Godaften Aminoer. Jeg sidder her med en spotopgave, som omhandler kapitaloverførsler fra udlandet. Opgaven omhandler følgende situationer: - En person har gennem en livslang(30 årig periode), og ikke-regelmæssig periode, overført penge fra Danmark til Libanon, hvor han har brugt pengene til køb af forskellige grunde(der er efterfølgende også blevet bygget på nogle af disse), sommerhuse og ejerlejligheder. Dette har kunne lade sig gøre, da grundende i Syrien, ifølge opgaven, har været enormt billige i forhold til lignende danske grunde. Grundende har samlet kostet 500.000 kr., og er nu 10 mio. kr. værd. Investeringerne er iøvrigt ikke foretaget i et forretningsøjemed, men derimod for, at personen og dennes Syriske familie kunne benytte sig af ejendommene (grundende skulle bebygges, men dette er ikke sket pga. manglende kapital) Nu har personen så i sinde, at få hevet pengene hjem til Danmark, da han vil købe fast ejendom i stedet, da familien ikke længere benytter ejendommene, hvorfor han hellere vil købe noget som han selv og livsarvinger kan benytte sig af i dagligdagen. Er der muligt for personen, at hente pengene til Danmark? Hvordan skal situationen afgøres, hvis han ikke havde haft ejendommene, men i stedet blot lånte 10 mio. kr., fra velhavende familiemedlemmer uden rente? Skal han betale noget til den danske stat for det? Jeg har siddet med opgaven i et par timer, og er desværre ikke blevet klogere, men nu er jeg så opsat på at finde svaret, og derfor tyer jeg til disse ekstremer :) På forhånd tak for hjælpen. |
Mousta:Hvordan skal situationen afgøres, hvis han ikke havde haft ejendommene, men i stedet blot lånte 10 mio. kr., fra velhavende familiemedlemmer uden rente? Skal han betale noget til den danske stat for det?
Jeg har stillede et lignende spørgsmål tidligere og så vidt jeg forstod, så skulle man betale 4% per anno til staten indtil beløbet er betalt.