Sidder og læser op til min anden sidste eksamen på HD(R).
Kan simpelhen ikke kende forskel på opsparet overskud og hensat til senere hævning. Kan i beskrive det så jeg forstår forskellen ?
I min verden :
Opsparet overskud er et udtryk for at ejeren har hævet mindre end de samlede overførsler, og det skattemæssige overskud er derfor et udtryk for at at ejeren hæver mindre end han tjener. Opsparet overskud udgør forskellen minus aconto skat på pt. 25%.
Hensat til senere hævning er ligeledes forskellen mellem de samlede overførsler og det skattemæssige overskud. Hensat til senere hævning kan hæves uden beskatning senere, med fradrag på betalt aconto skat på pt. 25%. Hensat til senere hævning er et udtryk for skatte optimering.
Men det jo det samme jeg skriver ? Hvor er forskellen ?
Hensat til senere hævning kan hæves uden beskatning senere
Ja, beløbene som hensættes til senere faktisk hævning, beskattes i det indkomstår, som overførslen vedrører. Ejeren kan altså anvede det til at opnå en ønsket personlig indkosmt, ofte lige på grænsen til topskat.
Men jeg kommer ikke nærmere. Forbi opsparet overskud er også minus aconto skat ikke ? Altså i det indkomstår som det opspares (nøjagtigt som senere hævning).
Beløbene, som hensættes til senere faktisk hævning, beskattes i det indkomstår, som overførslen vedrører. Der betales altså både en skat på 25 % samt personlig skat (ligesom beløbet var hævet) Dermed kan beløbene senere hæves skattefrit.
Af det opsparede overskud betaler man alene 25 % i skat. Når det i et senre år skal hæves skal der altså også betales en personlig skat (differencen mellem den personlige skatteprocent og de 25 %)