Rasmus: Jeg synes du forkludrer begreberne lidt her. :) Outsourcing er ikke en betegnelse for at tingene ikke bliver lavet i Danmark.
http://da.wikipedia.org/wiki/Outsourcing
Jeg synes måske også der bliver gået lidt let hen over de problemer der ofte er ved at oprette den type opgaver på sites som elance.com og lignende "rent-a-coder"-projekter, hvor det mere er reglen end undtagelsen, at dem der byder på tingene er folk der sjældent går ret meget op i kvaliteten af projektet og den efterfølgende levetid, bare de leverer til specs.
Det betyder ofte at en opgave kun bliver løst så godt som opgavestilleren er i stand til at beskrive og håndtere den, hvilket ofte ikke er særlig optimalt når man skal have løst en opgave som man ikke selv har fagekspertise indenfor og har brug for at kunne itterere hen over opgaven mange gange i små bidder for at få det bedste resultat. Det er sjældent at en "leje"-programmør der konkurrerer så stærkt på prisen som de gør på de sites, giver det lidt ekstra og tænker selv. De skal bare have opgaverne ud af vagten og videre til den næste for at få det til at løbe rundt. :-)
Generelt vil jeg ikke anbefale "bare at leje en programmør" hvis man har et produkt/service man ønsker at tilbyde, men man ikke selv har fagekspertise inden for produktion af (som f.eks. applikationer).
Når man publiserer en app i apples app store så er det ikke bare en engangsting. Der skal løbende laves fejlrettelser og nye features hvis man vil gøre sig forhåbninger om at vinde brugernes gunst og få success ud af det og blive ved med at tjene penge på det. Hvis man som "ejer" hele tiden skal ud og shoppe forskellige programmører eller lignende for at kunne fikse fejl og andre problemer, så bliver det meget hurtigt uoverskueligt og dyrt, da hver eneste ny programmør skal sætte sig ind i tingene. Man kan så være heldig at den oprindelige programmør fra elance (eller hvor man nu lejer ham) har tid nok hele tiden, men det er bare utrolig svært som "produktejer" at være sikker på. Det er blandt andet en af årsagerne til at den slags projekter ofte ender med at fejle.
Det kan selvfølgelig være en billig og interessant start at prøve, men risikoen for at der går ged i den på sigt er ofte stor. Så vil jeg i langt højere grad anbefale at teame op med en programmeringskyndig og lave et fælles partnerskab. Uanset hvad så får produktet brug for faglig programmeringsekspertise, hvis produktet er et program. Så nytter det ikke noget at sidde alene med det som idé-mand. :-)