Ja overskriften giver sig selv - hvordan får man fat i kunderne på den bedste måde. Det er jo ulovligt at sende en mail ud med reklame. Alle hader telefonsælgere. og flyers i posten bliver smidt i skraldespanden. Jeg har et lille reklamebureau (enkeltmands) og laver grafiske løsninger for firmaer og private. Jeg har både hjemmeside, facebook side, LinkedIn og Twitter, men synes det går lidt sløvt med at fange folk - altså udover venner og familie der vil være "flinke" og tilmelde sig siderne... Så hvad gør man lige? |
Man gør noget der skaber opmærksomhed blandt ens kundesegment.
De klassiske metoder er som sagt flyers og telefonopkald, men folk er efterhånden blevet overdænget af dem så derfor er effekten ofte ringe. Alternative metoder er f.eks. at deltage i medie-arrangementer hvor kundesegmentet optræder, at bygge non-profit projekter der slår dit firmanavn fast og viser hvad du kan, drikke en masse øl/drinks/sodavand med dine venners venners venner, til alverdens arrangementer og lære hvordan du falder i snak med fremmede mennesker og interesserer dig for hvad de laver og få fortalt hvad du laver.
Det sidste kaldes også networking og er i nogen tilfælde blevet så polleret at der findes klubber hvor man møder op og udeleer sit visitkort og taler 5 minutter og så videre til næste. Min erfaring er dog at networking giver de bedste kontakter og salg, når det ikke foregår i profesionelle sammenhæng, men derimod bare helt simpelt, blandt venners venners venner.
Networking er ikke noget man gør på en uge og så vælter det ind med kunder, men det tager tid og energi at skabe interesse omkring sit produkt og sin person i en sådan grad at du er den første der dukker op i folks hoveder i det øjeblik de står og har brug for en service der matcher din.
Tricket ved networking har været forstået i årtier af de dygtige håndværkere der har tid til at snakke med deres kunder, leverer et godt stykke arbejde og sikrer at tingene virker. Dem taler kunderne om og hvor ofte hører man ikke nogen spørge om de ikke kender en god håndværker. Især fordi der er så mange dårlige derude. Det er sjældent man møder en håndværker lige når man har brug for det, men hvis man på et tidspunkt har mødt en flink fyr til et familie-arrangement eller fødselsdagsfest og lignende der fortalte at han er tømrer, så er det som regel ham man husker den dag man står og skal have bygget en carport fordi han via networking allerede har plantet idéen om at han er en flink fyr som kender de samme mennesker som du kender og så er det jo oplagt at kontakte ham.
Derfor, sørg for at fortælle folk hvad du laver og imponér dem hver gang du laver noget dit firma bliver sat i forbindelse med. Det er ikke den hurtige vej til kunder, men den virker. Som få-mands-virksomhed er det vigtigste du/i kan gøre for jer selv, at tvinge jer ud af kontoret og ud og møde nye mennesker, uanset om det er kunder, inspiratorer, fjolser eller ligegyldige mennesker. Gå på bar og drik nogen øl om fredagen og spørg folk hvad de arbejder med, deltag i andre virksomheders fredagsbarer hvis i allerede kender nogen i taler godt med, sørg for at blive set og fortæl om de fede ting i laver. Og så selvfølgelig sørg for at lave nogen fede ting, også selve det ikke lige er kundeprojekter. :)