Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De nye storkommuner gør det svært for iværksættere!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Iværksættere som ønsker at handle med det offentlige får det svært i fremtiden. Mange kommuner laver indkøbsaftaler med storleverandører for at opnå rabataftaler og forenkle indkøbsprocedurer i det offentlige. Aftalerne låser kommunerne fast på få, men store leverandører, som til gengæld opnår eksklusivitet på leverancer til det offentlige, mod at tilbyde rabatordninger. Målet er at det offentlige skal spare penge på indkøb til institutioner m.m.

I praksis betyder det, at børnehaver, skoler m.m. ikke selv kan bestemme, hvor de vil lægge deres indkøb. De skal følge retningslinier for indkøb, som er udstukket af kommunerne og bliver kontrolleret, hvis de lægger deres indkøb hos leverandører, som ikke har lavet indkøbsaftaler med kommunerne.

For den lille iværksætter kan det derfor blive meget svært og måske helt umuligt at komme ind som leverandør til det offentlige. Hvis man har et lille sortiment er man ikke interessant for de nye storkommuner, selvom man kan tilbyde sine produkter til konkurrencedygtige priser. Eksklusivaftaler med storleverandører gør det nemlig umuligt for institutioner at vælge en alternativ leverandør.

Før kommunalreformen var det nemmere som iværksætter at finde kunder blandt landets mange kommuner, men med de nye storkommuner bliver det svært at finde en kommune, som ikke har lavet indkøbsaftaler med storleverandørerne. Som iværksætter med ønske om at sælge til det offentlige vil man derfor i fremtiden støde hovedet mod muren med eksklusivaftaler.

Eksklusivaftaler skaber ikke fri konkurrence og kan meget nemt udvikle sig til monopollignende tilstande for de store leverandører til det offentlige. Spørgsmålet er, om dette er i tråd med regeringens ønske om flere iværksættere? Som iværksætter kan man så blive henvist som underleverandør til de leverandører, som har aftaler med det offentlige, men vi ved alle at flere led i leverancekæden skaber højere priser og så kan iværksætteren med de gode priser måske ikke være med længere.

I mit daglige salgsarbejde med opsøgende salg til institutioner støder jeg oftere og oftere på potentielle kunder, som ønsker at handle med os, men ikke må, fordi kommunen har lavet eksklusivaftale med en anden leverandører af sammenlignelige produkter. Dette til trods for at jeg kan tilbyde bedre produkter og måske endda bedre priser!!!

Fra Gjerlev
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 21:31
Hej Finn

jeg er helt enig i din betragtning, det er konkurenceforvridende, og dertil bundtåbeligt, det offentlige kommer på sigt af med flere penge, for dårligere og mindre interessante produkter.

når det så er sagt kan jeg se af din hjemmeside, at du som os kan knibe dig ind i en niche, hvor kunden ikke ummidelbart kan finde tilsvarende produkter hos, dica, leika, brio og kompan, som i øvrigt altid vinder indkøbsaftalerne. ikke nødvendigvis fordi de har de bedste produkter, men simpelthen fordi de er store nok til at have det apparat, der skal til for at vinde en indkøbsaftale.

vi har prøvet en enkelt gang i århus kommune, det lød tillokkende, og efter oplæget, mente vi at vi havde en chance.

det kostede mere end en hel pakke papir, en enorm tidsmæsig indsats og energi. men vi var ikke i nærheden af at have en chance.

vi arbejder af samme årsag på at gøre os mere bredskuldrede, og er gået med i netværk der gør at vi tilsammen måske på sigt kan komme i betragtning.

jeg er i øvrigt tidligere produktionshøjskolelærer og naturskoleleder. som offentligt ansat gennem en del år ved jeg også at når systemet med indkøbsaftalerne har kørt 8 - 10 år, så bliver det politisk uspiseligt og ændert, politik er jo lidt som tidevand, det skifter hele tiden. vi kan bare presse lidt på indrette os og så se tiden an. vi kan jo yde noget som de store ikke kan, nemlig fleksibilitet, personligt engagement og god kundeservice. så det går sku nok.

MBC
Tilmeldt 12. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:06
Nu skal jeg ikke kunne udtale mig om hvordan det er i det meste af landet, men Aalborg kommune har arbejdet ud fra disse aftaler i mange år. Jeg selv er ansat på samme matrikelnummer som indkøbsaftalefunktionen i Aalborg kommune.

Vi arbejder med to typer af aftaler. Der er obligatoriske, som institutioner, kontorer mv. skal følge, og så er der tilbudsaftaler.

Jeg er fuldstændig enig i at det for mange små iværksættere er svært at få foden indenfor, i hvert fald på de obligatoriske aftaler. Måske man kunne undersøge hos de forskellige kommuner hvilke muligheder der er for at få lavet en tibudsaftale. Det vil stadig betyde rabat til det offentlige, men, i mine øjne i hvert fald, tæller det altid lidt at få foden indenfor.

Som Mogens skriver "vi arbejder af samme årsag på at gøre os mere bredskuldrede, og er gået med i netværk der gør at vi tilsammen måske på sigt kan komme i betragtning." Synes det lyder til at være en meget positiv indgangsvinkel og håber det lykkes for jer.

Mvh Smatte

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:00
Hvis jeg skal se dette som skatteyder er jeg meget tilfreds med at det offentlige gør hvad de kan få at skaffe de bedste priser og aftaler hjem. Og når kommunerne bliver større er det da rigtigt nok, at de forsøger at indgå større aftaler og bedre rabatter. Det er også svært som lille iværksætter at komme ind hos mange andre store virksomheder - ikke bare store kommuner.

Dermed ikke være sagt at ekskulsivaftaler altid er godt, men det er bestemt heller ikke altid godt at overlade alt for meget indkøb til de lokale ledere. Jeg synes man har set alt for mange eksempler på, at de tages i røven af smarte sælgere.

Det offentliges indkøb hos private virksomheder, bør naturligvis gøres ligeså professionelt og rentabelt som når private virksomheder handler ind. Handel med det offentlige må ikke ende som en skjult erhvervsstøtte.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:49
Dato: 04-02-2007 01:00:10 Forfatter: Mikkel deMib

Det offentliges indkøb hos private virksomheder, bør naturligvis gøres ligeså professionelt og rentabelt som når private virksomheder handler ind. Handel med det offentlige må ikke ende som en skjult erhvervsstøtte.

Det bruger man faktisk med stor succes i USA, der skal det offentlige bruge et par % af deres indkøb hos iværksættere. Det giver god grobund for mange nye virksomhed hvoraf flere efter sigende er nogle af de største i USA i dag.

Men ellers er jeg enig i at der skal mere professionalisme i de offentlige indkøb.

Dbh Martin

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:54
Mikkel->

Set med meget snævre briller og et ufatteligt naivt samfundssyn, så kan jeg godt forstå at du som skatteyder er tilfreds med indkøbsaftalerne. Men når jeg tager brillerne af, så flyver der en masse argumenter ud af mit hovede, som ødelægger dette idylbillede...:

Jeg selv har været ansat i det offentlige (ja, det var et mareridt - det ser man først, når man er ud af det igen!) i daginstitution. Stedets kopimaskine drillede og lavede håbløse kopier. Jeg var "ansvarlig" for it-området på stedet, så jeg kontaktede kopimaskineservice. Efter at have kørt med dårlige kopier og dårlig service i nogle år, så spurgte jeg om ikke vi bare kunne smide l*rtet ud og købe en ny.. Jeg havde fundet en ganske udmærket en til noget, der lignede 40.000,- som jeg selv kunne sige god for.

MEN DET MÅ MAN ALTSÅ BARE IKKE, fik jeg at vide. Øhmm...?? Man må ikke købe en kopimaskine? Nej, for vi har indkøbsaftale med (indsæt firmanavn her) og det skal foregå på leasing med servicekontrakt.

Okay, så... Vi skal altså betale kr. 2880,- om måneden PLUS kr. 2,- pr. farvekopi og kr. 0,30 pr. sort/hvid kopi for en maskine, hvor toneren klumper sig sammen og papiret jammer og netværksinterfacet resetter tre-fire gange om dagen med tabte printjobs og flere halve timers arbejde til følge?

Jeg satte mig ned og regnede lidt... Vi havde haft maskinen i 3 år, så vi havde vel efterhånden betalt over kr. 100.000,- for den. Der har været 100 teknikerbesøg... Sådan nogle koster vel normalt et par tusinde pr. stk, så de er i hvert fald tjent hjem med denne eksklusive aftale... Men 100 servicekald på en kopimaskine på 3 år.. Det er rigtig meget... Og med mit kendskab til kvalitet samt 2 års reklamationsret, så kunne vi da i hvert fald nok køre uden servicekald med en selvkøbt kopimaskine i 2 år til kr. 40.000,-

Resultatet blev, at vi skulle starte en ny leasing på en ny maskine (samme leverandør), men grundet diverse, så blev leasingen dyrere og maskinen dårligere.

Ovenstående er blot 1 enkelt eksempel på hvor stift det er at arbejde med eksklusivaftaler.

Hvis der endelig skal være eksklusivaftaler i det offentlige, så mener jeg, at de bør revideres hvert halve år for at tjekke service, produktkvalitet og priser. Kommuner tænker ikke på kvalitet og service.. De fokuserer på, at de skal bruge et produkt (her: en kopimaskine, uanset mærke kvalitet og andre specifikationer) og en god pris. De er ligeglade med hvilken trådløse router de køber til IT-afdelingen, bare den står i kategorien "Trådløse routere" og de kan hente en god pris på den. Det er meget snævertsynet. Og det skal nok kun blive værre med de nye kommuner.

Vi havde også et andet problem: Vi skulle bruge en printer, der kunne printe i fotokvalitet til en god pris. En simpel inkjet med forbrugsvarer som ikke kostede en bondegård, og med en hastighed der var god nok til at vi kunne printe 300 billeder ud over et par dage uden at føle at vi skulle overvåge printeren. Jeg fandt en Canon PIXMA og foreslog at vi købte den. Den kostede kr. 1200,00. MEN: Vi havde indkøbsaftale med Dell. De havde bare ikke en printer, der levede op til vores krav, så det kunne ikke lade sig gøre for os at købe den printer, som vi skulle bruge!

Eksklusivaftaler begrænser altså også det produktsortiment som du kan vælge imellem. Der er simpelthen ting, som du ikke kan købe.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Skrevet kl. 09:58
Tak for jeres svar.

Dejligt at se, at der er nogen, som har lyst til at byde ind på dette emne. Jeg er enig med Mogens i at vi befinder os i en niche, hvor vi kan tilbyde noget anderledes end de store. Her tænker jeg specielt på vores telte, men når det kommer til meget af vores tilbehør som båludstyr m.m., så løber vi tit ind i aftaler, som gør at institutionen ikke kan handle med os. 

Mikkels indlæg set fra en vinkel som skatteyder er jeg helt enig i. Selvfølgelig skal der også spares i det offentlige og smarte sælgere har mange gange haft alt for frit spil hos ledere i institutioner, som ikke har kunnet gennemskue dem. Spørgsmålet er bare, hvor meget der nu også spares på disse aftaler. Jeg vikariere med mellemrum på en skole som ofte kan finde produkter billigere eller bedre hos andre leverandører end hos dem som kommunen har lavet sammarbejde med. Samtidig får jeg at vide, at kommunen har ansat to personer til at sidde og kontrollere at institutionerne ikke køber hos andre. Er der så i den sidste ende sparet noget? Jeg ved det ikke, men man må da håbe deres løn rigeligt kan betales af de rabatter som indgås med de store leverandører.

Som Mogens skriver; Det går sku nok, og selvfølgelig skal det nok gå. Vi små iværksættere lærer at sno os, men nogen gange, bliver man sku lidt frustreret over de tåbeligheder, man møder på sin vej.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:17
> kan jeg godt forstå at du som skatteyder er tilfreds med indkøbsaftalerne.

Prøv LIGE en gang at læse hvad det er jeg skriver EN gang til! Jeg skriver jo NETOP at eksklusivaftalerne ikke nødvendighvis er den bedste løsning, men at det under alle omstændigheder må kræves at dem der køber ind på vegne af det offentlige gør det professionelt. Og helt ærligt, jeg tror ikke på at det offentlige, over en bred kam, får gennemført flere bedre indkøb ved at overlade det til mellemlederne ude i de enkelte offentlige institutioner. Tværtimod. Jeg synes som sagt at vi har set alt for mange grimme eksempler på, at netop de lokale mellemledere bliver taget i røven af smarte sælgere. Jeg er langt mere tryg ved at indkøbsfunktionerne placeres hos nogle få af kommunens folk, som så tilgengæld bliver rigtig dygtige til netop det. De lokale mellemledere skal hellere fokusere på at lede institutionerne bedst muligt, istedet for at spilede deres tid på alverdens sælgere.

Martin, med EU og det indre marked er jeg ikke sikker på, at det ville være lovligt at kræve, at det offentlige skal indkøbe en vis del hos f.eks. danske iværksættere. Så i fald man skulle kræve at en vis procentdel af det offentliges indkøb blev lagt hos iværksættere, ville det være hos ALLE iværksættere i Europa. Ellers tror jeg det strider mod de regler om statsstøtte som vi jo er røget i nogle gange før :)

Jeg synes godt man kan have, og det har man jo også, nogle overordede retningslinier for hvordan det offentlige køber ind - etiske regler, målsætninger og sådan, men de må bare ikke blive for firkantet. For med alt for firkantede regler ender man hurtigt med nogle virkelige diúmme dispositioner - f.eks. sidst på året, hvor man i panik bliver nødt til at lave nogle køb, man ellers ikke ville lave, bare fordi man SKAL overholde en eller anden "kvote".

Men uanset det, må og skal indkøb det offentlige laver gøres så profesionelt som muligt, og det sker altså bare ikke ved at overlade det til tilfældige mellemledere, som ingen professionel erfaring i indkøb har.
Fra Gjerlev
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:17
smarte sælgere som har naret uvidende lokale offentlige indkøbere, har gjort ubodelig skade. det samme gør indkøbsaftalerne, i princippet foregår det ved at der prissættes en række produkter, ud fra en stram konkurencemæsig betragtning. vinder man her vinder man det hele. de resterende produkter kan så prissættes så man tjener ind på gyngerne, hvad man mister på karusellen. priserne kan reguleres efter indgået indkøbsaftale, hvorfor det er nødvendigt at råde over jurister der kan pille aftalen fra hinanden igen, når den førswt er indgået.

når man som sælger, med fast fireårig kontrakt, er sikret mod at der kommer andre forstyrrende konkurenter på banen, jamen så kan man jo smide sig på divanen, og holde en favorabel hyre, uden at det går ud over formiddagskaffen.

det animerer ikke til at anstrenge sig for at finde ud af hvilket produkt, kunden har behov for, hvordan man laver den bedste løsning i forhold til de penge der er til rådighed, eller hvordan man evt. hjælper kunden med at få opfyldt de specielle ønsker, der skal få en hverdag til at fungere.

jeg har prøvet som offentlig ansat og som kunde i det lokale byggemarked, at blive henvist til at vente ved kassen, under henvisning til at jeg jo var ansat ved kommunen og at vi fik rabat (10%) alle andre kunder kunne naturligvis få større rabat, eller handle sig til bedre priser. dertil kunne man forvente en vis forståelse for at man var i gang med et stykke arbejde der skulle gøres ordentligt og effektivt.

det medførte en afpasset heftig reaktion, fra min side, der mundede ud i at aftalen blev anuleret og det blev tilladt at handle der hvor priserne stod bedst i forhold til den vare der var behov for.

jeg er bevidst om at det ikke er alle lokale ledere der har den indstilling, eller kan trumfe den igennem, og at de derfor har behov for hjælp.

jeg er absolut enig i at offentlige indkøb skal foretages professionelt og godt. jeg ved også at indkøbsaftaler virker direkte modsat.

hvis/ når jeg kan komme med forslag til offentlige indkøbsprocedurer, foreslår jeg en ordning hvor afdækning af kundens specifikke behov afdækkes mellem sælger og den der skal bruge varen. aftalen (over et bestemt minimumsbeløb) gives videre til den kommunale indkøber, der tjekker om der er hold i prissætningen.

ikke allene giver det det rigtige produkt til den rigtige pris, det giver også god plads til dygtige iværksættere og det holder de store og veletablerede virksomheder vågne, så noget af den træghed der er i det offentlige system, og i deres møde med resten af verden, undgås. så kan vi såmænd sagtens fastholde skaten og udbygge detn offentlige service på en gang.

MBC
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Skrevet kl. 20:30
Hej Mogens

Det ser jo spændende ud med jeres firma. Jeg kan se, at vi ikke bor så langt fra hinanden :)

Jeg er helt enig i dine betragtninger. 4-årige kontrakter er simpelthen for lang tid. Det "freder" leverandøren som så kan sende sine sælgere rundt til institutionerne og skubbe varer over disken i fred og ro.

For nogle år tilbage arbejdede jeg som indkøber i en af danmarks største radio/TV kæder. Her lavede man også centrale indkøbsaftaler for at sikre at bestyrerne ude i butikkerne ikke købte ind fra højre og venstre, men vi kunne da aldrig drømme om at lave en 4-årig eksklusivaftale med en leverandør. Leverandører skal holdes til ilden og det gør man bestemt ikke, hvis de ved, at de har fred for konkurrenterne.

Martins indlæg med henvisning til, hvordan det offentlige i USA skal bruge en hvis %-del til indkøb hos iværksættere, syntes jeg lyder som en interessant vinkel.

Hilsen

Finn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)