Hejsa, dejligt forum i har kørende her, der kan man bruge mange timer =) Jeg har prøvet at søge, men fandt ikke noget der 100% svarede på mit spørgsmål, så nu prøver jeg her.
Hvis jeg gerne vil lave en webshop, men de produkter jeg vil sælge er kendte mærkevarer fra USA, som allerede bliver forhandlet herhjemme, og som jeg ved der eksistere agenture og eneforhandlings aftaler på, må jeg så importere dem fra USA alligevel? Det bliver igennem en wholesaler, da producenten ikke vil sælge direkte til mig. Jeg tænker at den danske distributør ikke vil syntes om dette, men spørgsmålet er om jeg bryder nogen regler, eller om jeg bare kan give den gas?
Hilsen Martin |
God formiddag Martin,
De eneste du umiddelbar kan komme galt afsted med er de etiske og moralske regler om at "snylte" på den Danske importørs salgs/marketing arbejde og den investering han har i at lagerføre varen.
Der er undtagelser, men umiddelbart kan intet hindre dig i at købe og videre sælge varer du lovligt har købt og som er lovlige i DK.
Der er meget få ting den danske importør kan gøre for at hindre dig. Det han kan gøre er at lægge pres på producenten for at denne skal stoppe dem der sælger dig varen. De fleste vare har i dag en stregkode og med den kan producenten se hvem de har solgt varen til, og som har solgt viderer til dig.
Mit bedste råd til dig er, at finde et produkt hvor du kan importere direkte fra producenten. Det er noget nok lettere og du er fri for at skulle være parallel importøren i krig med den "rigtige" importør.
Som producent er det noget af det værste der kan ske, hvis produktet bliver så populært i et land, at der er andre der importere det. Det gør at den "rigtige" importør holder op med at arbejde for produktet, og parallelimportøren gør intet salgs-marketing arbejde, andet end at udbyde produktet og "snylte" på brandets værdi.
Da jeg selv var producenten gjorde vi alt for at forhindre parallel import på gode export markeder.
Kort:
Alt efter hvilke produkt det er, og hvilke retslige rettigheder importøren har (IPR eller lign.) er det kun det moral/etiske ellers er du i 99 ud af 100 tilfælde udenfor fare.
Igen det gode råd til dig er at finde et ligende produkt, hvor du er importøren.
Al det gode og godt nytår
Tony