Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing kontra produktion i Danmark

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:44 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

 

Jeg har siddet sammen med en kammerat og diskuteret med ham om de generelle faktorer der gør det attraktivt at outsource produktion kontra at producere i Danmark. 

Nogle fordele og ulemper ved outsourcing står jo klart: 

  • billigere produktion
  • dyrere transport omkostninger
  • sværere at administrere produktion i udlandet

Men. Jeg ville gerne have jeres mening om nogen politiske faktorer som kunne gøre det attraktivt at outsource kontra at producere i Danmark. 

Derudover har Danmark et problem med at mange danske virksomheder outsourcer produktion, hvilket forringer den danske betalingsbalance. Jeg vil gerne høre jeres mening til hvordan man kan gøre Danmark attraktivt igen. Man kan se Danmark som en vare der skal sælges. Men jeg kan ikke rigtig finde på faktorer der ville gøre det attraktivt igen?

 

Håber i kan hjælpe mig lidt og måske se det fra et større og mere erfarent perspektiv end mig.

 

Mange Hilsner. 

Søren V.

Fra Nyborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Adrup-Invest Skrevet kl. 18:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey Søren. Lav din handelsskole eksamens opgave selv.
Istedet for at straks tage den lette løsning og gå på amino. Men har selv samme opgave som det du sidder og efterspørger, og min personlige mening er at du er tam!
Hvis jeg er helt galt på den, og det ikke er en eksamens opgave må du undskylde, men er temmelig sikker på at du er igang med afsluttende tværfagligt projekt.

Desuden med hensyn til dyrere transport, kommer det an på hvor god en revisor man har.
Man kan modregne alle transportudgifter + told + moms, i årsregnskabet. Altså er det ikke så dyrt som man ellers skulle tro.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 18:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Hillerød
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo sådan set tro hvad du vil Steffen. Hvis jeg havde spørgsmål til min Tværfaglige opgave, som jeg faktisk har lavet, og ikke omhandler hverken outsourcing eller produktion i hjemlandet, så havde jeg stillet det lige ud.

 

Jeg står selv og skal til at åbne en lille virksomhed, og interesserer mig meget for emnet, og da Amino er et forum, må jeg vel godt skrive et interessant indlæg uden at skulle blive kaldt tam, af en som sidder og laver opgave om lige det emne jeg skriver indlæg om....

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:25 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Blom:

Nogle fordele og ulemper ved outsourcing står jo klart: 

  • billigere produktion
  • dyrere transport omkostninger
  • sværere at administrere produktion i udlandet

Måske ikke helt klart alligevel Wink

Outsourcing går ikke nødvendigvis til udlandet, men er et begreb der dækker at man overlader en given opgave man tidligere selv har udført, til en underleverandør.

Dvs. hvis det drejer sig om en ny virksomhed er der teknisk set ikke tale om outsourcing, men om et valg af en leverandør af en given vare eller ydelse.

Outsourcing-begrebet er over den seneste tid blevet temmeligt udvandet - og når der sker en udvanding af begreber, bliver det temmelig svært at opnå præcis kommunikation.

Anyways,

 

mvh

Jan

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå - den røg afsted lidt hurtigt...

Anyways, så skal vi leve af vores gode idéer - for fabriksarbejdet kommer ikke tilbage til Danmark lige med det samme - og det er først når vi er kørt helt ned på pumperne og er blevet til et u-land at det bliver attraktivt at få produceret i Danmark igen. (lidt sat på spidsen)

mvh

Jan

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 22:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Vis Der er længere kommunikationslinjer er der større chance for misforståelser der er flere led, igennem, når man skriver noget til en anden, kan din forklaring blive forandret fra startpunktet af lige vel om det er en dansker eller om det er en inder, er der forskelle på alle mennesker.

Hvorfor man outsourcer produktion er for at få en billigere vare - produktion

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 23:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Min holdning er, at der skal indføres mærkning af varer med forbrugt CO2 ved fremstilling og transport af en vare frem til salgs stedet. Det vil give nogle interessante oplysninger i forhold til hvor meget billige produkter fremstillet i østen forurener miljøet. Samtidig vil det kunne give anledning til, at kunderne køber en lidt dyrerer vare produceret tæt på salgs stedet fordi den belaster miljøet mindre.

I forhold til at vi måske skal leve af vores gode ideer i fremtiden, synes jeg det er tankevækkende at der i Kina bliver uddannet 500.000 ingeniører hvert år. I 2005 var der samlet set indskrevet 15,6 millioner studerende på kinesiske universiteter. Hvis man samtidig ser på den, efterhånden sløve danske moral i forhold til arbejdstider og produktivitet tror jeg vi istedet skal satse på at være turistland for eksempelvis velhavende kinesiske turister. De kan godt lide H.C. Andersen, Tivoli, Den Lille Havfrue osv.  

Fra Tsada
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Jeg tror kraftigt på at lade arbejdet i en virksomhed ske hvor det giver højest værdi til profitten/virksomhedens formål.

Vi har i første omgang set industrien bevæge sig til fjernøsten, hvor de billige forhold har gjort det simpelt at "outsource"/lægge det til udlandet. Dernæst kom bølgen med programmører i udlandet, og jo mere digital en virksomhed bliver jo lettere er det at lægge dele af en arbejdsproces et billigere sted hen.

Personligt ser jeg det sådan at der vil komme endnu en bølge, hvor arbejdsprocesserne deles op i "rugbrødsarbejde" og "Værdiarbejde" i mangel af bedre ord. Rugbrødsarbejdet vil blive lagt hvor det billigst kan udføres (når processen tillader at blive lagt over grænserne) - værdiarbejdet er der hvor vi som danskere skal skille os ud.

Eksempelvis giver det ekstrem værdi når en dansk kundeservicemedarbejder kan yde en god service til kunden eller udtænke bedre processer, hvorimod opgaver som kontrol af kundedata og dataflytning lige så godt kan håndteres i udlandet. På samme vis som en fabriksmedarbejder lige så vel kunne flyttes til Kina.

Hvad kan sælge Danmark ?

Der er "værdiarbejdet" for mig tilbage til danske medarbejdere. Kreativ tænkning, nye ideer og bedre produkter til kunderne så vi hele tiden er 1 skridt foran - men rigtig mange arbejdspladser vil som jeg ser det ryge over grænserne de næste år.

Derudover tror jeg at der sker en ændring fra at fokus har været på outsourcing til fjernøsten (pris pris), til også at inkludere fordele fra de øvrige europæiske lande. Eksempelvis er tøj-produktion i Italien lidt dyrere, men til gengæld er der overnight leverance og fuldstændig customizing. Det er altså ikke altid kun prisen man ska tage højde for ved outsourcing over landegrænser.

 

Venlig hilsen

Jacob

PS: Jeg er nok præget af at jeg bor i Cypern og sælger arbejdskraft --> http://www.tsada.dk :-)

 

 

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)