Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AFSKRIVNINGER

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 13
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er i tvivl om jeg forstår afskrivningsreglerne korrekt...

Nå jeg i indeværende regnskabsår køber f.eks en computer en printer og et netværk, så kan jeg straks afskrive beløbet så længe den samlede værdi holder sig under 12.300 kr.

Det bogføres derfor med hele beløbet på mindre anskaffelser med indgående moms...

Jeg køber så en reol til 13.000 kr. her bogfører jeg så kun 25 % af værdien på konto for inventar med indgående moms. 

Jeg synes det lyder forkert.

Men jeg er som sagt i tvivl

Det lyd

Betyder det at jeg har afskrevet korrekt.

Har jeg så afskrevet det, eller skal der en ekstra postering til...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:21

Hej.

Mindre anskaffelser i driften excl. moms..yes.

Nej..du bogfører 13 tkr. på tilgang inventar mv. på aktivsiden i status.

Momsen trækker du straks iflg fakturaen.

Herefter afskriver du 25% af 13 tkr.

Debet afskrivninger inventar i driften  3250 kr.

Kredit årets afskrivning inventar på aktivsiden i status.

Restværdi år 2 er så: 13 tkr. -3250 kr.=9750 som du så året efter afskriver med 25%.

MvH

Peter 

Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 13
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 23:41

Ok som jeg forstår det har jeg altid lov til at bogføre indgående moms uanset størrelsen på beløbet....Men skal altså bogføre under aktiver når købet vedrører "værdier" over 12.300. og må samme dato bogføre en nedskrivning på ( normalt) 25 procent.

Vi har et autoværksted, hvor vi køber en masse værktøj, som jeg indtil videre bogfører på mindre anskaffelser. værdien på kontoen er fortsat under 12.300. Når værdien overstiger de 12.300, (som den helt sikker vil )skal hele beløbet så overføres til aktiver. Værktøjet består jo af mange forkellige smådele, men anses det som en helhed?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 16:42

Man kan som hovedregel sige, at de ting som benyttes uafhængigt af andre må straksafskrives op til de 12.300,- ex. moms.

Så hvis der er tale om mange stykker værktøj af mindre værdi må du gerne straksafskrive dem - det er altså ikke saldoen på kontoen der er afgørende, men hvordan tingene bliver benyttet.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:24

Det der er  afgørende, er om de enkelte stykker kan bruges selvstændigt eller skal bruges samlet for at kunne fungere. Som eksempel regnes en computer, skærm, tastatur m.m. samlet selvom det er købt på flere selvstændige fakturaer. Derimod kan en printer bruges selvstændigt (som kopimaskine/fax) og derfor skal den ikke medregnes til det samlede beløb, der som skrevet skal være max. 12.300 kr. + moms, for at det kan straksafskrives.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)