Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremlejet lejlighed sat til salg - besøg af ejendomsmægler

Side 8 ud af 8 (78 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Mads:

Lundsby:

Derimod er der grænser for hvor høje renter man må tage på lån og priserne telefonselskaberne imellem er også reguleret.

Renter på lån? Det troede jeg at nogle partier gerne ville, men at de ikke er kommet igennem med. Har du et link til at der er grænser for hvor store renter man må tage?

Jeg vil tro det er "lov om forsinket betaling", i daglig tale renteloven han tænker på.

Den finder du her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408

Det er §5 der er relevant i denne sammenhæng.

Nope, det er åger paragrafen §282 jeg tænkte på. Wikipedia har meget mere om problematikken 

http://da.wikipedia.org/wiki/Åger 

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 12:34

Lundsby:

Anders Christensen:

Mads:

Lundsby:

Derimod er der grænser for hvor høje renter man må tage på lån og priserne telefonselskaberne imellem er også reguleret.

Renter på lån? Det troede jeg at nogle partier gerne ville, men at de ikke er kommet igennem med. Har du et link til at der er grænser for hvor store renter man må tage?

Jeg vil tro det er "lov om forsinket betaling", i daglig tale renteloven han tænker på.

Den finder du her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408

Det er §5 der er relevant i denne sammenhæng.

Nope, det er åger paragrafen §282 jeg tænkte på. Wikipedia har meget mere om problematikken 

http://da.wikipedia.org/wiki/Åger 

Så virker den lov da ikke, når man med SMS-lån kan betale op til 2000% i rente:

http://www.jv.dk/artikel/824116:Soenderborg--Snart-slut-med-de-vilde-aagerrenter--Se-hvor-hoej-renten-maa-vaere

Og det virker da ikke som om de gør noget ulovligt, ved at tage 2000% i rente...

Såvidt jeg kan se i begge links, er der ikke et decideret loft over hvor meget man må tage i rente, og linket til retsinformation, går også primært på hvornår man må lægge renter på, og hvor meget man må tage i gebyr. Det er der til gengæld præcise retningslinier for.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:55
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej igen,

Der er kommet lidt nyt i sagen.

Først og fremmest har jeg med udlejer aftalt at hun selvfølgelig er velkommen til at holde møde med sin ejendomsmægler i lejligheden*, det bliver dog først den 11.01.11** hvilket hun har godkendt. Jeg vil desuden være tilstede og der må ikke fotograferes i lejligheden.
Det er så meget fint. 

Jeg skrev også i mailen, at mødet kun var mellem hende og ejendomsmægler.

Nu har jeg så modtaget flg. mail fra hende:

"Til din orientering har jeg, i forbindelse med at din lejeaftale ophører, ret til at vise lejeligheden frem til en ny potentiel lejer eller ejer. Du har ingen ret til at stille krav om, at en ny potentiel ejer eller lejer, ikke må være i lejligheden i forbindelse med besigtigelse af denne. Hvis du modsætter dig min ret til adgang til lejligheden, for at få denne udlejet eller solgt, med effekt i umiddelbar forlængelse af ophøret af din lejeaftale, vil jeg jf. lejelovens § 93 hæve din lejeaftale. Hvis du vælger at begrænse min adgang til lejligheden i forbindelse med leje eller salg af denne og dette ender med at have en negativ økonomisk konsekvens for mig, (f.eks. en tabt lejeindtægt) vil jeg ikke tøve med at rejse et erstatningskrav imod dig jf. lejelovens § 95." 

Hvilket beviser lidt hvorfor jeg ikke er helt tryg ved hende, da ovenstående mail er et ganske fint bevis på hvordan hendes samtaler har været, mens jeg har prøvet at få et normalt forhold (vi har bl.a. udskiftet en slidt vandhane på egen regning = 800 kr.)

*) Det har hele tiden været min tanke, at give lov til at hun måtte holde mødet i lejligheden, da det jo også gavner mig når vi skal fraflytte den (ifht. at hun måske ikke har så stor interesse i at gøre en sag ud af det mht. depositum og stand). Jeg har bare været betænkelig med den korte frist

**) Vi er ikke hjemme på den oprindelige dag

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 13:24

MiniatureZeus:

Hvilket beviser lidt hvorfor jeg ikke er helt tryg ved hende, da ovenstående mail er et ganske fint bevis på hvordan hendes samtaler har været, mens jeg har prøvet at få et normalt forhold (vi har bl.a. udskiftet en slidt vandhane på egen regning = 800 kr.)

Hun er jo nok heller ikke helt tryg ved dig - når du løber fra en skriftlig aftale. Derfor bliver hun jo nødt til at gøre ALT efter reglerne, alt skal være formelt og ikke på nogen måde fleksibelt.

Når du kører hårdt efter reglerne, så gør hun jo også. Det kan man vel ikke forvente andet.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 15:27

Lundsby:

Jeg må indrømme at jeg synes at artiklen er stærkt fordummende og egentligt dårlig journalistik. Fordi den slet ikke nævner forhåndsgodkendelse af husleje, hvornår de er mulige og umulige. I stedet refererer den en kommunal-ansats ytring om at de ikke kan gives over telefonen.

I bedste fald er det dårligt journalistisk håndværk, i værste er den en bevidst undladelse, fordi der hvis man kan få en forhåndsgodkendelse, ikke er nogen historie. Og der skal jo afleveres noget op til deadline.

Det er mærkeligt at nogle politikere vil have indført, hvad du mener allerede eksisterer:

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/09/01/141633.htm

Jeg tror at du tænker på en forhåndsgodkendelse ved en huslejestigning, på grund af modernisering i ejendommen. Der kan man få en forhåndsgodkendelse, men jeg tror ikke man kan inden man lejer ud. Ellers vil jeg da gerne se det i et link. I det her link, er det ihvertfald udelukkende forhåndsgodkendelse ved modernisering og forbedringer, der bliver skrevet om:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:38

Hej Mads

Det kan faktisk godt være, at det kun er ved modanisering at man kan få en forhåndsgodkendelse.

Så er man tilbage til der hvor man skal finde ligende reference-lejemål. Men det burde heller ikke være uoverkommeligt.

Jeg har en ekspert i lejeret i familien, så jeg vil da lige høre hvordan det forholder sig. 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 13:51

Hej Mads.

Forhåndsgodkendelse bruges kun ved modernisering.

Du skal brug lejelovens regler om det lejedes værdi.

dvs. finde en sammenlignelig lejlighed i en stor ejendom (ejendom med mindst 7 rene beboelses lejemål) hvor lejligheden har samme beliggenhed, af samme art, størrelse, kvalitet og vedligeholdelsesstand og med tilsvarende udstyr. det er den leje du kan kræve uden risiko for at få den nedsat af huslejenævnet.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 20:01

MiniatureZeus:

Er det OK at udlejer kun giver ca. 16 dages advisering om at hun og en ejendomsmægler kommer og ser på lejligheden?

Nej. Det skyldes, at det er lejer, som bestemmer, hvornår lejer inviterer udlejer og potentielle nye lejere indenfor.

Lejelovens §97. "Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret." (Min fremhævning)

Hvis lejer ikke overholder denne pligt, kan udlejer formentligt ophæve lejeaftalen.

Side 8 ud af 8 (78 indlæg)