Jeg har startet et ApS firma hvor jeg skal have 8-9 forskellige private folk til at lave nogle forskellige ting for os (personerne har intet firma). Arbejdet tager ca. 2 timer og de skal derefter aldrig arbejde for os igen. Jeg har ikke meget erfaring med at lønne private personer da alt vores forretning formalt forgår med registreret firmaer. Da hver person kun skal udføre arbejde i ca. 2 timer mener jeg det er lidt for besværligt at ansætte dem med en kontrakt etc (det er alt for tidskrævende).
Jeg havde selv tænkt mig at udbetale deres løn som et B-Honorar men ved ikke om jeg må det eller om der findes nogle bedre alternativer.
Spørgsmål: 1.) Hvordan udbetaler jeg deres løn - hvad er lettest for mig ? 2.) Hvordan forholder jeg mig til SKAT ? 3.) Hvordan forholder jeg mig til MOMS'en? 4.) Hvordan forholder jeg mig til Feriepenge ? 5.) Hvordan forholder jeg mig til forsikringer på de folk der skal hjælpe os ? 6.) Er der noget jeg har glemt jeg også skal tage højde for ?
Men hvordan gør jeg rent praksis det - overføre jeg bare pengene til dem og siger de selv må klare resten (skat, feriepenge og pension osv)? Og er det lovligt at gøre det på denne måde. Skal jeg udfylde nogle standart blanketter eller kan jeg bare overføre pengene til deres konto - og hvis jeg bare kan overføre pengene til deres konti skal jeg så ikke stadigvæk bruge et papir hvor de har skrevet under på at have modtaget pengene som jeg kan bruge i mit regnskab ?.
Giver dette ikke det sammen resultat som hvis jeg udbetaler dem som et B-honorar ??
Nej, du må ikke bare udbetale dem et beløb og så sige de selv skal ordne skatten.
Hvis du ikke vil ansætte dem, og det lyder fornuftigt når det ikke drejer sig om mere end 2 timer, så kan du udbetale dem et honorar, som for dem vil være B-indkomst.
Det er dig som udbetaler, der har pligt til at oplyse det til Skat, via eIndkomst på Tast Selv, derefter vil Skat opkræve AM-bidrag og A-skat hos dem.
Lav en skriftlig aftale med dem, hvor du noterer det beløb du vil udbetale til dem og sørg for at få noteret deres cpr-nr ned, for det skal du bruge når du indberetter til Skat.
Mvh Leif
Professionel hjælp til bogføring og regnskab allerede i dag.
Mange tak for det fine svar - har dog lige noget ting jeg ikke fik besvaret så det håber jeg du kan være behjælplig med :o)
Spørgsmål: 1.) Det beløb jeg skal indbetaler på deres (dem som hjælper mig) konto er det inkl. AM-bidrag og Skat eller skal jeg indbetale noget til SKAT og noget til dem der hjælper mig ? (kan du prøve at forklare det) 2.) Hvordan forholder jeg mig til MOMS'en? 3.) Hvordan forholder jeg mig til Feriepenge ? 4.) Hvordan forholder jeg mig til forsikringer på de folk der skal hjælpe os ? 5.) Er der noget jeg har glemt jeg også skal tage højde for ?
1) Du skal overføre hele beløbet til dem du ansætter, de kommer selv til indbetale AM-bidrag og B-Skat. Det sørger SKAT selv for at opkræve hos dem. Så nej du skal ikke indbetale noget til SKAT
2) Ingen moms
3) Ingen feriepenge, og heller ingen pension
4) Når du har ansatte, er det lovpligtigt at have en Arbejdsskadeforsikring der dækker dem.
5) Det tror jeg ikke
Professionel hjælp til bogføring og regnskab allerede i dag.
3) Muligt jeg tager fejl, men hvis de kun er hyret i nogle få timer til en specifik opgave vil de blive vurderet som værende konsulenter og ikke lønmodtagere, og dermed ikke omfattet af ferieloven.