Jeg har i løbet af 2010 udført noget arbejde på konsulentbasis og afsendt fakturaer uden at angive moms, altså som ikke-momsregistreret.
Mit problem er nu at en af mine kunder ønsker deres faktura i år, så de kan få den med i deres 2010 regnskab. Sender jeg denne faktura ender jeg med en indkomst på over 50.000 i år.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig, er der nogen vej uden om at blive momsregistreret? Jeg vil jo helst undgå det, da det ikke er sandsynligt at jeg tjener over 50.000 kr. næste år.
Nu er jeg ikke revisor, men jeg mener at have laest at de 50.000 ikke gaelder for et kalender aar. Men for et helt aar. Dette skal du nok ogsaa lige have med i din betragtning.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig, er der nogen vej uden om at blive momsregistreret?
Ikke umiddelbart - og husk at det er en omsætning på 50.000 kr. pr løbende 12 måneder, der er gældende for om du skal momsregistreres eller ej. Det er således ikke nødvendigvis kalenderåret som du se som opgørelsestidspunktet.
Ikke umiddelbart - og husk at det er en omsætning på 50.000 kr. pr løbende 12 måneder, der er gældende for om du skal momsregistreres eller ej. Det er således ikke nødvendigvis kalenderåret som du se som opgørelsestidspunktet.
/Henrik
Korrekt. Så der er ikke så meget at gøre.
Hvis du udelukkende har erhvervskunder kan det være en fordel, da det så giver dig mulighed for at løfte momsen, hvis du har nogle erhvervsomkostninger som f.eks. kontorartikler m.m.