Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat og moms - enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og vil lade mig multimediebeskatte af de multimedier, jeg har indkøbt/forbrugt i løbet af året.

Hvordan forholder jeg mig til momsen? Såvidt jeg har forstået, så kan jeg fratrække det fulde beløb EKSKL. moms - mens jeg ikke kan fradrage det fulde momsbeløb, men kun den del, der vedrører mit erhvervsmæssige brug af multimedierne  (PC, internet, telefoni m.m.). Betyder det så konkret, at hvis jeg vurderer, at jeg bruger mine multimedier 60% erhvervsmæssigt, så skal jeg operere med en momssats på 25 % * 60/100 = 15 % på disse køb?

Mvh. Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:20

Hej.

Yes forholdsmæssigt moms.

3000 kr. som indtægt ingen moms MM-beskatning.

MvH

Peter

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 22:33

Efter at have tænkt lidt mere over det, kan jeg indse, at det måske ikke er løsningen blot at anvende en forholdsmæssig momssats (på eksempelvis 15 %). Jeg har betalt hele beløbet (inkl. 25 % moms) med mit firma's dankort, og reelt skulle jeg vel betale forskellen mellem den samlede moms (25 %) og den fradragsberettigede del af momsen (15 %) privat - eller hvad?

Eller vil det være korrekt at gøre følgende:

1. Jeg bogfører beløbet for multimediet (eks. en PC) ekskl. moms under "Småanskaffelser" og anfører en momskode på 15 % - og modkonterer på "Bank".

2. Jeg bogfører 10 % af momsbeløbet under "Ikke fradragsberettigede udgifter" under Egenkapital på balancen - og modkonterer på "Bank".

Jeg anvender SummaSummarum - og standard kontoplanen (derfra kontonavnene ovenfor).

Så vil firmaet jo fortsat have betalt det fulde momsbeløb, men jeg fradrager kun de 15 % - men firmaet skal vel ikke betale de 10 %?

Mvh. Kim

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 23:23

Er der nogen, der har en kommentar til dette? Er det korrekt?

Mvh. Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30

Hej.

Det er rimelig snørklet, som du vil gøre det.

Bogfør det hele på de respektive konto.

Herefter krediterer du privat andel inkl. moms(momsen bliver så automatisk modregnet

indgående moms)til din mellemregning under egenkapitalen.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Peter - Revisor:

Herefter krediterer du privat andel inkl. moms(momsen bliver så automatisk modregnet på indgående moms)til din mellemregning under egenkapitalen

Er det ikke kun momsen vedrørende den private andel, som skal konteres, og så i øvrigt således:

- Kredit momsbeløbet på købsmoms
- Debet momsbeløbet på omkostningskontoen.

Hvis han bogfører hele beløbet (inkl. moms) så nedsætter han jo driftsomkostningen med den private del - hvilket han jo ikke skal, når han betaler multimedieskat

Derudover, skal momsen vel heller ikke over på egenkapitalen, da denne jo skattemæssigt skal fradrages, stadig fordi der betales multimedieskat.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43

Hej Lars.

Jo..det er også det jeg mener. Dog er der ikke fradrag for moms på den private del.

Så kredit momsbeløb

Debet mellemregning/og ikke omkostningskonto...idet ej fradrag.

Er nok lige så snørklet forklaret fra min side.

For at skære det ud i pap.

Debet fuld udgift(minus moms)Drift

Kredit bank/kasse eller andet(brutto)

Kredit privat udgift(minus moms)Drift

Debet mellemregning(brutto)

MvH

Peter

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 08:29

Hej Peter,

Lige et uddybende spørgsmål: Hvis jeg som du skriver krediterer privat udgift (minus moms) på Drift, så får jeg jo ikke det fulde fradrag i firmaet, som jeg vel er berettiget til (i kraft af, at jeg betaler multimedieskat), eller hvad...?

Min forståelse omkring multimedieskatten er følgende: Hvis jeg betaler multimedieskat, kan jeg fradrage det fulde beløb (ekskl. moms) mens det kun er den erhvervsmæssige andel af momsbeløbet, som kan fradrages.

Mvh. Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40

Hej Kim.

Yes...korrekt....det er mig der vrøvler. Sorry!

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:42

Et taleksempel er nok lettere

Du køber multimedier for 4.000 kr. + moms 1.000 kr. Du skønner, at dit momsfradrag er 60%.

Det vil sige at du kan fradrage 600 kr. som købsmoms og 4.400 kr. i dit driftsregnskab.

Det nemmeste (det gør min makker i min virksomhed i hvert fald) er, at bogføre hele udgiften inkl. moms som en driftsomkostning (altså uden momsafløftning). Herefter krediterer han omkostningskontoen med momsen (600 kr. i eksemplet) og debiterer købsmomsen.

Sagt med lidt andre ord: Når du betaler multimedieskat har du skattemæssigt fradrag for den moms, du ikke kan fratrække som købsmoms.

Vh
Lars

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)