Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 jobs på samme tid - er det muligt og hvordan er skattereglerne?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I snart 3 år, har jeg arbejdet i en virksomhed og er glad for mit arbejde men jeg har i lang tid ønsket, at prøve, at blive selvstændig. At blive selvstændig i disse tider, kan vel være lidt af en gambling, især når man har en god fast indkomst, så er det lidt svært, at springe ud i det. Til daglig arbejder jeg inden for IT-branchen og det er også det, jeg ønsker, at beskæftige mig med som selvstændig.

Jeg har besluttet, at jeg ikke vil sige mit job op lige nu men jeg har planer om, at tage ét projekt af gangen fra nogle potentielle kunder og fuldføre det i min fritid og ”ferie”. Hvis det går godt og jeg får sat flere projekter i gang, kan man jo altid sige sit job op.

Jeg regner med, at der må være andre der ude, som arbejder på samme måde og måske kan give mig lidt mere viden eller links til bl.a. disse punkter:

1)  Hvordan er skattereglerne når man er selvstændig samt har et job ved siden af i en anden virksomhed?

2) Jeg er medlem af HK – kan jeg fortsætte med det, når jeg også er selvstændig?

3) Laver i jeres regnskab selv eller skal man bruge en revisor til det?

På forhånd tak for hjælpen!

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1. Du udfylder en udvidet selvangivelse hvor du i firmaet får fradrag for de udgifter der er nødvendige for at få indtægten. Du beskattes af overskuddet med din trækprocent. Din lønmodtagerindtægt beskattes som hidtil.

1.b Ønsker du at lade pengene stå i firmaet, kan du få en foreløbelig mindre beskatning.

2. Du skal forblive medlem af en A-kasse. Der er visse regler for modtagelse af dagpenge når man har firma ved siden af, men de handler alene om at være til rådighed for arbejdsmarkedet, - ikke om indtægten.

3. Der er ikke revisorpligt for små firmaer, men det kan være en god idé at få lidt rådgivning i den konkrete situation. Som udgangspunkt er det i startfasen vigtigt ikke at fortabe retten til dagpenge i lønmodtagerjobbet.

Generelt er A-kasse systemet nemlig ikke særlig egnet til den form for virksomhedsopstart, men hvis blot man på forhånd kender reglerne er det muligt at tage sine forholdsregler, hvis det ulykkelige skulle ske at man ufrivilligt mister sin lønindtægt.

Når/hvis man udfaser sit lønmodtagerjob skal lønsedlerne afløses af firmaregnskaber når man skal have kreditter eller indtægtsbestemte ydelser. Her kan det være en god ting rent praktisk at have et regnskab fra en revisor.

Michael

Fra København
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:31

Orlov er også en mulighed for at teste tingene af. Så er der lidt sikkerhed i baglommen.

Fra Vejen
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  Medarbejderferie Skrevet kl. 23:29

Hej

Det er helt klart muligt og kan være en god måde at starte som selvstændig. Jeg vil dog foreslå at du er opmærksom på følgende:

1. Fortæl din nuværende arbejdsgiver om dine planer og få en accept inden du går igang så der ikke bliver misforståelser efterfølgende. Det kan være en fordel at få accepten på skrift.

2. Sørg for at du har tænkt over hvor meget tid du vil bruge på din nye forretning og om der er plads til det samtidig med dit nuværende job.

3. Find en god rådgiver eller mentor som kan hjælpe dig igang. Det kan være givet rigtig godt ud både tidsmæssigt og økonomisk.

Held og lykke med projektet. Jeg glæder mig til at høre mere om din nye virksomhed.

Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 23:34

Hejsa

At dobbeltjobbe kan være en fornuftig beslutning og en god start ind i de selvstændiges verden! Men erkend samtidig at det kræver ekstra ressourcer, masser af energi og en god portion tålmodighed. Der skal arbejdes igennem på begge fronter.

Men det kan være en god måde at få løbet din virksomhed i gang på. Hvis du er villig til i en periode at bruge en hulens masse tid. Har du familie, så husk at tage en snak med dem, om de er villige til at være med på din idé inden du sætter i værk...

God vind - kh Trine

Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:49

Tak for alle de gode svar og er der andre med nogle gode råd så skriv endelig. :)

@Michael: Jeg ønsker helt klart at forblive medlem af en A-kasse men kender du en A-kasse, som har medlemmer der både er lønmodtager samt selvstændige?

Ang. beskatningen – virkelig brugbart info du kom med. Det var lige det jeg havde behov for at vide. :)

@Bert Larsen: Ang. at fortælle min arbejdsgiver og få et accept – er det virkelig nødvendigt, at inddrage dem? Så længe jeg passer mit job kommer det vel ikke dem ved eller hva?

Ved at fortælle dem om, at jeg ønsker at drive et selvstændigt erhverv ved siden af, kan jo give bagslag og opfattes negativt af min arbejdsgiver, og så kan det jo være, at de går i gang med at søge en ny medarbejder og evt. fyre mig?

@Trine Lønfeldt: Er single og ingen børn, så har masser af pusterum pt. – men det er et rigtig godt råd til dem med familie – en vigtig faktor at tænke på. ;)  

Derudover som jeg har nævnt tidligere, så vil jeg starte med at tage et projekt af gangen, så jeg ikke kommer til at overbelaste mig selv psykisk. Så længe jeg har min lønmodtager job, så har jeg vel heller ikke brug for at satse hele butikken den første års tid. :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)