Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder problem - hjælp - hjlæp

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Dårlig medarbejder > negativ energi > bad business > væk med lorten

Kort fortalt :)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:52

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Nej, sådan er reglerne ikke.

Henviser du til mig? - For jeg skriver jo bortvisning! men at han skal tjekke det inden.

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Noget helt andet er: Man kan også vælge at give en skriftlig advarsel. I denne skal der stå præcist hvad klagen går på, hvordan adfærden skal ændres og hvilke konsekvenser der er, hvis ikke arbejdsgiverens krav bliver opfyldt. F.eks. at gentagelse ved medføre bortvisning. Der er ikke noget krav om et bestemt antal advarsler.

Advarslen skal indeholde en periode hvor der skal rettes op på tingene. Man skal ikke tro man slipper godt fra at bortvise en medarbejder der har fået en advarsel for at komme for sent om mandagen og derefter kommer for sent om torsdagen, den sag tror jeg ikke på en arbejdsgiver vinder.

Iøvrigt kan der være organisatoriske forhold og overenskomster der skal tjekkes afhængigt af område, hvorfor jeg naturligvis henviser til dette.

Det er ikke så simpelt at slippe af med folk.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 19. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:03

Hvis jeg husker rigtigt kan man bede om lægeerklæring efter 4 ugers sygedom..

Men, har jeg ret til at bede om dokumentation i denne sammenhæng ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:34

Man kan altid bede om dokumentation i form af en tro og loveerklæring. Men en lægeerklæring normalt først fra 4. sygedag. Dog kan man bede om lægeerklæring før 4. sygedag, hvis medarbejderen hyppigt har fravær af kort varighed, altså under fire dage.

Jeg mener ikke, du skal rode dig ud i dokumentation og lægeerklæringer men forelægge dine observationer og høre, hvordan medarbejderen vil forklare, at han har været med i et uheld, der aldrig er registreret nogen steder.

Men først og fremmest skal du forberede dig og gøre helt klart for dig selv, hvad du vil stille op, hvis medarbejderne indrømmer, at han har opfundet uheldet - altså at det slet ikke er sket. Vil du give en advarsel - vil du fyre vedkommende - eller vil du bortvise?

/Anette

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:37

Med hensyn til diskussionen om overenskomster/regler: Der er ingen overenskomst eller lov, som beskytter medarbejderne mod at blive bortvist omgående, hvis de pjækker fra arbejdet. Og da slet ikke, når det er en så usympatisk opfundet historie.

/Anette

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 23:55

Kenneth:

Nu er der nogen som skriver at man skal tale med vedkomne. Og vil kun sige en ting til det.

Det er dig der er Chef, du er ikke social kontor eller andet. Du skal drive en virksomhed. Og have overskud.

Man kan godt høre på tonen herinde at det er krisetider!

Hvis det er var en af mine medarbejdere og han ellers havde arbejdet tilfredsstillende i hele perioden ville jeg kalde ham en til en samtale og præsentere ham for en advarsel, men jeg ville også helt klart skinne igennem at jeg ville give ham chancen for at forbedre sig, forbedrer han sig ikke, så er det ud af vagten

Self. er der intet firma, der skal lege socialkontor og dog... det næste jeg skriver er min egen personlige holdning... Jeg syntes også at man som virksomhedsejer bør tage et socalt ansvar, måske har manden en depression, måske har han bare brug spark i r*ven, lykkes det, så kan man beholde en god medarbejder og slippe for at lære en anden op

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:05

Mepmep:

Jeg har en ansat der ofte kommer forsent, kommer galt afsted med alt muligt... og i denne uge ringer medarbejderen 5 min før han skal møde og åbne forretningen.

Og fortæller at han er kørt galt i en lånt bil, en audi har kørt ind i siden på den lånte bil og han venter på ambulancen fordi han skal på hospitalet, har ondt i nakken, sidder fast inde i den lånte bil og venter på falck.. !
Ulykken spærrede trafikken fra en meget befærdet vej.. Så det var ikke liige sikkert han kommer på arbejde idag.

Han virker helt fattet og afslappet, men ok, spørger om han er okay.. og det er han vist..

Min kærste er ude og køre og ikke langt derfra, så jeg beder hende køre ud og se om alt er ok.
Hun er på stedet 20 min senere og der er ingen tegn på en ulykke..

Jeg får fat i ham igen, en time efter ulykken.. Nu er han blevet scannet på hospitalet, men ved ikke hvilket hospital han er på..
Han fortæller en af hans venner skulle være kommet op på hospitalet, hvortil jeg spørger hvordan han kunne vide hvor han var ?

Han må have spurgt Falck, siger han så !
Vi afslutter og beder ham komme med en opdatering om en time (hvilket ikke skete og han var ikke til at træffe, prøvede i 2 timer efter aftalt opdateringstid)

Ok, historien lugter..
Jeg ringer til Falck og de har ikke hørt om denne ulykke..
Jeg ringer til politiet, de kender ikke noget til ulykken..
Jeg ringer til 2 hospitaler, de har ikke haft ham inde, får også fat i skadestuen, ingen held.
Hvis man sidder fast i en bil er det vist brandvæsnet der får folk ud..
Der er ikke noget i deres døgn rapport, ej heller politiets.

Han er en værdifuld medarbejder, men ikke uundværlig..

Bør jeg konfrontere ham med dette mandag, er det overhovedet lovligt at tjekke en medarbejder så meget op..

Eller have dette i baghovedet og få ham ud af vagten på en anden måde senere ??

ja det lyder jo ikke alt for godt!.

Nu har du jo fået en masse svar på at du skal fyre svinet, væk med lorten osv.... 

Lidt hårdt måske!.( for vi har jo kun fået en side af historien)

Tag en snak med din medarbejder....

Han har trods alt været hos dig i 4 år.

Kunne jo være at hans historie dækker over noget andet. Måske noget han er flov over. eller lign.

Hvis jeg var dig ville jeg konfrotere ham med det, og hvis det ender med at han har løget og bare har pjækket, ja så har du jo en go grund til at komme af med ham.

Ps siger ikke det er iorden det der er "sket"... men hør ham nu ad :)

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)