Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får man fat i kunderne

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja overskriften giver sig selv - hvordan får man fat i kunderne på den bedste måde. Det er jo ulovligt at sende en mail ud med reklame. Alle hader telefonsælgere. og flyers i posten bliver smidt i skraldespanden.

Jeg har et lille reklamebureau (enkeltmands) og laver grafiske løsninger for firmaer og private. Jeg har både hjemmeside, facebook side, LinkedIn og Twitter, men synes det går lidt sløvt med at fange folk - altså udover venner og familie der vil være "flinke" og tilmelde sig siderne...

Så hvad gør man lige?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man gør noget der skaber opmærksomhed blandt ens kundesegment.

De klassiske metoder er som sagt flyers og telefonopkald, men folk er efterhånden blevet overdænget af dem så derfor er effekten ofte ringe. Alternative metoder er f.eks. at deltage i medie-arrangementer hvor kundesegmentet optræder, at bygge non-profit projekter der slår dit firmanavn fast og viser hvad du kan, drikke en masse øl/drinks/sodavand med dine venners venners venner, til alverdens arrangementer og lære hvordan du falder i snak med fremmede mennesker og interesserer dig for hvad de laver og få fortalt hvad du laver.

Det sidste kaldes også networking og er i nogen tilfælde blevet så polleret at der findes klubber hvor man møder op og udeleer sit visitkort og taler 5 minutter og så videre til næste. Min erfaring er dog at networking giver de bedste kontakter og salg, når det ikke foregår i profesionelle sammenhæng, men derimod bare helt simpelt, blandt venners venners venner.

Networking er ikke noget man gør på en uge og så vælter det ind med kunder, men det tager tid og energi at skabe interesse omkring sit produkt og sin person i en sådan grad at du er den første der dukker op i folks hoveder i det øjeblik de står og har brug for en service der matcher din.

Tricket ved networking har været forstået i årtier af de dygtige håndværkere der har tid til at snakke med deres kunder, leverer et godt stykke arbejde og sikrer at tingene virker. Dem taler kunderne om og hvor ofte hører man ikke nogen spørge om de ikke kender en god håndværker. Især fordi der er så mange dårlige derude. Det er sjældent man møder en håndværker lige når man har brug for det, men hvis man på et tidspunkt har mødt en flink fyr til et familie-arrangement eller fødselsdagsfest og lignende der fortalte at han er tømrer, så er det som regel ham man husker den dag man står og skal have bygget en carport fordi han via networking allerede har plantet idéen om at han er en flink fyr som kender de samme mennesker som du kender og så er det jo oplagt at kontakte ham. 

Derfor, sørg for at fortælle folk hvad du laver og imponér dem hver gang du laver noget dit firma bliver sat i forbindelse med. Det er ikke den hurtige vej til kunder, men den virker. Som få-mands-virksomhed er det vigtigste du/i kan gøre for jer selv, at tvinge jer ud af kontoret og ud og møde nye mennesker, uanset om det er kunder, inspiratorer, fjolser eller ligegyldige mennesker. Gå på bar og drik nogen øl om fredagen og spørg folk hvad de arbejder med, deltag i andre virksomheders fredagsbarer hvis i allerede kender nogen i taler godt med, sørg for at blive set og fortæl om de fede ting i laver. Og så selvfølgelig sørg for at lave nogen fede ting, også selve det ikke lige er kundeprojekter. :)

Fra Horsens
Tilmeldt 18. Dec 10
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 17:47

Lav dig en fed streamer på din bil, som får folk til at ligge mærke til dig og hvad du kan. Husk webadresse og telefonnummer som er nemt at læse, hvis man køre bag efter dig.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 17:53

Du skal være aktiv på Amino Wink Svar på indlæg der vedrører din kompetance. Del ud af din viden. Og på Amino freelancer, her er der opgaver til dig - hvis du altså kan dit kram og har den rigtige pris.

Netværk er ALT! Meld dig ind i en netværksgruppe, snak med folk alle steder du kommer, vær dig selv og ikke en "påtrængende sælger". Vis at du er dygtig til det du kan tilbyde og lægger dit hjerte i det. Det ene tager det andet. En tilfreds kunde fortæller gerne videre til den næste potientielle kunde. Anbefalinger er helt fantastiske at have!

Det der med at stemme dørklokker, ringe rundt og sende flyers er ikke rigtig noget der duer i vores branche - det er ihvertfald ikke min opfattelse.

Men vigtigst af alt er TÅLMODIGHED! Hvis du er god til det du laver, så kommer det stille og roligt. Og husk: Mange bække små giver en stor!

:-) Dorthe

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:18

Jeg har nu fortsat stor tro på telefonsalg- hvis du gør dit arbejde selv ( eller internt), og ikke blot overdrager det til en speedsnakkende ekstern sælger ( som også lige skal sælge 40 andre ting). Forbered dig på hver enkelt kunde - spørg ind til deres behov, ikke bare forsøge at sælge i "første hug". Allerbedst - tilbyd et personligt besøg.

Jeg ved det er tidskrævende, men med lidt planlægning kan du godt arrangere at komme forbi 8-10 kunder på en dag ( selvfølgelig også afhængig af hvad du sælger), men dit udbytte er hvad du selv putter i det.

Ellers er jeg meget enig i networking/personlige relationer.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:24

Jesper Laugesen:

Jeg har nu fortsat stor tro på telefonsalg- hvis du gør dit arbejde selv ( eller internt), og ikke blot overdrager det til en speedsnakkende ekstern sælger ( som også lige skal sælge 40 andre ting). Forbered dig på hver enkelt kunde - spørg ind til deres behov, ikke bare forsøge at sælge i "første hug". Allerbedst - tilbyd et personligt besøg.

Thjaa.. hos os er vores telefonpiger instrueret i at bede enhver telefonsælger om at sende en mail, eller afvise dem så vidt muligt. Så vi finder aldrig ud af om det et en speedsnakkende sælger eller en fagkyndig person der ringer. Det kan selvfølgelig virke lidt hårdt, men hvis vi skulle tage stilling til alle de tilbud andre gerne vil sælge os så kunne vi have en fuldtidsansat til det efterhånden for selv at nå at lave noget.

Nu er vi selvfølgelig også bare nogen "sure nørder, der ikke kan lide telesælgere" :-), og på ingen måde repræsentativ for resten af verden, men jeg synes tendensen spreder sig meget i øjeblikket. Som onkel joakim plejer at sige så er tid penge, og folk der spilder ens tid vil sjældent en noget godt. Så det er meget hurtigt at blive sat i den bås som en virksomhed man ikke gider handle med, hvis man forstyrrer unødvendigt.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:34

Oscar@Som onkel joakim plejer at sige så er tid penge, og folk der spilder ens tid vil sjældent en noget godt.

Det giver næsten sig selv af ordvalget ikke  Smile  Hvis sælgeren har spildt din tid - ja så var det jo spild af tid ... imodsætning hvis han gav dig en besparelse/godt tilbud.

Men vil give dig ret langt hen af vejen - mange Hader telefonsælgere. Jeg selv har intet problem - heller ikke med at afvise hurtigt hvis produktet ikke har interesse. Jeg er sku nok for nysgerrig, så vil gerne vide hvad jeg siger nej til.

Det afhænger selvfølgelig også af type virksomheder du henvender dig til. Mit eget mål med opringninger er primært at få tilladelse til at sende skriftligt tilbud samt et tilbud om at jeg kommer forbi hvis virksomheden kan se et formål

Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:42

Tak for svarerne - ja jeg må jo sige at meningerne er delte omkring "telefonsalg" så tror jeg i første omgang vil holde mig fra den kategori.

Jeg har fået en godt tip om at jeg kunne slå op i ugeavisen og finde den grimmeste annonce - udarbejde et nyt layout - og så tage på kundebesøg og fremlægge det nye forslag. Annoncepladsen koster jo det samme om det er en "grim eller flot" annonce, så som oftest tog de imod tilbudet, da de godt kunne se at det så bedre ud.

Det synes jeg i hvert fald lyder som et mere tilgængeligt salg - så det skal afprøves...

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 18:46

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:50

Jesper Laugesen:

Det giver næsten sig selv af ordvalget ikke  Smile  Hvis sælgeren har spildt din tid - ja så var det jo spild af tid ... imodsætning hvis han gav dig en besparelse/godt tilbud.

Skulle måske have uddybet det lidt. :-) Næsten uanset hvor godt tilbudet er så har en telefonsælger altid spildt min tid. 

Det har han/hun fordi jeg er blevet forstyrret i noget andet jeg var i gang med. Det er et generelt problem med telefoner som kommunikationsmiddel dog, men telesælger-disciplinen lider i høj grad af det. Selvom jeg afviser sælgeren efter 2 minutter (sjældent det kan lade sig gøre i praktis at få af vide hvad det drejer sig om på så kort tid), så er jeg forstyrret midt i det jeg sad med og skal bruge mellem 15-20 min på at komme ind i den samme arbejdszone igen (en række produktivitetsundersøgelser igennem tiden har slået dette tal nogenlunde sikkert fast i forbindelse med kontekstskift på arbejdspladsen).

Det er ikke fordi de 15-20 er så slemt, og i nogen tilfælde trænger man alligevel til pausen og kan så nuppe en kop kaffe eller lignende, men netop med en 4-5 telefonsælgere på en dag, så bliver det hurtigt til en forfærdentlig masse spildtid, ud over selve samtalen, og det er vanskelig at få en samlet koncentreret arbejdsrytme. Især med de ting vi normalt arbejder med (kode, design, og system arkitektur), som kræver at man er fokuseret, og "sunket godt ind i opgaven".

Men igen, der er forskel fra arbejdstype til arbejdstype, og hvis man er en person der ikke sidder med lange koncentreret arbejdsgange, så føles telefonen formodentlig ikke så forstyrrende, men jeg må indrømme jeg også ser mange nystartede virksomheder hvor der bliver spildt ufattelige mængder tid på at tale i telefon (og så komme i gang igen bagefter), fordi det så er lidt en undskyldning for ikke at lave det man er i gang med eller fordi det bare er en vane at telefonen er vigtigst og har første prioritet. Især i enkeltmandsvirksomheder (har selv været en) er telefonen nogen gange så meget ens kontakt til omverden at man lynhurtig ender med at bruge en dag på at tale med alle der bare ringer og giver en lidt opmærksomhed, uanset om det så bare er en avis-abonnements-sælger :-)

Der er ikke noget forkert i det, men begynder man at lægge mærke til hvor meget arbejdstid man spilder om dagen på kontekstskift pga telefon-opkald fordi ham i den anden ende insisterer på at tale med dig "NU" i stedet for når du har tid (eller begge har tid, eller bare sende en e-mail eller bruge en anden asyncron kommunikationsform) , så begynder man hurtigt at blive pænt træt af telefonopkald fordi det betyder at man ikke når det man gerne vil. Det gælder ikke kun tele-sælgere :-)

Telefonsamtaler kan være vigtige og brugbare, men de fleste har efterhånden så dårlig telefon-disciplin at man kan blive forbløffet over hvor meget man kan få fra hånden de dage man glemmer telefonen derhjemme, eller hvis man prøver at slukke den en dag. :-)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)