik

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

David Mc Nally:
For god ordens skyld: Det er netop hvad det er - en "køb-og-prøv"-ret. Fortrydelsesretten er indført fordi man ved online-køb ikke kan se og prøve produkterne, som man kan i en fysisk butik.

Det er jeg ikke enig i. Langt de fleste indpakkede produkter, og forbrugsvarer, kan du ikke prøve i en butik. Du kan blot se på pakken og vurdere det ud fra dette.

Prøv at gå ned i Matas (eller hvor de nu forhandler den slags) og tag en pakke hår-extensions frem og spørg om du må pakke dem ud og prøve dem på dit eget hår. Tror du, at du får lov til det? Det er jeg ret sikker på, du ikke får lov til.

Min kommentar var mere generel, ikke specifikt til dette indlæg, men overordnet omkring fortrydelsesretten. Jeg er ikke umiddelbart enig i Lund.dks tolkning af fortrydelsesretten. Du har naturligvis ret i, at du ikke får lov til at prøve hår-extensions i Matas (jeg er ellers sikker på de vil klæde dig ;)), men du får lov til at røre ved en iPod i Fona, du får lov til at prøve bukser i H&M, du får lov til at prøve sko hos Skofus, og du kan tage en prøvetur på cyklen hos din lokale cykelsnedker. Der er rigtig mange situationer, hvor du i en fysisk butik kan få et indtryk af et produkt, og hvor det ikke kan lade sig gøre i en webshop, med mindre du bryder emballagen. 

Til gengæld får du også lov til at dufte til parfumen i Matas, og en åbnet parfume kan jo ikke sælges til fuld pris, går jeg ud fra? Det er naturligvis ikke 100% entydigt, men afhænger af produktet, der sælges, og netop derfor synes jeg, at opretter skal kontakte Forbrugerombudsmanden, som trods alt må være den instans, som kan give det mest neutralt funderede svar.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)