Hej Andreas
Nu findes der ikke noget rigtigt svar på det her spørgsmål.
Men udfra, hvad du ved om din branche, og hvordan du forventer at udviklingen vil ske de næste par år, her nermeste fremtid, som gør at man kan tage de beslutninger.
Jeg vil fra råde at overtrække kort og andet for at få opfyldt en drøm. Da det eneste det gør er at skabe en ond spiral, og det kan man hurtigt snakke med mange af de iværksættere, som der har prøvet at gå ned, om.
Men når det nu er sagt, så kræver det tålmodighed, med mindre at man er heldig, for sandheden er at mange af dem der lige låner 10.000 kr og får succes, er tit nogle som der satsede på det helt rigtige tidspunkt. Og desværre er det kun et fåtal. Der oplever det. Mens den store masse brænder nallerne.
Men igen vi kan kun udfra vores egen branche og erfaringer snakke med om hvad der sker. Og herunder min egen, som der er en benhård branhe hvor tro er vigtigere end kvalitet, selv den statsstøttede kirke ville ikke få et ben til jorden, er det vigtigt at man tager tingene stille og roligt og får sig nogle erfaringer, som der ikke koster for meget.
Jeg kæmper en brav kamp dagligt på et marked der bliver mere og mere begrænset, og hvor der kommer flere og flere amatører til, som ikke gør andet end at øddelægge ryget for hele branchen. Og det er så sådanne ting som der også gør at mange har brændt nallerne og derved får det kundegrundlag der er til at blive hos de steder hvor de fik noget de kunne leve med, uanset pris.
Ligeså så sker der pt mange konkurser, som der også gør at mange søger hen mod de større firmaer, for netop at sikre sin leveringer i fremtiden, og det gør at de små spillere i branchen ikke helt kan slå igennem.
Men når det nu er sagt, så er det udfordringer, der gør at man ikke lige kan satse fuldt ud, men mere gør at man i perioder ikke får søvn, men det er desværre prisen ved at starte op, og samtidig prøve at sikre sig.
For mig at se så er det vigtigt at man kikker fremad, og siger, at om fx 2 år skal der være X antal kroner i overskud og om 4 steget til Y antal kroner. Og derigennem får man et overblik over om man kan få den vækst der skal til for at det kan køre rundt. For det er fint nok at man lige kan få 100-5000 kr i overskud om månden, men desværre ikke noget som man kan leve for. Og derfor er det vigtigt at man tager nogle målbare faktorer ind. Og de faktorer må man ikke gå på kompromi med, for så er det at vi læser om dig i Statstidende.
Så tag den med ro og få bygget et solidt fundament op, hvor ens minimum omsætning ikke gør at man skal gå fra hus og hjem.
/Kenneth