Enig! Personlig synes jeg det er en lidt svær balance. Men skeler hele tiden til hvad andre tager. Da jeg sprang ud som selvstændig i år var prisen en af mine største spekulationer. Jeg valgte lidt en mellemting. Bl.a. fordi markedet også var hårdt presset med krise osv. Så det blev en billigere timepris end hvor jeg arbejdede før men stadig højere end dem som presser den helt i bund. Som du nævner dækker en IT-service pris jo over mange ting som ikke lige er synlig for en kunde. |
Oscar Eg Gensmann:stiginshanghai:Jeg kender en vinduespudser/rengoeringsmand der ikke checker pc konstant, knapt nok dagligt, han har ikke engang en hjemmeside endnu, men lyder faktisk som en mulig kunde af saadan et booking system. For ham vil en sms vaere super.
Enig i det vil vaere en god ide at tage en pris per bookning. Vel at maerke hvis kunderne saa ogsaa bruger det booking system.
Uden at kende en døjt til vinduespudserbranchen overhovedet, så vil jeg gætte på at de fleste vinduespudsere planlægger deres dagsrute før de tager afsted og sjældent begynder at tage nye bookninger ind til samme dag som de er ude. Det vil i hvert tilfælde være klart den mest optimale arbejdsgang.
SMS er smart i mange tilfælde, jeg tror bare roligt man kan regne med at hvis det koster 80 øre pr sms så kan de nærrige hurtigt finde på smartere måder at holde styr på tingene, som koster dem 0 kr, hvilket betyder at leverandørens fortjeneste ved mange bookninger forsvinder. Samtidig er SMS sådan en lidt fjollet ting at tage betaling for i et booking-system efter min mening. Især hvis det kun bruges som notifikation om at der er kommet en bokning. Hvis man også samtidig kunne acceptere en bookning, få dagens ruteplan og lignende, så ville der være lidt mere kød på til 80 øre pr besked.
Tænk på at google sender SMS'er gratis omkring kalendernotifikationer og de fleste har fri SMS-abonnement. Det kan lynhurtigt blive lige så vanskeligt at forklare hvorfor man skal betale for dem særskilt, som det er for os at forklare hvorfor det koster penge at sende en e-mail. :-)
En vinduespudser skal nok have sat sit system op til kun at acceptere bookinger fra f.eks. 24 timer frem i tiden. Så er han sikker på der ikke dukker overraskende bookinger op som han ikke har tid til.
Selve SMS delen har jeg ikke den store forventning til at tjene penge gode penge på. Det er mest ment som en service min kunde kan tilbyde deres kunde med en påmindelses-sms. Hvis man trækker tiden fra som det tager at administrere og fakturere for sms-forbrug så tror jeg det er begrænset hvad der er tilbage. Derfor er jeg nødsaget til at sætte prisen på de 0,80,-. Dette problem vil man jo være ude over hvis man laver pris pr. booking.
Jeg skal dog huske at definere for mine kunder hvad en booking er. I mine øjne er en booking når administratoren har accepteret en bestilling. Så har jeg en gråzone med afbestillinger. For der er en mulighed for at afbestille sin booking ved at indtaste en afbestillingskode som man får tilsendt pr. e-mail. Et eller andet sted bør sådan en afbestilling ikke tælle som en booking. På trods af at jeg måske har haft udgifter med SMS. Telefoniske afbestillinger kan jeg ikke måle og derfor bør det tælle som en booking. Ellers kan min kunde jo bare sige at alle sammen afbestilte :)