Hej, I snart 3 år, har jeg arbejdet i en virksomhed og er glad for mit arbejde men jeg har i lang tid ønsket, at prøve, at blive selvstændig. At blive selvstændig i disse tider, kan vel være lidt af en gambling, især når man har en god fast indkomst, så er det lidt svært, at springe ud i det. Til daglig arbejder jeg inden for IT-branchen og det er også det, jeg ønsker, at beskæftige mig med som selvstændig. Jeg har besluttet, at jeg ikke vil sige mit job op lige nu men jeg har planer om, at tage ét projekt af gangen fra nogle potentielle kunder og fuldføre det i min fritid og ”ferie”. Hvis det går godt og jeg får sat flere projekter i gang, kan man jo altid sige sit job op. Jeg regner med, at der må være andre der ude, som arbejder på samme måde og måske kan give mig lidt mere viden eller links til bl.a. disse punkter: 1) Hvordan er skattereglerne når man er selvstændig samt har et job ved siden af i en anden virksomhed? 2) Jeg er medlem af HK – kan jeg fortsætte med det, når jeg også er selvstændig? 3) Laver i jeres regnskab selv eller skal man bruge en revisor til det? På forhånd tak for hjælpen! |
1. Du udfylder en udvidet selvangivelse hvor du i firmaet får fradrag for de udgifter der er nødvendige for at få indtægten. Du beskattes af overskuddet med din trækprocent. Din lønmodtagerindtægt beskattes som hidtil.
1.b Ønsker du at lade pengene stå i firmaet, kan du få en foreløbelig mindre beskatning.
2. Du skal forblive medlem af en A-kasse. Der er visse regler for modtagelse af dagpenge når man har firma ved siden af, men de handler alene om at være til rådighed for arbejdsmarkedet, - ikke om indtægten.
3. Der er ikke revisorpligt for små firmaer, men det kan være en god idé at få lidt rådgivning i den konkrete situation. Som udgangspunkt er det i startfasen vigtigt ikke at fortabe retten til dagpenge i lønmodtagerjobbet.
Generelt er A-kasse systemet nemlig ikke særlig egnet til den form for virksomhedsopstart, men hvis blot man på forhånd kender reglerne er det muligt at tage sine forholdsregler, hvis det ulykkelige skulle ske at man ufrivilligt mister sin lønindtægt.
Når/hvis man udfaser sit lønmodtagerjob skal lønsedlerne afløses af firmaregnskaber når man skal have kreditter eller indtægtsbestemte ydelser. Her kan det være en god ting rent praktisk at have et regnskab fra en revisor.
Michael