Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Niche rejsebureau, opstartsproblematikker?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Har gået og leget med tanken om at starte et rejsebureau op, til et ganske snævert segment. Jeg har et fleksibelt arbejde på siden hvor jeg selv styrer hvor meget jeg ønsker at arbejde og har således tiden (og lysten) til at starte et projekt som dette op. 

 

Det er ikke et projekt der startes for "at score kassen" men skal mere ses som en interesse og en måde at få en masse erhvervserfaring med opstart af virksomhed så andre projekter senere hen måske bliver endnu lettere at tackle/starte op. 

 

Kan naturligvis ikke "afsløre" min niche, men har et andet allerede etableret produkt det sagtens kan sammenlignes med, og på den baggrund håber jeg på feedback herinde fra om hvilke typiske faldgrubber man skal være opmærksom på. 

 

Et rejsebureau der f.eks. sælger pakkerejser med fly/overnatning og arrangeret motorcykel tur rundt i USA med guide kunne være sammenligningsgrundlaget omend den niche jeg ønsker at ramme nok bliver væsentlig kortere ture ala 3-5 dage. 

I første omgang var planen at forsøge at arrangere en tur for f.eks. 10 mennesker til den givne by med den givne aktivitet, og så bygge på stille og roligt. 

 

Hvilke hurdler kender i til for rejsebranchen? Tænker f.eks. forsikringer i forbindelse med aflyste fly etc...

 

Alle tanker er velkomne omend min beskrivelse naturligvis er lidt vag - et andet sammenligningsgrundlag kunne være "fodboldrejser" - håber I kan se hvor jeg ca. står...

 

På forhånd tak!

 

Fra København
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jazz123. 

Nu er dette indlæg lidt gammelt, så ved ikke om det er ubrugeligt, men af egne erfaringer kan jeg da her nævne nogle "entry barriers": 

Rejsegarantifonden: Påkrævet hvis du vil sælge rejser i Danmark - ufravigeligt. Hvis du vil omsætte for mere end 250.000 kr på et år (mener jeg det er - og det vil du vil), SKAL der stilles en garanti på 300.000 kr i fastlåste kontanter (mere hvis du omsætter for over 5 mil/år), dit firma skal revideres af en registreret revisor og hvert kvartal skal der indberettes diverse nøgletal - hvis dit firmas økonomi ikke er sund er det hver måned. 

PBS/Nets: Hvis du vil modtage Dankort-betalinger skal du stille en garanti - formentlig 25.000 kr. 

Sælig momsordning: Fra 1. januar er der en særlig momsordning for rejsebureauer. Det er lidt kringlet, men tjek på SKATs hjemmeside. Det fungerer på en helt anden måde end for andre brancher. 

Rejsebureauer har desuden typisk en lav avance %. Jeg ved godt du skriver du ikke behøver tjene penge på det, men vær opmærksom på, at det kræver en del volumen blot at få dækket sine faster udgifter. 

Flybilletter: Hvis du vil sælge flybilletter (uden bare at købe som en privatkunde og sælge videre, hvilket sjældent er så smart), skal du enten være IATA-registreret eller have et samarbejde med et IATA-registreret rejsebureau som kan fungere som teknisk arrangør. Her vil jeg anbefale et samarbejde med Billetkontoret. At bliver registreret selv er meget dyrt og omfattende og kræver en hel uddannelse. 

En stor udfordring er at skabe troværdighed og tillid - dine kunder ligger mange penge hos dig og gør det ofte længe inden de skal ud og rejse, så det kræver at de stoler meget på dig. 

Jeg kunne nævne mange flere ting. Hvis du har lyst til en uforpligtende snak og få nogle gode råd (jeg skriver gerne under på en tavshedspligtserklæring) kan du bare skrive, så hjælper jeg gerne. Jeg har kontor centralt i KBH. 

Jeg håber ikke dette skræmmer dig væk - har man først styr på formalia kan man sagtens drive et rejsebureau og det er faktisk ikke så slemt. Jeg kastede mig selv ud i det og lærte tingene på den hårde måde, og det er bestemt ikke umuligt. 

Med venlig hilsen, 

Rasmus Christiansen 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)