Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af lejlighed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Jul 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer

Jeg står og skal leje min lejlighed i ballerup ud til en enlig mor på 21.

Det er første gang, jeg prøver at leje ud, og ville i den sammenhæng hører om i havde noget gode råd? Forslag til hvad jeg skal huske at få med i kontrakten, så jeg ikke så med skæget i postkassen lige pludselig.

Og er der en som kender et sted hvor jeg kan finde en god standart kontrakt?

På forhånd tak :)

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 09:01

Den lokale boghandler har ofte opdaterede lejekontrakter liggende som blot skal udfyldes med navn etc. Husk ikke at tage for meget i leje så du havner i huslejenævnet.

mvh

kjeppe

Tilmeldt 5. Jul 10
Skrevet kl. 09:24

Hvordan ved jeg hvad der er for meget?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 09:44

Vi har været i gang med en sag mod vores tidligere udlejer, da vi betalte alt, alt for meget. I den forbindelse stødte på en grundregel, der siger, at man skal betale 500 kroner pr. m2, hvis lejligheden er i dårlig stand og 900 kroner, hvis den er i perfekt stand, så det er nok derimellem, du skal finde en passende leje.

dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Tilmeldt 5. Jul 10
Skrevet kl. 10:11

Lejligheden er kun 3 år gammel, så tror den går under "perfekt" stand. Og så er den 62m2 så 6500kr burde være meget fair?

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:13

Hej.

Der er lige nogle ting du må svare på for at jeg kan give dig de rette råd.

Er der tale om en ejerlejlighed som du er ejer af?

Vil du fremleje den i en kortere periode eller er der tale om et længerevarende lejeforhold?

Eller

Er det en lejelejlighed som du vil fremleje for en kortere periode?

Og 

endelig lad være med at købe en lejekontrakt hos boghandleren, der kan være tale om en ældre udgave og i såfald vil den være ugyldig.

Kun den nyeste udgave af en lejkontrakt er gyldig, derfor kontakt det lokale huslejenævn og få en standard kontrakt herfra.

Hvis du lige svarer på ovennævnte kan jeg give dig en række praktiske råd.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 5. Jul 10
Skrevet kl. 10:18

Det er en ejerlejlighed som jeg selv ejer, og i første omgang skal jeg leje den ud i et år. I håb om at kunne sælge den til den tid.

Huslejenævn, hvordan finder jeg sådan et? Bor i ballerup.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:38

Du kan bare google lejekontrakt så finder du disse:

www.holtehus.dk/Lejekontrakt.PDF

www.orenaes.dk/.../Microsoft%20Word%20-%20standardA8.pdf

Husk at skriv det er tidsbegrænset udlejning på 2 år.

Det er standart kontrakter for beboelse men du skal have styr på jeres varmeregnskab med hvornår det starter og slutter og så skal du huske at tilføje og fortælle lejer at de skal oprettes som forbruger hos el selskabet så regningen bliver sendt til lejer i lejers navn.(meget vigtigt)

Huslejen på mellem 500 og 900 pr/m2 kan du ikke regne med der er mange tilfælde hvor den er meget højere. bare søg på lejeboliger og samlign husleje med m2 så kan du godt finde 1200-1300 pr m2 der er også flere afgørelser hvor der er godkendt de priser.

Der er meget forskel på priserne med hensyn til beliggenhed og stand. Der er ikke samme m2 priser i alle landsdele.

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:56

Hej.

Det finder du her:

Sekretariat og nævn
Nyropsgade 1
Postboks 493
1506 København V
Telefon: 3366 6200
Fax: 3366 7175
Mail: husleje@okf.kk.dk   Ekspeditionstid:

mandag - fredag kl. 10-14

Vær opmærksom på at salg er ikke en gyldig opsigelsesgrund.

Derfor er det vigtigt at du laver en tidsbestemt lejeaftale, dvs. at der allerede ved lejeaftalens indgåelse er aftalt et fraflytnings tidspunkt. og det er vigtigt at dette overholdes i modsat fald overgår lejeforholdet på alm. lejeretslige vilkår og det vil sige at du ikke kan opsige hende på grund af evt. salg.

Vær opmærksom på at lejelovgivningen beskytter lejeren, så når der er tale om en enlig mår med børn, og hvis hun ikke kan finde en anden passende bolig kan du risikere at du ikke kan sætte hende ud af lejligheden ved lejeaftalens ophør. 

Jeg ville i dit sted tage en snak med huslejenævnet inden jeg indgår en sådan aftale, de vil kunne vejlede dig så du kan få en holdbar lejekontrakt.

Du skal være opmærksom på at såfremt du ønsker at lejeren skal påtage sig vedligeholdelse af dele af lejligheden f.eks. køkken og gulve, skal det nøje specificeres i lejekontrakten. Det er ikke tilstrækkeligt at skrive lejeren har vedligeholdelsen af køkken. Det skal specificeres med bordplader, komfur, køleskab osv.

Med hensyn til lejefastsættelsen er der tale om det lejedes værdi, dvs. at den leje du lovligt kan tage skal svare til lejen af en tilsvarende lejlighed i en udlejningsejendom med minimum 7 beboelseslejligheder, hvor lejligheden har samme beliggenhed, er af samme art og størrelse, med samme kvalitet og vedligeholdelses stand.

idet du bor i en reguleret kommune hvor boligreguleringsloven er gældende, men din lejlighed hører under reglen for småhuse, idet du kun har 1 lejlighed og for småhuse gælder reglen om det lejedes værdi.

Mens i de store ejendomme med over 7 beboelseslejligheder gælder den omkostningsbestemte leje.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 5. Jul 10
Skrevet kl. 14:07

Jeg har lige fundet ud af at kun betaler 3350,- om måneden på min lejlighed med mit f1 lån.. Kan jeg så godt tage 6500kr for den?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)