Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremlejet lejlighed sat til salg - besøg af ejendomsmægler

Side 7 ud af 8 (78 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Hvis man som udlejer vil undgå den slags, så er det relativt billigt (vist nok 250 kr.) at få en forhåndsgodkendelse af lejen.

Var det ikke forskelligt fra kommune til kommune? Politiken havde en artikelserie om udlejere, der var kommet i klemme. Udlejerne havde kontaktet kommunen inden, og de måtte ikke give noget svar.

Det kom også frem at der blev spekuleret i det fra lejers side - at man indgik en 1-årig lejekontrakt - den kørte ud, og så indgik man en ny lejekontrakt. Efter en måned med den nye lejekontrakt, så klagede lejerne, og fik huslejen nedsat, med tilbagevirkende kraft. Så udlejerne stod og skulle betale en stor sum tilbage, og samtidig have nogle boende billigt de næste 11 måneder. Det er i mine øjne snyderi, og har intet med at beskytte de svage at gøre.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 215
Fra  Europanet.dk Skrevet kl. 22:05
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:24

Jeg er ikke er sikker på om det er forskelligt fra kommune til kommune, men det ser ihvertfald ud til at man kan både i Københavns og Gentofte kommune.

Artiklen i Politiken er skæg, fordi der står at repræsentaten fra kommunen afviser at det kan lade sig gøre over telefonen, men fortæller egentlig ikke om det kan lade sig gøre på andre måder. Hvilket det jo i hvertfald kan i nogle tilfælde.

Alternativt kan man som udlejer evt. finde lignende lejemål, og prissætte derefter.

Til det andet, med at det skulle være amoralsk, at få sat sin leje ned, så kan jeg slet ikke følge det. Hvis udlejer er blevet overbetalt iflg. loven, så skal det selvfølgeligt udjævnes. Det er jo ikke noget med at bo billigt, men derimod at bo til den leje som loven foreskriver.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 22:35

Lundsby:

Til det andet, med at det skulle være amoralsk, at få sat sin leje ned, så kan jeg slet ikke følge det. Hvis udlejer er blevet overbetalt iflg. loven, så skal det selvfølgeligt udjævnes. Det er jo ikke noget med at bo billigt, men derimod at bo til den leje som loven foreskriver.

Hvad er overbetaling? Er det overbetaling at betale 20.000 kroner for et webdesign, når en anden tilbyder det for 5.000 kroner? Og skal der en domstol indover efter en aftale er indgået, og fastsætte værdien af webdesignet? Hvis ikke - hvorfor så på boligområdet?

Det her citat fra artiklen, må være noget de fleste iværksættere kan forstå, og som jeg ikke kunne sige bedre selv:

"Forestil dig, at du driver en butik, hvor du ikke kan få at vide, hvad du må tage for varerne.
Til gengæld ved du, at hvis nogen klager, kan myndighederne sætte dine priser ned og kræve, at du skal betale prisforskellen tilbage til kunderne – med et års tilbagevirkende kraft."

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:34

Det er selvfølgeligt overpris, når loven fastsætter en pris, og man så tager en pris der ligger over den.

Der er flere tilfælde hvor priser bliver reguleret af lovengivning, men webdesign er ikke en af dem :-)

Derimod er der grænser for hvor høje renter man må tage på lån og priserne telefonselskaberne imellem er også reguleret.

Endeligt er der loven om kartelvirksomhed, som forhindre leverandører i at fastsætte de priser som detailledet tager. Selvom man kan diskuterer hvor effektivt de virker i praksis.

Så jeg håber da de fleste iværksættere, har nok økonomisk indsigt til at vide forstå hvornår og hvordan lovgivningen kan påvirke prissætning.

Jeg må indrømme at jeg synes at artiklen er stærkt fordummende og egentligt dårlig journalistik. Fordi den slet ikke nævner forhåndsgodkendelse af husleje, hvornår de er mulige og umulige. I stedet refererer den en kommunal-ansats ytring om at de ikke kan gives over telefonen.

I bedste fald er det dårligt journalistisk håndværk, i værste er den en bevidst undladelse, fordi der hvis man kan få en forhåndsgodkendelse, ikke er nogen historie. Og der skal jo afleveres noget op til deadline.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 00:08

Hej

"Alternativt kan man som udlejer evt. finde lignende lejemål, og prissætte derefter."

Det er til dels rigtigt men man skal holde sig til lovens regler, og idet der er tale om en ejerlejlighed er det lejelovens regler om det lejedes værdi der er gældende. Idet lejligheden er beliggende i en reguleret kommune, dvs. boligreguleringsloven er gældende i den pågældende kommune, skal det lejedes værdi findes ved at sammenligne med tilsvarende lejemål i store ejendomme, dvs, ejendomme med over 7 beboelseslejligheder og sammenligner man med en tilsvarende lejlighed med samme beliggenhed, art og størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelssesstand. 

Det er den rigtige måde at prisfastsætte lejen på. 

De bedste hilsener

og godt nytår

Anders Mikkelsen

Nr1 økonomikontoret

Tilmeldt 14. Dec 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 02:05

Kære trådstarter,
Du og din kæreste er garanteret rigtigt flinke mennesker - men det du skriver (og det I gør ved den her lejer) gør mig altså sådan lidt slattent til mode. Og jeg kan simpelthen ikke dy mig for at sige det.

Uanset regler, love, paragraffer og politikker - så er man da også nødt til at være "menneske". Og sådan helt menneskeligt er I jo godt klar over, at det er en stor hjælp for udlejeren, hvis I gør det nemmest muligt for ham/hende at få solgt den lejlighed.
Derfor forstår jeg simpelthen ikke at man overhovedet kan få tanken, at stille sig på tværs i den situation! Hvorfor være mindst muligt hjælpsom?

Jeg mener man skal vælge sine kampe med omhu. Og personligt bliver jeg altid så øf i fløjten, når jeg oplever smålighed. Og med fare for at være uflink, så ser jeg det altså som smålighed, at I vælger at være så usamarbejdsvillige overfor udlejeren.

Jeg ved selvfølgelig ikke om der er en speciel grund til, at I ikke ønsker at fremvise lejligheden for mægler og udlejer. Og hvis der er, så må jeg undskylde mine småligheds-beskyldninger.
Men hvis I bare vælger at være usamarbejdsvillige fordi I KAN...så synes jeg det er trist, egoistisk og næsten ondt.

I er naturligvis i jeres fulde ret til at gøre som I må og kan og vil - indenfor lov og ret. Så i princippet gør du jo ingenting forkert i at ville kende reglerne og måske ønske at udnytte dem mest muligt til egen fordel - uanset konsekvenser for udlejeren. Men det ville da være meeeeeeeeget mere skønt bare at have sagt "Jeps, I er da velkomne" med en imødekommende smiley bagefter:-)

Mvh. Rikke

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 10:22

Lundsby:

Derimod er der grænser for hvor høje renter man må tage på lån og priserne telefonselskaberne imellem er også reguleret.

Renter på lån? Det troede jeg at nogle partier gerne ville, men at de ikke er kommet igennem med. Har du et link til at der er grænser for hvor store renter man må tage?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:46

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej

"Alternativt kan man som udlejer evt. finde lignende lejemål, og prissætte derefter."

Det er til dels rigtigt men man skal holde sig til lovens regler, og idet der er tale om en ejerlejlighed er det lejelovens regler om det lejedes værdi der er gældende. Idet lejligheden er beliggende i en reguleret kommune, dvs. boligreguleringsloven er gældende i den pågældende kommune, skal det lejedes værdi findes ved at sammenligne med tilsvarende lejemål i store ejendomme, dvs, ejendomme med over 7 beboelseslejligheder og sammenligner man med en tilsvarende lejlighed med samme beliggenhed, art og størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelssesstand. 

Vi valgte også en løsning i den retning da vi fik en 2 værelses lejlighed "til overs" da vi rykkede videre i hus, lejligheden blev ganske enkelt lejet ud billigere end alle de andre 2'ere i byen og med en "husleje pr kvadratmeter pr år" som advokaten ikke mente at huslejenævnet ville pille ved.

Den var forøvrigt ret nem at leje ud Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:48

Mads:

Lundsby:

Renter på lån? Det troede jeg at nogle partier gerne ville, men at de ikke er kommet igennem med. Har du et link til at der er grænser for hvor store renter man må tage?

Jeg vil tro det er "lov om forsinket betaling", i daglig tale renteloven han tænker på.

Den finder du her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408

Det er §5 der er relevant i denne sammenhæng.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 7 ud af 8 (78 indlæg)