Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af deltids enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er en helt ny bruger, og det her er mit første indlæg, så jeg håber i vil bære over med mig :)

Jeg har sat mig for at jeg vil starte en lille virksomhed til at supplere min indkomst som lønmodtager. 

Jeg har søgt en del rundt på nettet og her på siden, men syntes at det er en smule uoverskueligt.

Så jeg vil rette mine spørgsmål mod jeres imponerende knowhow. Nu håber jeg ikke at disse spørgsmål er blevet stillet alt for mange gange før og jeg bare ikke har kunne finde dem, samt at jeg har oprettet dem i den rigtige tråd :)

Jeg ønsker at starte en fotografisk virksomhed, med mig selv som eneste ansatte.

Det bliver et behov at kunne udskrive fakturaer/regninger til andre virksomheder. kan alle firmaer det? Skal man bruge noget specielt software til udskrivning af fakturaer/regninger?

Hvordan bliver man registreret som enkeltmandsvirksomhed? (er det den korrekte type virksomhed for mig?) skal man bare gå ind på virk.dk, eller webreg.dk og registrere sig, eller skal man også gøre noget hos Skat eller noget helt tredje?

Jeg tror jeg selv kommer til at stå for regnskabet, kan i anbefale noget software til at hjælpe med den slags? Nu har jeg aldrig selv været specielt interesseret regnskaber, så kan i anbefale nogle gode kilder til hvordan man laver et korrekt årsregnskab/skattepairer mv.?

CVR nummer, får jeg såvidt jeg har forstået det, når min virksomhed er blevet oprettet og registreret, men hvad med at blive momsregistreret. Jeg ved endnu ikke hvor stor en omsætning jeg får, så hvilke fordele/ulemper kan der være ved at lade sig momsregistrere?

Det var hvad jeg lige kunne finde på lige nu, håber det hele giver mening, og at nogle af jer har lyst til at svare på nogle af spørgsmålene.

På forhånd tak.

Mvh. Kasper.

Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 00:00

Hej Kasper

Jeg er lige som du helt ny på Amino. Jeg har dog været inde at læse "kom godt igang" Heri står der at det er en god ide ikke at spørge om for mange ting på samme tråd. Det ville måske være en bedre ide, hvis du delte dine spørsmål op og koncentrerede dig om at få svar på et enkelt spørgsmål til at starte med. Dette vil jeg tro giver dig bedre mulighed for at få brugbare svar på dine spørgsmål. Dette er ikke kritik, blot en hjælp fra en nybegynder til en anden.

Med venlig hilsen

Jakob

Fra Viborg, Midtjylland
Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 557
Fra  DealFighter.dk ApS Skrevet kl. 00:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper.

Jeg kom lige forbi din tråd, jeg er hverken ekspert, revisor eller noget i den dur, men jeg synes alligevel lige du fortjener nogle svar på dine spørgsmål.

Ad 1) Alle firmaer kan udskrive en faktura, ingen problemer her. Du kan vælge at bruge et regnskabsprogram, hvor du så også har mulighed for at oprette/udskrive fakturaer, jeg kan anbefale; http://www.e-conomic.dk/ - Det koster en smule, men det er da overskueligt.

Ad 2) Du går blot ind på hjemmesiden hvor du oplyser, og registrere din virksomhed. Der brude ikke opstå nogen problemer der. Du vil inden for en uges tid være i gang, hvis det hele går efter planen. Jeg synes umiddelbart, at en enkeltmandsvirksomhed dækker dine behov fint.
(Alternativer; I/S - Hvis der er to ejere - ApS - Et anpartsselskab som blandt andet kræver en indskydelse i værdier på kr. 80.000), de muligheder har du jo som udgangspunkt ingen nytte af.

Ad 3) Brug programmet, hvor jeg har oplyst et link i ’’ad 1’’. Som udgangspunkt kan du sagtens selv stå for det daglige regnskab. Da jeg selv drev en enkeltmandsvirksomhed i tidernes morgen, havde jeg dog hjælp fra en bogføringsvirksomhed til at lave årsregnskabet.

Ad 4) Det er korrekt at du får dit CVR-nummer når oprettelsen af din virksomhed er gennemført. Der er fordele og ulemper ved både at lade sig registrere, og ikke lade sig registrere. Jeg synes dog, hvis du som du nævner, skal handle med andre virksomheder, skal lade dig momsregistrere(oprette firma). Ulempen ved ikke at gøre det er blandt andet, at du ikke kan opkræve moms på dine fakturaer, og derved måske ikke opfattes så seriøs ved dine fremtidige kunder.

Jeg håber du kunne bruge ovenstående til noget, spørg endelig hvis der er mere. Held og lykke med forretningen!

Rasmus Nielsen

Handel med varepartier via Trademen

Fra Viborg, Midtjylland
Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 557
Fra  DealFighter.dk ApS Skrevet kl. 00:13

Jakob:

Hej Kasper

Jeg er lige som du helt ny på Amino. Jeg har dog været inde at læse "kom godt igang" Heri står der at det er en god ide ikke at spørge om for mange ting på samme tråd. Det ville måske være en bedre ide, hvis du delte dine spørsmål op og koncentrerede dig om at få svar på et enkelt spørgsmål til at starte med. Dette vil jeg tro giver dig bedre mulighed for at få brugbare svar på dine spørgsmål. Dette er ikke kritik, blot en hjælp fra en nybegynder til en anden.

Med venlig hilsen

Jakob

Hej Jakob.

Det er korrekt, at hvis en trådstarter spørg om for mange ting i én tråd kan det virke uoverskueligt - Og derved opnår personen måske ikke de svar som der var forventet. Men i Kaspers situation spørges der ind til det at oprette selvstændig virksomhed - med dertilhørende spørgsmål, endda placeret i den rigtige kategori.

Så selvom det måske ligner, at der er mange spørgsmål, så synes jeg dog de rammer inden for samme kategori – og derved kan personen, der har lidt forstand på det at opstarte virksomhed godt svare på alle spørgsmålene i ét hug – Det var noget andet hvis der var blevet spurgt ind til priser på grøntsager også Smile

Rasmus

Handel med varepartier via Trademen

Tilmeldt 7. Dec 10
Skrevet kl. 09:33
Det er også rigtigt, og tak for at du pointerer det :) Må indrømme at jeg ikke har læst "kom godt igang". Det er vel en slags manual, for dette forum ...og ja mænd læser vist (officielt) ikke den slags hehe. Det gør jeg inden jeg poster flere spørgsmål. Tak :) Mvh. Kasper
Tilmeldt 7. Dec 10
Skrevet kl. 09:45
Tak for et meget fyldstgørende svar. Det er en stor hjælp :) Nu skal jeg bare igang. Tror jeg vælger at lade mig momsregisgrere Tak endnu endnu engang Mvh. Kasper
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:51

Spar hellere pengene i starten.. Find eksempler på fakturaer på fx google. Det var den første i google søgningen: http://software.informer.com/getfree-faktura-blanket-gratis/ 

Måske du kan bruge linket, men ellers så bare søg lidt - du behøver altså ikke smide penge efter et helt program for at udskrive fakturaer.Cool

Held og lykke

/Kristoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:51

Spar hellere pengene i starten.. Find eksempler på fakturaer på fx google. Det var den første i google søgningen: http://software.informer.com/getfree-faktura-blanket-gratis/ 

Måske du kan bruge linket, men ellers så bare søg lidt - du behøver altså ikke smide penge efter et helt program for at udskrive fakturaer.Cool

Held og lykke

/Kristoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58