Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremlejet lejlighed sat til salg - besøg af ejendomsmægler

Side 1 ud af 8 (78 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Endnu engang vil jeg prøve at få alle jer fantastiske eksperter* til at hjælpe mig med et lille spørgsmål!

Sagen er den, at vi (min kæreste og jeg) bor til leje i en fremlejet lejlighed. Den har vi lejet for 2 år, og skal fraflytte her den 1. juli 2011. 

Efter fraflyttelsen, vil vores udleje sælge hendes lejlighed. Problemet for mig er dog, at hun igår aftes kl 23 skriver en mail om, at der kommer en ejendomsmægler og kigger på lejligheden den 6. januar 2011, altså om lidt over 2 uger! 

Det synes jeg er aldeles kort notis, da hun (selvfølgelig) forventer at lejligheden er i præsentabel stand etc. 

Jeg kan læse mig frem til, at udlejer må fremvise en fremlejet lejlighed "hver anden hverdag" uden det dog er til gene for lejeren, der står dog ikke noget, svjks, om at der skal være et givent notis forinden. Det eneste jeg kan finde omkring det, er at når der skal laves let håndværksarbejde, så vil skal dettes adviseres mindst 6 uger forinden.

Vi har allerede et lettere anspændt forhold (mildt sagt) til vores udlejer, efter en sag om huslejenedsættelse og manglende betaling ifbm. med denne, så har ikke lyst til at tirre hende yderligere, men synes dog stadigvæk at det er alt alt for kort tid vi har fået det at vide, plus at vi overvejer noget ferie i den periode, som dog kun er ultra løst pga. min kærestes arbejde (som elev).

Men, for lige summere op, så går spørgsmål på:

Er det OK at udlejer kun giver ca. 16 dages advisering om at hun og en ejendomsmægler kommer og ser på lejligheden?

Mange hilsner, Daniel Bahn

(* Absolut ikke negativt/ironisk ment!) 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:03

Hvor langt varsel vil du gerne have? Jeg synes faktisk at 14 dage er en fin frist, alternativt kan du jo foreslå et nyt tidspunkt. Men jeg synes, at det er absolut rimeligt, at give hende mulighed for at få sat salget igang.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Skrevet kl. 15:07

Havde nok forestillet mig 4 ugers varsel..

Men jeg er nok også lidt kritisk pga. ordlyden i mailen, som var meget arrogant (hvilket ordlyden fra hende har været hele tiden, siden vores husleje-sag). 

Det der nok irritere mig mest, er at jeg intet kan finde omkring det, rent juridsk.. 

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 15:12

MiniatureZeus:

Men jeg er nok også lidt kritisk pga. ordlyden i mailen, som var meget arrogant (hvilket ordlyden fra hende har været hele tiden, siden vores husleje-sag). 

Nogle gange bliver udlejere (og specielt boligejere, der ser sig nødsaget til at udleje deres lejlighed grundet nedturen på boligmarkedet) lidt irriteret, når folk klager til huslejeklagenævnet over størrelsen på en leje, som lejeren på forhånd har skrevet under på og sagt god for.

Omvendt set, betyder denne fremvisning til ejendomsmægleren vel blot, at I på 2 uger skal sørge for, at der er gjort godt rent i lejligheden.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Skrevet kl. 15:17

El-manden:

MiniatureZeus:

Nogle gange bliver udlejere (og specielt boligejere, der ser sig nødsaget til at udleje deres lejlighed grundet nedturen på boligmarkedet) lidt irriteret, når folk klager til huslejeklagenævnet over størrelsen på en leje, som lejeren på forhånd har skrevet under på og sagt god for.

Omvendt set, betyder denne fremvisning til ejendomsmægleren vel blot, at I på 2 uger skal sørge for, at der er gjort godt rent i lejligheden.

Ja, det er mildt sagt. Hun (og specielt hendes mand) har været ret aggressive efter den her sag. 

Men dit svar leder mig til et lidt andet spørgsmål,

nemlig hvad lægger man i præsentabel stand? Det er vel næppe den stand, som lejligheden skal overtages i (Altså nymalede vægge og gulve, afslebne borde etc) men vel bare at lejligheden er ryddet op og der er rent? Altså en god omgang forårsrengøring?

Tak for svarene indtil nu :)

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 15:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MiniatureZeus:

Havde nok forestillet mig 4 ugers varsel..

Med mindre I bogstaveligt talt har væltet en væg, som I skal bygge op igen inden mægler kommer, tvivler jeg på I får medhold i, at to ugers varsel er for lidt, selv i juletiden. I skal jo blot støvsuge, rydde lidt op og måske vaske et gulv. Mæglere kan godt se gennem snavs i deres vurdering af en lejlighed. 

Hendes formuleringer bliver formentlig ikke mindre arrogante, hvis I forsøger at slippe afsted med et krav om fire ugers varsel. I kan selv gøre rigtig meget for at gøre jeres sidste tid i lejligheden mere behagelig, for eksempel ved at være en smule fleksible. 

Det der nok irritere mig mest, er at jeg intet kan finde omkring det, rent juridsk.. 

Det tror jeg heller ikke du finder. 

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 15:21
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hun skal give jer 6 ugers varsel i følge lejeloven, men nu når I har fucked hende op i en husleje-sag - så er det måske fair nok at give hende en chance for rede økonomien og få sat gang i et salg af hendes lejlighed så hurtig som muligt.

/Arco

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 15:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

16 dage er i mine ører som rigtig god tid.

Du skal jo blot sørge for der er rimeligt rengjort - ikke istansætte lejligheden Smile

Så med mindre du lever som et sv.. i hverdagen kan jeg ikke se problemet. Surprise

Bortset fra det har jeg da tit været rundt med mægler og set på fremlejede lejligheder - i mange tilfælde anede lejer ikke engang at vi kom, og lejlighederne så også ud derefter. Men det er selvfølgelig for dårligt af fremlejer/mægler.

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Skrevet kl. 15:25

Arco Iris:

Hun skal give jer 6 ugers varsel i følge lejeloven, men nu når I har fucked hende op i en husleje-sag - så er det måske fair nok at give hende en chance for rede økonomien og få sat gang i et salg af hendes lejlighed så hurtig som muligt.

/Arco

Kan du smide et link hvor der står at vi skal have 6 ugers varsel? For som jeg læser det, så er det kun i forbindelse med let håndværksarbejde...

Vi er absolut ikke ude på, at gøre livet endnu mere surt for hende, og har specielt også været de søde i hele det her (blandt andet betalt VVS-opsætning og apparatur af vandhane i køkken og fået en elektriker til at lave nogle stikkontakter, alt sammen af egen regning)

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:30

De 6 uger gælder kun, når der skal udføres arbejde i lejligheden, og det er der ikke tale om her. Tværtimod står der i lejelovens §54 at:

Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

Det kan sikkert diskuteres, om starten af et salg er omfattet af 'forholdene kræver det'.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 8 (78 indlæg)