Vender man den om er du, jeg og bankerner ens. Låner vi penge ud, vil vi også gerne vide hvornår vi får dem igen. Kan man ikke får dem retur, forlanger man jo typisk noget andet af værdi.
Jeg tror ikke bankerne rigtig har gidet at sætte sig ind i Kom-i-gang lån.
og da mange af virksomhederne lukker igen indenfor 3 år er der nok en grund til det....
Der må være noget I og Banken ikke har forstået vedr. kom-i-gang- lånene.
Her går Staten jo ind og giver en sikkerhed på 75%, så hvis en evt. situation opstår hvor låntageren IKKE kan betale eller går konkurs, så aktiveres Statens-sikkerhedsstillelse ind og betaler Banken de 75% som Staten har stået som sikkerhed for.
Så i virkeligheden skal banken "bare" ha' direkte sikkerhedsstillelse fra låntager på de sidste 25%.
eks. lån 100.000 kr.
Staten sikrer 75% = 75.000 kr.
En rest på 25.000 kr. som der ikke er sikkerhed for, som banken evt. kan forlange at låntager skal stille sikkerhed for.
Når der nu er denne her mulighed, så er det latterligt at banken stadig forlanger at låntager skal stille sikkerhed for de 100%. Hvad er deres mål? at få en sikkerhedsstillelse på 175% (100% låntager + 75% Staten)? Det er da til grin.
Jeg har selv stået/står i den situation hvor jeg har forespurgt Banken kom-i-gang-lån, men det svar jeg fik var en omgang volapyk, "bla, bla, bla.... vi ønsker ikke at yde lån gennem kom-i-gang-lån." uden nogen form for begrundet afvisning, kun at de ikke ønsker at benytte kom-i-gang-lån, færdig punktum.
Jeg læste for et stykke tid siden, at der ikke var så mange virksomheder der benyttede kom-i-gang-lån, derfor ville Staten gør det mere synligt så der kunne komme lidt gang i den. ??? lol
Det er sgu' til grin. Virksomhederne kender sgu' godt kom-i-gang-lån endda sikkert bedre end Bankerne selv, det er Bankerner der ikke ønsker at benytte den. Måske fordi de ikke tjener nok på den? Ved det ikke men faktum er at bankerne ikke ønsker at yde kom-i-gang-lån til virksomheder.
God Søndag.